سفر یک روزه جشن مهر سینمای ایران به ۱۱ استان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۰

سفر یک روزه جشن مهر سینمای ایران به ۱۱ استان

دومین جشن مهر سینمای ایران یکشنبه 10 مهرماه در 11 استان کشور برگزار و از برگزیدگان آن تجلیل شد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی، آیین تجلیل از برترین‌های سینمایی گیلان دومین جشن مهر سینمای ایران، با شعار اخلاق، آگاهی و امید، صبح روز دوشنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

مدیر انجمن نمایشی گیلان در این مراسم گفت: گیلان از استان‌های پیشتار در عرصه بازیگری بوده و هنرمندانی مانند فرخ‌لقا هوشمند، کیومرث ملک مطیعی، انوش نصر را تقدیم سینمای ایران کرده است.

بهمن صادق حسنی ادامه داد: نسل جدید سینما و تلویزیون استان، امروز پرچمدار سینمای گیلان است و نشان داده‌اند در عرصه بازیگری و کارگردانی بسیار توانمند و در تولید آثار هنری از استان‌های برتر کشور است.

این بازیگر و کارگردان گیلان بر لزوم نظارت بر حقوق هنرمندان استان تاکید کرد و گفت: گیلان سرزمین هنر باید به حق و حقوق خود برسد و پیشکسوتان این عرصه مورد حمایت قرار گیرند.

در این آیین از ۱۷ نفر از منتخبان سینمایی گیلان در بخش‌های مختلف سینمایی تجلیل شد که عبارتند از علی اصغر کهن قنبریان هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون، خانواده شهید هنرمند شهید حسینیان هنرمند ایثارگر، سید هادی میرعبدالعظیمی برگزیده دومین جشن مهر سینما ایران در بخش تولید آثار در حوزه ایثار و شهادت.

همچنین هنرمندان منتخب در چند رشته تخصصی معرفی شدند که بدین شرح است: نادرمعصومی مستندساز، مهدی پژمان فیلمبرداری، البرز پورصیاد تدوین، حدیث نیکرو بازیگر، جاوید حسینی صداگذار، معصومه همتی صداگذاری، علی یاور تهیه کننده، مانا پاک سرت کارگردان، فرهاد پورسعیدی، فیلمنامه نویس، همایون ایمانی پژوهشگر، محمد گذر آبادی همچنین از مدیران سینماهای استان، جواد حیدری مدیر سینما و امین فرهنگ موسسه سینمایی برگزیده تجلیل شدند.

دومین جشن مهر سینمای ایران به همت سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و انجمن سینمای جوانان گیلان در تاریخ هشت تا ۹ مهرماه ۱۴۰۲ با ویژه برنامه‌هایی همچون اکران رایگان فیلم در سینما سپیدرود رشت و برگزاری کارگاه ۲ روزه فیلمسازی «ایده تا تولید» برگزار شد.

تجلیل از برترین‌های سینمایی کرمانشاه در دومین جشن مهر سینمای ایران

دومین جشن مهر سینمای ایران همزمان با ۱۱ استان کشور امروز ۱۰ مهر در کرمانشاه برگزار شد. علی صفدری در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه سینما گفت: تاثیری که سینما دارد کتاب و کلاس درس و… ندارد و اثرگذاری سینما از همه این‌ها بیشتر است.

وی به برخی شاخصه‌های مهم سینما اشاره و تصریح کرد: سینما چند شاخصه مهم دارد که اگر هر فعال این حوزه این شاخصه‌ها را رعایت نکند، خروجی کار اثرگذاری لازم را ندارد و نتیجه مطلوب در این حوزه حاصل نمی‌شود.

