حسین قاسمیهنر کارگردان نمایش عروسکی راه یافته به جشنواره آیینی و سنتی به میزبانی خراسان شمالی از ضرورت فراهم کردن بستر اجرای عموم پس از جشنواره و یا انتخاب آثار از نگاه مردمی و اجرای عموم، در کنار حمایت تهیهکنندگان و اسپانسرها از آثار حضور پیدا کرده در بخش غیر رقابتی به منظور تولید و اجرا سخن گفت و این اتفاق را زمینهساز انگیزه برای حضور پر رنگ هنرمندان آکادمیک تئاتر در این عرصه و ارائه و تولید آثار فاخر برشمرد.
به گزارش صبا، حسین قاسمیهنر کارگردان راهیافته به بخش نمایشهای عروسکی بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد، این اتفاق به ویژه گنجاندن بخش دانشجویی را بستری برای ورود هنرمندان به این عرصه و آشتی آنها با این گونه نمایشی دانست و از ضرورت نگاه ویژه متولیان، دست اندرکاران و برگزارکنندگان به این رویداد به ویژه در بخش دانشجویی سخن گفت.
این هنرمند با انتقاد از سیاستگذاران و برنامهریزان این جشنواره به واسطه در نظر گرفتن ورودیهای پایین برای حضور در این رویداد مهم به مقایسه ورودیهای دیگر جشنوارهها در دل پایتخت پرداخت و تصریح کرد: این در حالی است که شرکتکنندگان چندین بخش باید در استانهای تعیین شده به اجرای آثار بپردازند و این امر به گروهها به واسطه تحمیل هزینههای هنگفت ضربه میزند و موحب دلسردی گروهها میشود.
قاسمی هنر در بخش دیگری از سخنانش به رواج انفعال و خستگی در میان اهالی تئاتر به ویژه هنرمندان آکادمیک که در تمام جشنوارهها نمود دارد اشاره کرد و افزود: رواج این اتفاق به طور قطع در آینده آسیب جدی به جریان تئاتر وارد خواهد کرد.
او که نخستین بار است در این رویداد شرکت کرده است، یکی از دلایل این امر را عدم برگزاری جشنوارههای دانشجویی عنوان کرد و گفت: این جشنوارهها بستر مناسبی برای تحرک و پویایی هنرمندان تئاتر و به تبع جریان تئاتر بود و بسیاری از هنرمندان نامدار و مطرح امروز از دل همین جشنوارههای دانشجویی برآمده و رشد کردند، بنابراین اضافه کردن بخش دانشجویی به جشنوارهها و افزایش ورودیهای جشنوارهها میتواند در اقبال هنرمندان به این گونه نمایشی کمک کند.
این کارشناس نمایشهای عروسکی، عدم رغبت هنرمندان تئاتر برای حضور در جشنواره آیینی و سنتی را ناخوشایند دانست و نبود واحدهای مرتبط با نمایشهای آیینی هم چون تعزیه و نقالی به منظور آشنایی هنرمندان با این گونه نمایشی را در دانشگاه دلیل این امر عنوان کرد.
کارگردان نمایشی عروسکی «۱۲ دقیقه» اظهارداشت: به نظر میرسد با فراهم کردن بستر اجرای عموم پس از جشنواره و یا انتخاب آثار از نگاه مردمی و اجرای عموم، در کنار حمایت تهیهکنندگان و اسپانسرها از آثار حضور پیدا کرده در بخش غیر رقابتی به منظور تولید و اجرا میتواند انگیزهای برای حضور پر رنگ هنرمندان آکادمیک تئاتر در این عرصه و ارائه و تولید آثار فاخر باشد.
وی اگر چه موافق تمرکززدایی جشنوارهها است، اما این اتفاق را منوط به تجهیز سالنهای نمایش دانست و اظهارامیدواری کرد: مسئولان استانی نسبت به تجهیز سالنها اقدام کنند چون این اتفاق به نفع اهالی تئاتر این منطقه نیز خواهد بود و میتوان به خوبی از آن بهره رداری کرد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: اگر چه این رویداد به بار علمی و تجربه هنرمندان این خطه نیز اضافه میکند، اما باید دید بستر برگزاری این رویداد در استانها فراهم است یا خیر وگرنه صرف برگزاری با هر امکانات و اعتباری مثمر ثمر نخواهد بود.
قاسمی هنر در خصوص اثرگذاری این رویداد در شناسایی و معرفی آیینها و سنتهای موجود در استانهای میزبان نیز گفت: این امر بستگی به بستری که فراهم میشود دارد و به نظر میرسد برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ و تخصصی، محافل هنری در کنار نقد آثار میتواند به تبادل اطلاعات و آشنایی هنرمندان با آیینها و سنتهای هر منطقه کمک کند.
بیستویکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخشهای «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنهای» (ویژه-آزاد) و «بینالملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیهخوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایشهای فردی، نقالی، روایتهای ملی و کارآواها» و «معرکهها، آیینها و بازیهای نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامهنویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است