رویداد پادکست فارسی «پادسی» را می‌سازد/ برپایی رقابت همراه با کارگاه آموزشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۲
گزارش صبا از آیین گشایش «اولین رویداد ملی پادکست فارسی»؛

رویداد پادکست فارسی «پادسی» را می‌سازد/ برپایی رقابت همراه با کارگاه آموزشی

آیین گشایش «اولین رویداد ملی پادکست فارسی» با اجرای فرزاد حسنی در مجموعه موزه ملک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آیین گشایش «اولین رویداد ملی پادکست فارسی» روز گذشته ۸ مهر ۱۴۰۲ با حضور وحید اسدی، دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی معاونت صدای رسانه ملی، هیات داوران و اجرای فرزاد حسنی در مجموعه کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.

در این نشست اسماعیل باستانی داور این رویداد عنوان کرد: امروز و پس از یک دهه، پادکست به عنوان یک پدیده شناخته شده است و به نوعی رادیو را پشت سر گذاشته و مسیر خودش را پیدا کرده است. ترکیب جذابی از محتوای پادکست و رادیو وجود دارد که با ترکیب این دو فضا، می‌توانید یک فضای جذاب و جدید را تجربه کنید.

این فعال رسانه‌ای گفت: پادکست هنری‌ است که همه حوزه‌های سرگرمی، ورزشی و… را پوشش می‌دهد، شما هرچه را که بخواهید در دنیای پادکست می‌توانید پیدا کنید. اکنون یک دهه از ظهور این هنر می‌گذرد و دیگر پادکست هنر نوظهوری نیست و در بین مخاطبان خود جای باز کرده‌ است.

او افزود: پادکست توسط شرکت مکینتاش به عرصه زندگی وارد شد و این بازی این گونه آغاز شد. این روزها پادکست در ایران خیلی طرفدار دارد. پادکست‌سازان ارتش تک‌نفره ای هستند و به دست برنامه‌سازی آن‌ها رسانه درگیر تغییر شده است و در حقیقت پادکست‌سازان با ذهن و خلاقیت برای خودشان مسیر جدیدی ساختند.

باستانی اذعان داشت: انتخاب موسیقی یکی از چالش‌های پادکست‌سازی است و غیر از محتوا باید یک فرم خاص در این هنر رعایت شود. عنصر موسیقی از انتخاب آن تا انطباق آن در پادکست‌ها کار دشواری است. برنامه‌های رادیویی در زمان مشخص پخش می‌شوند و عموما مخاطبان آن کم‌تر به سراغ دنبال کردن آن برنامه‌ها می‌روند اما مخاطبان پادکست‌ها و پادبین‌ها هر وقت که بخواهند وارد آن فضا می‌شوند و پادکست برای ارتقای بهتر و تجربه فضای جدید و نو پدید آمده‌ است.

این داور در پایان گفت: خودم چند پادکست دارم که علاوه بر گوش دادن به آن‌ها «ایستگاه فضایی» سیاوش صفاریان‌پور، «رادیو تراژدی» احمد شاه مسعود، «جعبه» منصور ضابطیان و چند پادکست دیگر را دوست دارم.

در ادامه سیاوش صفاریان پور مجری، پادکستر و داور این رویداد تصریح کرد: تفاوت اصلی پادکست و رادیو در آن است که سفارش‌دهنده اصلی در رادیو که رسانه گرم و اثرگذاری ‌است، حاکمیت با مدیران و مسئولان هستند. در تمام این دهه‌‌ها تلویزیون، سینما و… توسعه پیدا کرده‌ است و رادیو در جایگاه خود با تمامی فراز و نشیب‌ها باقی مانده است. در پادکست سفارش‌دهنده و تولیدکننده پیام یک نفر است و با اینکه رادیو رسانه‌ای فراگیر است اما پادکست نیز رسانه کوچک و فردی اما اثرگذار است. پادکست از قاعده کوچک بودنش استفاده می‌کند تا خلاق و آزاد و رها باشد. در رادیو همه شما را می‌شنوند ولی پادکست‌ها توسط مخاطبان به صورت گزینشی انتخاب می‌شوند.

او ادامه داد: پادکست از فرستنده رادیویی استفاده نمی‌کند اما قواعد برنامه‌سازی رادیویی را می‌تواند داشته باشد. امروزه چرخه تولید و انتشار پیام اساسا دچار دگرگونی شده است و در حوزه خبر ما شاهد گزارشگر، پژوهش‌گر، نویسنده، صدابردار، تصویربردار، ادیتور و … هستیم. این چرخه به‌گونه‌ای تغییر کرده است که فارغ از آنکه فرد حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای یا بنگاه خبری است، روایت اول برنده خواهد بود.