وی افزود: یکی از این شاخصه‌های مهم فکر کردن است و اگر کسی در صنعت اثرگذار سینما فعالیت کند و اهل تفکر و تامل نباشد قطعا خروجی کار او از اثرگذاری لازم برخوردار نیست و ارزش و اعتباری نخواهد داشت. قطعا با تفکر و تامل و بروز خلاقیت می‌توان یک اثر با ارزش و ماندگار تولید کرد و آن زمان است که حوزه سینما اثرگذاری لازم را بر جامعه خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه گفت: نکته مهم دیگر در حوزه سینما بحث امید و ناامیدی است؛ یک سینماگر می‌تواند با اثر خود هم امید را به جامعه تزریق و هم جامعه را از آینده خود ناامید کند و قطعا یک سینماگر خیرخواه در تلاش برای امید دادن به جامعه خود خواهد بود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب گفت: به اذعان بسیاری صاحب نظران مطرح حوزه سینما در دنیا، سینمای فارسی زمان طاغوت سراسر ابتذال و به لحاظ محتوایی بسیار ضعیف بود و این نظر افرادی است که حتی مسلمان نیستند. سینمای بعد و قبل انقلاب اصلا قابل قیاس با یکدیگر نیستند و فیلم فارسی پیش از انقلاب سراسر ابتذال و از محتوای ارزشی تهی بوده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه درباره درخواست هنرمندان حوزه سینما برای دریافت کمک‌های مالی دولت گفت: سینمایی که دولت پول بدهد و دولتی باشد کارایی لازم را قطعا نخواهد داشت. اگر اثر سینمایی با محتوای ارزشمند تولید شود قطعا مخاطب استقبال می‌کند و علاوه بر برگشت هزینه‌ها سود خوبی عاید دست اندرکاران آن اثر خواهد شد. وقتی یک موسسه سینمایی تاسیس می‌شود، یعنی بخش خصوصی و این بخش خصوصی باید بتواند هزینه‌های خود را تامین کند و با تولید یک اثر ارزشمند و فروش بالا به نتیجه دلخواه برسد.

صفدری ابراز امیدواری کرد که سینماگران استان فعال‌تر و پویاتر در این عرصه فعالیت کند و با ساخت آثار فاخر به سینمای کرمانشاه رونق دهند.

وی افزود: سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» را داشتیم که در همین شهرستان جوانرود فیلمبرداری شد و در جریان اتفاقات سال گذشته این فیلم به نمایش درآمد و چقدر توانست بر مردم جوانرود اثرگذار باشد و آن‌ها بعد از دیدن فیلم با اشک و لبخند ایستاده این فیلم و عوامل آن را تشویق کردند و ما به این نوع فیلم‌های ارزشی که واقعیت‌ها را بیان می‌کنند و به این فیلمسازان ارزشی نیازمندیم و امیدواریم ساخت این آثار تداوم یابد.

در ادامه این مراسم جمال برفی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری دومین جشن سینمای مهر ایران در سال جاری گفت: این مراسم از ۲۶ شهریور در استان‌های مختلف شروع و برگزاری آن تا ۱۳ مهرماه ادامه دارد. آیین اختتامیه این مراسم روز ۱۳ مهر در تهران برگزار و از برگزیدگان سینمایی استان‌ها در این مراسم تجلیل می‌شود. امروز شاهد برگزاری این جشن در استان کرمانشاه هستیم که همزمان با یازده استان دیگر کشور برگزار می‌شود.

برفی با اشاره به داوری آثار سینمایی تولید شده در استان طی یک سال گذشته گفت: در جشن امروز از خالقان آثار برگزیده تجلیل می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه از هنر صنعت سینما به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای معرفی هر ملت یاد کرد و افزود: سینما یک ابزار قدرتمند است که امروز سیاستمداران هم به استفاده از آن روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه سینما، پس از انقلاب مسیر خود را پیدا کرده است، تاکید کرد: بعد از انقلاب، سینمای ما با معرفی یک سینمای اخلاق مدار مسیر خود را پیش برد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد با فعالیت جوانان توانمند در عرصه سینما، سینمای پاک، اخلاق مدار و متعهد ایران بتواند پرقدرت‌تر مسیر خود را ادامه دهد.

