به گزارش خبرنگار رادیووتلویزیون صبا، سریالهای تاریخی همیشه برای مخاطبان ایرانی دارای جذابیت بودهاند و جزو آثار پرمخاطب تلویزیون محسوب میشوند. این مسئله را تاریخ تلویزیون از دهه پنجاه با ساخته شدن سریال سلطان صاحبقران ساخته زندهیاد علی حاتمی به ما گوشزد میکند. در دهه شصت هم با ساخته شدن سریالهایی مثل سربداران، بوعلی سینا و در دهه بعدش با ساخته شدن امام علی(ع)، تنهاترین سردارو…. و دهه هشتاد و نود هم با ساخته شدن آثاری مثل مختارنامه، بانوی عمارت و … این روند تداوم داشته است. مسعود آب پرور کارگردان با سابقهای است و در اغلب ژانرها مثل ژانر پلیسی (هوش سیاه ۱ و ۲) تجربه موفق در تلویزیون دارد و در ژانر تاریخی هم با ساخت مستوران و این روزها رحیل نشان داده درامسازی و تصویرسازی تاریخی را خوب بلد است. سریال رحیل به یکی از حساسترین مقاطع تاریخ معاصر ایران (انقراض قاجاریه روی کار آمدن پهلوی) میپردازد. دورانی که سرنوشت ایران معاصر و چالشهای بعد این سرزمین در آن رقم خورد. یکی از نقاط قوت سریال رحیل تیم بازیگری آن است که ترکیبی از بازیگران جوان (گیتا راد، ریحانه رضی، علی عباسیزاده و…)، بازیگران باتجربه (ثریا قاسمی، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، حمیدرضا آذرنگ، هومن برقنورد و…) است و تلفیق این گروهها از بازیگران، رنگینکمانی درخشان از ترکیب بازیگری را به وجود آورده است. یکی از این بازیگران جوان که نقش محوری در خلق درام را دارد گیتا راد است که در نقش محوری (محا) توانسته شمایل درستی از یک دختر کنشمند عهد قجری را در بازیش ارائه کند. با گیتا راد درباره حضورش در سریال «رحیل» و ابعاد این نقش گفت وگویی انجام دادهام.
٭٭٭ چه ویژگیهایی باعث شد بازی در سریال «رحیل» را قبول کنید؟
– مهمترین دلیلی که باعث حضورم در سریال رحیل شد، ویژگیهای متفاوت نقش محا در قیاس با سایر زنان قاجاریه بود. دختر جوانی که به دنبال راهاندازی یک اتحاد زنانه است و این روحیه و تفکر، برایم فوقالعاده جذاب و مهم بود.
٭٭٭ در دوران قاجاریه اصلا چنین تعارف و دیدگاهی در میان زنان قجری نمیدیدیم. محا بر خلاف اغلب زنان دربار شاهان قاجاریه زن مطیع و فرمانبری نیست و بسیار کنشمند به نظر میرسد…
– با این نکته موافقم که محا اصلا اهل انفعال و بیتفاوتی نیست و یک زن کنشمند و پرسشگر است. دختر جوانی که هدف دارد و برای رسیدن به هدفش از هیچ تلاش و چالشی رویگردان نیست.
٭٭٭ ریشه این کنشمندی در شخصیت ذاتی محا است و یا محیطی که در آنها بزرگ شده؟
– فکر میکنم ریشه در ذات و خصلتهای فردی او دارد و باعث شده که بتواند در برابر شرایط بایستد.
٭٭٭ بعد از اینکه به صورت قطعی قرار شد در «رحیل» بازی کنید، آیا برای درک بهتر مختصات زندگی زنان قجر، کتابهایی درباره آن دوران مثل پشت دیوارهای حرمسرا و کتابهای مشابه را خواندید؟
– بعد از قطعی شدن حضورم در این نقش مدتی در فضای مجازی در باره احوالات آن دوران جستجو کردم و کتاب دارالخلافه تهران را مطالعه کردم. در کنارش جلسات مشترکی با نویسنده فیلم نامه داشتم تا بهتر نقش و فضای سریال را درک کنم.