صفاریان‌پور در پایان متذکر شد: این موضوع در حوزه پادکست هم صدق می‌کند. رادیو عمر ۸ دهه‌ای دارد و به عنوان رسانه برادکست عضوی از خانواده مردم بوده است. امروز روزی‌ست که رادیو روی برادبند سرمایه گذاری می‌کند و محتوا را در این بستر منتشر می‌کند. مخاطبان ویژه پادکست گروه سنی جوان و تحصیل‌کرده‌ها هستند. به همین منظور رادیو مصمم شد تا محتوا را در حوزه برادبند و پادکست منتشر کند.

همچنین در ادامه علی بیاگوی داور این رویداد گفت: شما نمی‌توانید شنونده را از پادکستر جدا کنید چون پاردکستر خود را از مفهوم جدا می‌کند اما آن را هم بدانید که نگاه و طرز زندگی، تاثیر مستقیم در محتوایی می‌گذارد که قرار است تولید شود. همچینن پادکستر با نظرات و اطلاعاتی که دریافت می‌کند می‌تواند سریع‌تر روند خود را عوض کند و به بهبود فرایند تولید محتوای خود کمک کند و همان لحظه به مسیر دیگری رود.

او افزود: تولید ساده و شفاف است که باعث می‌شود پادکست دلنشین شود. فردی که پادکست می‌سازد جز میکروفون و صدا نیاز به ابزار دیگری ندارد و دقیقا هرچه ابزار کمتر می‌شود هنر نیز دلنشین‌تر می‌شود. وقتی که مردم یک چیز را داخل موبایل خود قرار می‌دهند و آن را با خود همراه می‌کنند یعنی به آن علاقه خاصی پیدا کرده‌اند.

در ادامه این نشست باستانی ضمن بیان اینکه نسل اول پادکست را شما می‌شناسید کسانی همچون علی بندری و شاهین شرافتی هستند، عنوان کرد: اما نکته مهم آن است که دغدغه و درد امروز در سرزمین و جهانی به اسم آگاهی است. پادکست براساس زیستی که دارد سعی دارد به جامعه و مخاطبانش در حد امکان اطلاعات درست بدهد. در واقع یک بیهقی خاصی در بطن پادکسترها وجود دارد که بی کم و کاست و بی‌غرض می‌خواهند مفاهیم را انتقال دهند. شما در ماشین، وقت خواب، هنگام ورزش یا در یک زمان کوتاه اطلاعات بسیاری را از پادکست دریافت می‌کنید البته به اندازه‌ای که می‌خواهید.

همچنین صفاریان‌پور ادامه داد: پادگیرها برای انسان پرتوقع امروز، تجربه زیسته را سرمایه‌گذاری کرده و در جایی که شما نیاز به آگاهی دارید، دست به کار می‌شود. پادکست‌ها هر دفعه تم مختلفی دارند و پر و پیمان ساخته می‌شوند و شما به عنوان یک مخاطب استقلال کافی دارید. به هرحال من هرگز نمی توانم رادیو و پادکست را جدا کنم و بگویم رادیو رو به انقراض است.

او خاطرنشان کرد:  براساس تعریف کلی پادکست محتوای صوتی است که بر بستر اینترنت منتشر می شود. همچنین هرچه براساس تعریف فردی است و تحلیل و ذهن پادکستر آن را خلق کرده است، نقطه است که کتاب صوتی را از پادکست جدا می کند. لازم به ذکر است که چون پادکست‌ها روی گوشی‌ها هستند بسیار کاربر پسند و راحت‌تر هستند.

علی بیاگوی نیز در ادامه گفت: این رویداد دوستان پادکستر را به گعده‌ای دعوت می کند و مسائل و چشم‌اندازی را موشکافی می کند تا درباره آن بیشتر حرف بزند با افزودن پیوست فنی اتفاقات آینده را می‌سازد.

همچنین اسدی دبیر این رویداد تاکید کرد:هدف اصلی این رویداد، تشویق تولید پادکست‌های فارسی است و شامل چندین اهداف از جمله ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان پادکست فارسی، استعدادیابی و ارتقای مهارت‌های تولید محتوای صداپایه، ظرفیت‌سازی در زمینه تولید پادکست و افزایش اثربخشی تولیدات صداپایه در فضای مجازی است. معیارهای داوری پادکست‌های فارسی شامل اصالت و پژوهش، سوژه‌یابی و خلاقیت، کیفیت روایت‌گری، بهره‌مندی از ابزارها و سکوهای انتشار، خلاقیت و نوآوری در گرافیک و طراحی، کنش‌های کاربران و کیفیت به‌کارگیری ابزارها و ملزومات پادکست حرفه‌ای است.