در این مراسم از روح الله کردمیر مستندساز، جعفر زارعی نویسنده، کریم سیمایی کارگردان، بداغی در حوزه حفظ آثار، ماشالله وروایی، جلیل بشتام، شاهپور نوری، قدرت کاویار، نادر همتی و ابراهیم مرادی پیشکسوت، سید حسام الدین صبوری و قدرت پور حاتمی‌ موسسه برتر سینمایی، حامد حیدری ذاکر، ایوب بلندین، نادر حیدریان و سید محمود پیری داور و مدرس، پیمان فلاحی پژوهشگر و غلامرضا پیربابایی سینمادار برتر تجلیل شد. همچنین کامران رضایی، سینا ولدبیگی، آرمینه شادرام و فاطمه پرویزی مجد به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.

در پایان این مراسم با پخش مستندی از خانواده مرحوم اسماعیل سلطانیان بازیگر فقید کرمانشاهی، تجلیل شد.

همچنین پس از داوری فیلم‌ها، از موسی تابش به عنوان گریمور برتر برای فیلم «بلین»، کیمیا محمدی کمانگر صداگذار برتر برای فیلم «تارای سور»، ابراهیم مسجدی صدابردار برتر برای فیلم «ناتمام»، اصغر لائی فیلمبردار برتر برای فیلم «بلین»، سیامک سلیمانی تدوینگر برتر برای فیلم «بلین»، محمد حبیبیان بازیگر برتر برای فیلم «بلین»، اشکان چاووشی فیلمنامه نویس برتر برای فیلم «چرا من یک کولبرم؟»، آرتان فتح اللهی تهیه‌کننده برتر برای فیلم «چرا من یک کولبرم؟»، علی بهمنی کارگردان برتر برای فیلم «ناتمام» و حسین اکبری کارگردان برتر برای انیمیشن «اتفاق» تجلیل شد.

تجلیل از برترین‌های سینمایی در استان مرکزی در دومین جشن مهر سینمای ایران

دومین جشن مهر سینمای ایران عصر امروز در استان مرکزی برگزار و از برترین‌های سینمایی در این استان تجلیل شد. حسین طلابیگی مدیرکل نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی در این مراسم گفت: کلید پیشرفت در دست هنرمندان است که با القا امیدآفرینی در جامعه چرخ صنعت، تولید و کار را به حرکت درمی‌آورند. دولت وظیفه دارد شرایطی ایجاد کند تا از ظرفیت همه استان‌ها در حوزه‌های هنری و سینمایی بیشتر استفاده شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل سازمان سینمایی گفت: این سازمان در راستای راهبردهای دولت سیزدهم و با هدف تمرکز زدایی کار خود را آغاز کرد. سینما بیشتر در پایتخت کشور فعالیت دارد و استان‌ها از این بخش هنری دور بوده‌اند در حالی‌که ظرفیت‌های زیادی در استان‌ها از جمله استان مرکزی وجود دارد که باید احیا و معرفی شود.

وی به هنر تولید فیلم و سریال در بین کشورها از جمله ترکیه اشاره کرد و گفت: یک پنجم تولید سریال در ترکیه در حال انجام و بازار ساخت سریال در این کشور بسیار پررونق است و در صورت کم توجهی واقعیت کشور ما را به اسم خود روایت می‌کنند. استان مرکزی مشاهیر بزرگ، علما و هنرمندان زیادی دارد که در کشور بی‌نظیر هستند، از امام راحل تا بزرگانی مانند قائم مقام فراهانی به عنوان سیاست مدار را شامل می‌شود. استان مرکزی ظرفیت بالایی در هنر سینما دارد که باید به آن پرداخته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم در این مراسم گفت: مدت‌ها از عرصه سینما غافل بودیم که علت آن، غفلت از سوی مسئولان بود، هنرمندان همیشه در این عرصه حضور داشته‌اند.

