حسن معینی کارگردان نمایش آوینیون میگوید شکلگیری نمایش «آوینیون» را مدیون امیر رضا کوهستانی و حضورش در جشنواره «آوینیون» است.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر حسن معینی کارگردان نمایش «آوینیون» درباره شکلگیری ایده این اثر گفت: ما گروهی از بچههای تئاتر دانشگاهی هستیم که دور هم جمع شدیم و تلاش کردیم بتوانیم تجربههای خودمان را بر روی صحنه به نمایش بگذاریم.
وی افزود: ما قبلا هم از آثار شکسپیر برای اجرا استفاده کردهایم و اصولا آثار شکسپیر برای من همیشه جذاب بوده است اما ایده اصلی این اثر از صحبت درباره امیر رضا کوهستانی و به جشنواره «آوینیون» رفتن او گرفته شد. چیزی که برای گروه ما (که همگی در دانشگاه هنر تحصیل می کنیم) درباره کوهستانی جذاب بود این بود که در آثار او چیزی فراتر از یک اجرای معمول وجود دارد.
معینی ادامه داد: من به عنوان یک کارگردان تئاتر آثار بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر را مثل اوستر مایر، کانتور، بروک، گرتفسکی و باربا را دنبال میکنم ولی با تمام احترام برای این کارگردانان مطرح دنیا، برای ما و گروهمان امیر رضا کوهستانی کارگردان ویژهای بوده و هست. او در آثارش از یک جنس اجرایی بهره میبرد که همیشه دغدغه ما در گروهمان است.
حسن معینی، کارگردان نمایش و برنده جایزه جشنواره تئاتر دانشگاهی ادامه داد: چطور میشود در آثار کوهستانی روزمرگی را اینقدر ساده ولی جذاب با تماشاگر در میان گذاشت؟ زمانی که در گروه داشتیم درباره اجرای نمایش «ایوانف» امیررضا گوهستانی صحبت میکردیم، خبر پذیرفته شدن اثر کوهستانی برای بار سوم در جشنواره «آوینیون» به میان آمد و از آنجا این سوال به ذهن من خطور کرد که وقتی کوهستانی به این جشنواره میرود برخوردش با کارگردانان و گروههای شناخته شده تئاتر دنیا چگونه است یا حتی برخورد گروههای دیگر با اثر کوهستانی به چه شکل است؟
این کارگردان تاکید کرد: احتمالاً اثر او با یک چار پایه و در یک فضای خالی چه تاثیری میتواند بر روی مخاطبان داشته باشد؟ بنابراین حضور کوهستانی در جشنواره «آوینیون» ایده این نمایش را در ذهن من شکل داد و به نوعی اجرای این اثر را مدیون حضور کوهستانی در جشنواره آوینیون هستم.
معینی درباره باز تولید و اقتباس از اثر معروف شکسپیر هم گفت: من شخصاً ارادت خاصی به آثار شکسپیر دارم و در گذشته هم همیشه دغدغهام تولید و به روزرسانی یکی از آثار او بوده است اما در نمایش «آوینیون» ما سعی کردیم کلیت درام شکسپیری و تم «جاه طلبی» را مورد توجه قرار دهیم. این مشخصات هم در سبک کلاسیک نمایشنامه «مکبث» هم وجود دارد و هم در وضعیت روزمره و مدرن جهان امروز دارای اهمیت است.
وی افزود: همه ما میل به پیشرفت و رو به جلورفتن را در نهاد خود داریم؛ پس هر کدام از ما انسانها میتوانیم از مسیر میل به پیشرفت گذر کرده و به جاهطلبی بیمارگونهای برسیم.
ما در نمایش «آوینیون» تلاش کردیم این جاهطلبی افراطی را نشان دهیم و با نگاهی به نمایش «مکبث» نه تنها در شخصیت «مکبث» و «لیدی مکبث» بلکه در همه شخصیتهای نمایش این جاهطلبی را نشان دهیم و به یک شکسپیر امروزی و مدرن برسیم.