٭٭٭ بهنظر شما، رابطه عاشقانه محا با اصلان چقدر در درام کار تاثیرگذار است؟
– محا و اصلان واقعی و دلی به هم علاقه دارند و رابطه آنها مثل سایر رابطههای عاطفی سریال از سر مصلحت نیست. چالش بزرگ این رابطه اختلاف طبقانی میان دو نفر است. محا دختری از دربار و شاهزاده و جزو طبقه بالای آن روزگار محسوب میشود و اصلان در مقابل پسر صحافباشی و جزو طبقه متوسط جامعه است. نکتهای که اصلان را نسبت به سایر مردهای جوان دور و برش متمایز و متفاوت میکند، بحث علاقه قلبی او است. بقیه خواستگارهای محا میخواهند پول او را تصاحب کنند و خود محا دیالوگی دارد به این مضمون که بوی داد و ستد میآید زینت جان. این که من را بابت چه چیزی معامله میکنند؟… محا از این معاملهشدن بدش میآید و نمیخواهد آلت دست دیگران برای پیشرد مقاصدشان باشد. البته در زمان قاجار دختران قدرت انتخاب و تصمیم برای سرنوشتشان نداشتند و آنها را برای مردی انتخاب میکردند و بی آن که آن مرد را ببینند، به عقدش در میآوردند. بخشی دیگر هم زنان در حکم ابزار معامله در دنیای مردانه بودند.
٭٭٭ اعتقاد دارید محاهای نوعی در آن دوران اسیر یک جبر بودهاند؟
بله، اما محا تلاشاش را میکند که خلاف خواستهاش اتفاقی نیافتد و تمایلی ندارد زن ولیعهد بشود، زیرا به او علاقه و مهری ندارد. خان بابا در دیالوگی که با محا دارد میگوید که مادر خدابیامرز من شوهرش را در روز عروسیش دیده و محا در پاسخ میگوید که من مادر خدابیامرز شما نیستم! سرنوشتی که بخواهد به دست شما رقم بخورد در آن خیریتی وجود ندارد.
٭٭٭ مرگ مادر محا در دوران کودکیش چه تاثیری در زندگی او دارد؟
شرایط زندگی محا در دوران جوانیش ربطی به نبود مادرش ندارد. از همان قسمت های اول سریال که خاطرات دوران کودکی محا را مرور می کنیم متوجه می شویم او با سایر شاهزاده تفاوت دارد و بر خلاف آنها که با خودشان بازی می کنند. او به قسمت کنیزان می رود و با دختر بچه های کنیز همبازی می شود و مادرش هم به او اعتراض می کند که چرا نمی روی با سایر دختران شاهزاده بازی کنی . اما محیا می گوید اینجا راحت تر است و بیشتر با این دختران اخت است.
٭٭٭ این روحیه متفاوت محا به حقیقتجویی او بر میگردد؟
نمیتوانم در باره این کنش محا نظر قطعی بدهم و نکتهای عنوان کنم…
٭٭٭ محا جایی از پدری که در زمان کودکی او حضور نداشته و از زندگیش غائب بود احساس گلایه و شکایت دارد…
-محا همیشه فکر میکند پدر او را پس زده است و نخواسته که برایش پدری کند. درحقیقت در طول داستان بهتدریج متوجه میشویم اصل ماجرا، اینطور نیست و ماجرا شکل دیگری هم دارد.
٭٭٭ در برخی از سریالهای تلویزیونی نوشتن فیلم نامه همزمان با فیلمبرداری انجام میشود. آیا شما در شروع کار با فیلم نامه کامل روبه رو بودید؟
– خوشبختانه فیلمنامه سریال رحیل قبلا توسط فرهاد نقدعلی نوشته شده بود و فیلمنامه کامل در اختیار من قرار گرفته بود و این مسئله به بازیگر کمک میکند که در همان شروع کار راهبرد ایفای نقش را با کمک کارگردان به خوبی ترسیم کند و حتی بعد از کار هم برای پیدا کردن تحلیل بهتر و درستتر با نویسنده مدام در ارتباط بودم.
٭٭٭ مجلس تعزیه زنانه هم چیزی است که در سریال به عنوان یک مسئله خیلی جذاب بود…
– محا روی راهاندازی تعزیه خیلی تاکید دارد و روی تعزیه نسوان پافشاری می کند. نکتهای که در آن زمان وجود نداشته و فقط زنان برای تماشا تعزیه میرفتند و بنا به ضروریات دراماتیک و جذاب شدن قصه، نویسنده به این داستان الصاقش کرد.
احمد محمداسماعیلی