بهنام نظری به سابقه هنری و سینمایی استان مرکزی اشاره کرد و افزود: این استان همواره در جشنواره‌های هنری خوش درخشیده است. سینما امروز در خدمت فرهنگ، سیاست و علم است و به تولیدات فاخر دست یافته است و در آن اخلاق و امید و فرهنگ موج می‌زند. در عرصه دفاع مقدس فیلم‌های بسیار جذاب و موثری تولید شده است.

در ادامه این مراسم حسین محمودی فر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: سینما در ارتقای، فرهنگ و تعالی و زبان بین‌المللی نقش موثری دارد که باید با امید و اخلاق این هنر توسعه یابد. هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی و کشف هنرمندان و علاقه‌مندان در بخش‌های مختلف هنری و استانی است.

وی بیان کرد: امید است با سیاست‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان با استعداد استان که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند شناسایی شوند.

در این مراسم ۱۴ نفر از هنرمندان حوزه فیلم و سینما استان مرکزی و ۱۲ نفر هنرمند برجسته که در سطح ملی کشوری در سال جاری در حوزه موسیقی، تجسمی رتبه کسب کردند، قدردانی شد.

تجلیل از برترین‌های سینمای ایلام در دومین جشن مهر سینمای ایران

دومین جشن مهر سینمای ایران همزمان با ۱۱ استان کشور در ایلام برگزار و از برترین‌های سینمایی در این استان تجلیل شد. در ابتدای این مراسم از فیلم کوتاه مستند «پسر کوهستان» به کارگردانی احسان کمرخانی رونمایی شد.

در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مهر سینمای ایران توسط معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و پیام رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری به رویداد مهر سینما از سوی محمد حاجیان رییس انجمن سینمای ایلام قرائت شد.

در این مراسم در بخش مستندسازی از مهدی نورمحمدی برگزیده برتر سال، در بخش بازیگری از مصطفی کولیوندی، احمد جعفری، میرولی هواسی زاده و زرین ربیعی بازیگران سریال «سوران»، در بخش کارگردانی فیلم کوتاه از رضا زیدی، ولی کریم‌نیا و حمیدرضا ارجمندی، در بخش تهیه‌کنندگی از وحید ملکشاهی‌نژاد، در بخش فیلمنامه‌نویسی از روح الله اکبری و سعید اسماعیل‌بیگی، در بخش تدوین از سعید شاه‌محمدی، در بخش فیلمبرداری از حبیب حیدریان، در بخش صدابرداری از نیما نوروزی، در بخش گریم از علی سلیمی، در بخش بازیگری از محمد صادق کمالی و بهاره محکی و در بخش تهیه‌کنندگی از قدرت باقری و زهرا رضایی تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از احسان کمرخانی کارگردان مستند «پسر کوهستان» مهدی حواسی بازیگر مستند «پسر کوهستان»، مالک عزیزی و بهزاد آزادی پور ۲ مدرس برتر سینمایی، نریمان خلیلی پژوهشگر برتر، شکر هرمز هنرمند پیشکسوت تصویربردار، کسری قنبری هنرمند، احمد غلامی هنرمند ایثارگر در زمینه تولید آثار دفاع مقدس، مجید میرابی زاده مرکز خدمات پشتیبانی فنی سینمایی و سمعی بصری، رسول فتح‌اللهی مجری سینما فرهنگ ایلام نیز تجلیل شد.

تشکیل اولین خانه صنفی تخصصی سینماگران در استان همدان

دومین جشن مهر سینمای ایران در استان همدان همزمان با ۱۱ استان کشور با حضور مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور، مهران احمدی بازیگر سینما و تلویزیون، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاون امور اقتصادی استانداری همدان و جمعی از فعالان فرهنگی‌ و هنرمندان استان در مجتمع شهید آوینی برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از تصویب تشکیل اولین خانه صنفی تخصصی سینماگران در استان همدان خبر داد.

سید مجتبی حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در این مراسم اظهار کرد: دومین جشن مهر سینمای ایران با رویکرد شناسایی استعدادهای استان‌ها، تمرکز زدایی از پایتخت و عدالت فرهنگی برگزار شده است.