معینی در ادامه گفت: از یک شکسپیرشناس ونظریهپرداز ادبی سوال میشود که اجرای آثار شکسپیر برای کجا و در چه زمانی مناسب است؟ او پاسخ میدهد در هر جامعه و اجتماعی که خشونت و جاهطلبی برای رسیدن به قدرت وجود داشته باشد، آثار شکسپیر مناسب آنجا است؛ با توجه به شرایط و وضع پیچیده جهان امروز همچنین انسان امروزی و مشخصاتش، آثار شکسپیر و شخصیتهایش در زندگی رزومره ما جاری هستند.
معینی تصریح کرد: ما حتی میتوانیم بگوییم نمایش ما و درام ما از شکسپیر هم عبور میکند، به قول دوست عزیز و نویسنده خلاق تئاتر، رضا سرور در توصیف نمایش «آوینیون» ما از درام شکسپیر به درام خودمان و از درام خودمان به درام بدنها میرسیم. ما سعی کردیم در این اثر، به درام خودمان برسیم و وامدار شکسپیر نیز باقی بمانیم. در نهایت به نقطهای برسیم که شکسپیر از آن حرف میزند؛ اینکه اگر یک روز به ماهیت و وضعیت انسانی خود رجوع نکنیم؛ نمیتوانیم جلوی موتور جاهطلبی درونی خود را در این روزمرگیها بگیریم.
این کارگردان تجربی ادامه داد: ما در این گروه تلاش کردیم بیشتر از آنکه دنبال تولید یا باز تولید درامی سیاسی از متن شکسپیری باشیم؛ به سمت درامی برویم که درباره انسان و نقد خصلتهای او حرف میزند. برای همین فقط تم «جاهطلبی» که در زندگی روزمره انسان همیشه جاری است را از شکسپیر وام گرفتیم.
کارگردان نمایش آوینیون درباره خوانش مشترک بین آیین زار و درام شکسپیری بیان کرد: وقتی «زار» به یک آدم میافتد (به قول فیلم ناصر تقوایی) یک باد جنی در وجود آدمی رسوخ میکند که او را دچار وضعیت نابه هنگامی میکند یعنی او را از وضعیت تعادل خارج میکند و به یک جنون نه به معنای بیماری روانی، بلکه به معنای میل به زیاد خواستن میرساند. در بیمار زارزده انگار جنونی را میبینیم که در زندگی اجتماعی یک میل به خواستن بی حد و اندازه است. شخصیتهای نمایش یک زارزدگی، جنون وارگی و آن چیزی که جورجو آگامبن میگوید یک «معاصر نابهنگام» را تجربه میکنند.
معینی اضافه کرد: این شخصیتهای نابههنگام باید یک روندی شبیه خلاصی از زار را طی کند تا به کاتارسیس و تزکیه برسند.
او با اشاره به اینکه هر کارگردان در شروع اجرا باید از خودش سوالی بپرسد، بیان کرد : هر کارگردان برای شروع اجرای نمایش خود باید یه یک سوال پاسخ دهد تا به اجرای درست برسد. اینکه نمایش در کجا می گذرد؟ جواب این سوال در اجرای ما این است که این نمایش در یک پلاتوی تمرین برای رسیدن به یک مراسم میگذرد؛ گویا این پلاتو خودش مسیر و مامنی است که در آن «زار» برگزار میشود.
معینی در پایان خطاب به مخاطبان تئاتر دانشگاهی و تجربی گفت: در انتها امیدوارم تماشاگران بیایند و اجرای ما را تماشا کنند نه برای اینکه کیسه گیشه ما را پر کنند؛ بلکه برای اینکه بتوانند در کنار ما به یک تجربه جدید دست پیدا کنند و در این کاتارسیس شریک ما باشند.
نمایش «آوینیون» به کارگردانی حسن معینی هر شب(به جز شنبه) ساعت ۲۰ در تالار سایه و با مدت زمان ۷۰ دقیقه به صحنه میرود و در آن عبدالحمید گودرزی، امیرجوشقانی، ملیحه بقایی و سعید عساکره به ایفای نقش میپردازند.
There are no comments yet