دبیر جشنواره گفت: در گذشته کتاب با کاست همراه بود، مهارت هایی همچون روایتگری بسیار مهم است و بخش گرافیک و کاور نیز دارای اهمیت بالایی است. پادکست با بن مایه محتوایی جلو می‌رود و حال و هوای کلی قسمت مشخص را ذکر می‌کند و مخاطب با آن آشنا می شود.

او افزود: ما در رادیو برای شنوندگان فراگیر برنامه ریزی می کنیم و از کجا می توانیم بشنویم که شنونده ها از کی تا کی به برنامه گوش دادند و هستند یا رفتند اما در پادکست به خاطر خدمات پادگیرها به پادکسترها حتی می‌توان متوجه شد که مخاطب تا چند دقیقه همراه بوده است.

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی در پایان تصریح کرد: بر همین اساس می‌توانی تحلیل کنی که محتوا یا روایت گری شما به عنوان پادکستر چه اشکالاتی دارد، پس به راحتی می توان در قسمت های بعدی پادکست خود را اصلاح کرد.

باستانی نیز ضمن بیان اینکه کتاب‌های صوتی و نمایش‌های رادیویی به تنهایی پادکست نیستند، گفت: پادکست ضمیمه دارد و چیزی اضافه تر از روایت گری است که باید در آن تعریف فردی و تالیفی رخ دهد.

اسدی عنوان کرد: جشنواره اولین رویداد ملی پادکست فارسی امروز مقارن با روز جهنی پادکست اعلام عمومی شد. البته یک ماهی است که وبسایت و تارنما این رویداد در دسترس قرار گرفته است.

 او افزود: مهلت ارسال آثار برای این رویداد تا ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ است که متقاضیان در بخش اول لینک های پادکست‌ها را می‌فرستند و شبکه های اجتماعی را که دارند برایمان می‌گذارند. در مراحل بعدی اینکه این افراد چگونه در دنیای پادکست زیست می کنند و چقدر این زیست شان مورد توجه و استقبال قرار گرفته است و چقدر آثارشان به اشتراک گذاشته شده برایمان دارای اهمیت است.

دبیر این رویداد تاکید کرد: اکنون پادکسترهایی را که استاندارد تولید می کنند داریم اما  اجازه دهید هرکه فکر می‌کند می‌تواند پادکست تولید کند در این رویداد سهیم باشد. نوآوری و خلاقیت داشتن مهم است و اگر اصول فنی را دقیق رعایت نکرده باشند اما محتوایشان محتوای جذابی باشد که مارا به دنبال خودش می کشاند، پس ارزش دارد.

صفاریان‌پور نیز گفت: شورای سیاست گذاری اسم این اتفاق را رویداد گذاشته است تا این اکوسیستم در معاشرت بایکدیگر قرار بگیرند. مهم نیست پادکست با چه چیزی ضبط شده باشد همین که صدا شفاف باشد کافی است.

در ادامه بیاگوی از جایزه‌ای ویژه خبر داد و عنوان کرد: قرار است در این رویداد به پادکست‌هایی که به زبان فارسی اهمیت ویژه ای داده‌اند جایزه تعلق بگیرد. دوستانی که با گویش‌ها و زبان‌های رنگ به رنگ پادکست تولید می کند با اهمیت به ساختار و اکت اگر خوب باشد از آن‌ها می خواهیم ترجمه آن را به فارسی بفرستد تا در محتوایش هم اظهار نظر کنیم.

صفاریان‌پور درباره روند داوری گفت: در این رویداد مانند دیگر جشنواره‌ها شورای انتخابی وجود دارد که غربال گری می کنند و موضوعات را می گوید و مباحث تکنیکی و نکات اولیه را در نظر می‌گیرند و بعد کار به گروه داوران سپرده می شود. بعد از این آثار به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار می گیرند و رای مردمی هم دریافت می‌شود که به یک پادکست به عنوان انتخاب مردم جایزه تعلق می‌گیرد. در کل در ۷ بخش جایزه خواهیم داد که دو بخش آن توضیح داده شد.

همچنین او در پایان درباره جوایز گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده اما قصد داریم ابزار فنی مناسب که خیلی هم گران هستند برای بهبود کیفیت فنی آثار به برگزیدگان تعلق گیرد.

اسدی درباره جایزه ویژه اولین رویداد ملی پادکست فارسی عنوان کرد: همچنین بخش ویژه‌ای داریم که دارای یک هشتگ است، هشتگ ایران که هر محتوای درخوری که درباره کشور در زمینه پادکست ساخته شود، جایزه ویژه به او تعلق می‌گیرذ.

