به گزارش صبا، حمید نیلی مدیرعامل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در یادداشتی به بهانه فرارسیدن هفته دفاع مقدس به تئاتر دفاع مقدس پرداخت و آن را نیازمند توجه و پرداختن به داشتههای تاریخی دفاع مقدس دانست.
در متن یادداشت حمید نیلی چنین آمده است:« هفته دفاع مقدس بهانه ای شد تا برای تئاتر دفاع مقدس بنویسم؛ تئاتری که به شدت مهجور و لاغر است و نهتنها بهجز جشنواره و تقارن مناسبتی جایی ندارد، که اصلا صحبتی از آن در میان نیست. اگر در این مورد تولیدی هم صورت بگیرد با انگ سفارشی و بودجهی بالا تولید آن کم رنگ دیده می شود. علت را که بررسی میکنم دلایل زیادی برای این موضوع متصور است. البته این مهجوری با بارقه امیدی رو به رو بوده که نمیدانم آن بارقه هنوز موجود است یا آنهم کور شده است!
وقتی جایزه بزرگ سرو برگزار و فراخوان آن منتشر شد بالغ بر ۲۵۰ اثر تولیدی از کل کشور به دبیرخانه ارسال گردید؛ که این عدد در یک سال شگفتآور بود. گروههایی که بنا بر علاقه شخصی و بدون حمایت در شهرستانها به صحنه اجرا آمدند. پس هنرمندان هنوز در این ایام ادای دین میکنند و بهراستی چرا دیده نمی شوند؟ آیا زمان آن نرسیده است که بودجه برخی آثار بزرگ به استانها تخصیص داده شود؟
آیا زمان آن فرا نرسیده است که بهجای بیان روایت تاریخی بهفکر خلق درام بر اساس داشتههای تاریخی دفاع مقدس شویم و به تولید آثاری فکر کنیم که با هزینهای به مراتب کمتر میتوانند جریان ساز باشد. بهجای مارک و نشانه خودتان به کارگردانهای جوانی فکر کنید که دغدغه دفاع مقدس دارند و برای تولید لحظه شماری میکنند.
باید بدانیم تئاتر دفاع مقدس نیاز به توجه دارد! نه الزاما توجه مالی که تمرکز در تولید متن و توجه در اختصاص جایگاه، توجه در آموزش و هزاران توجه دیگر که در قالب کارهای پر هزینه گم شده است.
دفاع مقدس پر است از ایدهها و جذابیتهایی که با توجه ما میتواند جریانساز باشد. بیایید تا سال آینده کمی از هزینههای اجراهای میدانی را صرف این ایدهها کنیم تا درامهایی در جنس شهیدان عرصه دفاع مقدس، از جنس مادران شهیدان دفاع مقدس، از جنس ایثارگران دفاع مقدس خلق شود.
به امید باز احیای تئاتر این عرصه با توجه داشتن به کسانی که برای خلق تئاتر در این عرصه فکر میکنند.»
There are no comments yet