او درباره در اختیار گذاشتن امتیازاتی از سوی رادیو تلویزیون به دست برگزیدگان افزود: لینک پادکست های برگزیده در وب‌سایت مجموعه قرار می‌گیرد و رادیو نیز از این هنرمندان به صورت جدی خواهد کرد.

دبیر پادکست فارسی تصریح کرد: هرچه در زمینه پادکست‌سازی موثر باشد در کارگاه‌های آموزشی آموزش داده می‌شود مثلا از نوع فرم تولید محتوا تا برندینگ و اسپانسر گرفتن را آموزش خواهیم داد تا یک ایونت جذاب را تجربه کنیم. علاوه براینکه این کارگاه‌ها به صورت آنلاین پخش ‌می‌شوند را روی سایت این رویداد نیز به صورت آفلاین هم قرار می‌گیرند. این رویداد گعده پادکسترها است تا انتقال تجربه و از هم یادگرفتن منجر به این شود که پادکست فارسی رشد کند.

موضوعات گوناگونی از جمله؛ آموزش، علم، فناوری، کسب‌وکار، نمایش، طنز، ورزش، سرگرمی، سفر، موسیقی، فرهنگ، هنر، ادبیات، تاریخ، بهداشت و سلامت، مهارت‌های زندگی، خانواده، آشپزی و کودک، سیاست، حکمت، فلسفه، و اندیشه اسلامی است. بخش ویژه این رویداد با محوریت سرمایۀ اجتماعی و با هشتگ #ایران تعریف شده و در آن، موضوعاتی نظیر روایت پیشرفت و دفاع مقدس مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای شرکت در این رویداد، پادکسترها می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند و در بخش اصلی رویداد شرکت کنند که شامل پنج جایزه است. پس از ارسال، آثار توسط هیئت داوران بررسی و امتیازدهی می‌شوند و پنج پادکستر برتر از هر بخش برای دریافت جایزه نخست و لوح تقدیر در آیین پایانی رویداد معرفی می‌شوند. همچنین، یک جایزه ویژه نیز برای پادکستی که بالاترین امتیاز را از نظر داوران بخش ویژه کسب کرده باشد، در نظر گرفته شده است و همچنین جایزه ویژه آرای مردمی نیز وجود دارد، این جایزه براساس بازخورد و نظر مخاطبان درباره پادکست‌ها در نظر گرفته شده است.

اسدی بیان کرد: تمامی پادکست‌هایی که به مرحله نهایی داوری رسیده‌اند، در بخش جایزه آرای مردمی شرکت می‌کنند. مخاطبان می‌توانند از طریق تارنمای اختصاصی رویداد وارد صفحه جایزه آرای مردمی شده و پادکست منتخب خود را انتخاب و به آن رأی دهند. پادکستی که بیشترین آرای مردمی را کسب کند، به عنوان برگزیده این بخش از رویداد معرفی خواهد شد. مهلت ارسال اثر برای شرکت در رویداد تا پانزدهم آبان ماه امسال است و می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند. برای ارسال به وب‌سایت رویداد با آدرس podcastfestival.ir مراجعه نمایند.

او درباره آیین پایانی این رویداد نیز گفت: این رویداد در بهمن ماه برگزار خواهد شد. در این آیین پایانی، برگزیدگان و نفرات برتر این رویداد معرفی و تجلیل خواهند شد. علاوه بر همه اینها، همزمان با برگزاری رویداد، کارگاه‌های آموزشی در زمینه ساخت پادکست نیز برگزار خواهند شد. این کارگاه‌ها شامل عناوینی مانند «اسپانسرینگ برای پادکست»، «مسایل حقوقی و کپی‌رایت در پادکست»، «هویت‌سازی و برندینگ برای پادکست»، «اصول فنی صدابرداری برای پادکست» و «تکنیک‌های بازاریابی در دنیای پادکست» خواهند بود. تمام علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب‌سایت رویداد به محتوای این کارگاه‌ها دسترسی پیدا کنند.

او خاطرنشان کرد: این رویداد خودش نیز پادکست دارد و «پادسی» پس از پایان این رویدا منتشر می‌شود تا علاوه بر آموزش و اطلاعات عمومی درباره پادکست بالاتر رود.

اسدی در پایان عنوان کرد: بخش مهم رویداد آموزش است و ما کارگاه‌های منظمی خواهیم داشت و به صورت هفتگی با سرفصل‌های گوناگونی که این کارگاه‌ها دارند، تکنیک های فنی و … را تا بهمن ماه که اختتامیه این رویداد خواهد بود، برگزار می‌کنیم که هم هزینه آن رایگان است و هم وظیفه ما است تا مخاطبان علاقمند را نیز در این کلاس ها شرکت دهیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