حسینی با اشاره به تصویب تشکیل اولین خانه صنفی تخصصی سینماگران در استان همدان، تصریح کرد: این اقدام، کار مبارکی بود و باعث خرسندی فعالان و پیشکسوتان این حوزه است. استان همدان به دلیل داشتن فعالان و پیشکسوتان اثرگذار حوزه سینما، پیش‌قدم شد تا اولین خانه سینمای کشور را تشکیل دهد. این موضوع مصوب شده، طی روزهای آتی اساسنامه آن مشخص می‌شود و پس از آن، عضوگیری و فعالیت خود را آغاز می‌کند. انتظار داریم هنرمندان در فعالیت‌های این خانه مشارکت کنند و اتفاقات خوبی رقم بزنند.

در ادامه این مراسم، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: هنرمندان وقتی در کنار هم قرار بگیرند می‌توانند اقدامات خوبی رقم بزنند و تشکیل خانه صنفی تخصصی سینماگران در استان همدان می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد. دومین جشن مهر سینمای ایران با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در سینمای استان و توجه ویژه به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم، تکریم سینماگران پیشکسوت و فعالان سینمای ایران در رشته‌های مختلف و هنرمندان شاخص استان‌ به مناسبت روز ملی سینما پیش‌بینی شده است.

ویژه با بیان اینکه اتفاق اصلی آیین مهر سینمای ایران این است که هنرمندان فعال در استان‌ها تجلیل شوند، تصریح کرد: شناسایی و قدردانی از هنرمندان مربوط به هر اقلیم برای امید، نشاط آفرینی و شوری که می‌تواند در آن شهرستان ایجاد کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. با برگزاری چنین مراسمی به هنرمندان نشان می‌دهیم که از آن‌ها حمایت می‌کنیم و به یادشان هستیم. در شرایط امروز، تجلیل از هنرمندانی که کارهای ارزشی و اقتباسی انجام‌داده‌اند، بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: سینما، رسانه‌ای نافذ و تعیین کننده است و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین‌المللی از این رسانه بهره گیری می‌کنند.

در ادامه این رویداد، علیرضا اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: جشنواره مهر سینما، بهانه‌ای است تا مجموعه نیروهای استان، در کنار هم اقدامات خوبی برای سینماگران به ارمغان آورند.

اسماعیلی با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: زیرساخت‌های موجود، کافی نیست اما باید تلاش کرد و سیاست‌گذاران و کارگزاران از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه سینما یکی از مهم‌ترین صنایع فرهنگی است، مطرح کرد: سینما، نقش قابل توجهی در سرگرمی و آگاهی‌بخشی دارد. این صنعت در فضای مجازی رقبای قدری پیدا کرده اما هنوز نقش سینما پابرجاست و نقش بسیار برجسته‌ و ماندگار داشته است. ما به سهم خود نیز  تلاش می‌کنیم تا سینمای ما مهم و اثرگذار باشد.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سینمای ایران به ۲ بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می‌شود، عنوان کرد: سینمای قبل از انقلاب، چیزی برای گفتن نداشت و تنها جنبه سرگرمی داشته و در تامین نیاز مخاطب ناتوان بوده است اما سینمای جمهوری اسلامی به عنوان برندی خاص در دنیا مطرح است. انقلاب، هویت جدیدی برای سینما داشته و تنوع ژانر در بعد از انقلاب با سینمای قبل از انقلاب، ابدا قابل مقایسه نیست. در این راستا توجه به اخلاق، وجه تمایز سینمای ما با هالیوود است و در حال حاضر، سالانه ۹۲ جایزه بین‌المللی دریافت می‌کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سینما، گفت: در دولت سیزدهم، توجه جدی به حوزه سینما شده و تلاش بر این بوده است تا توجه بیشتری به استان‌ها صورت گیرد. در همین راستا تفاهمنامه‌ای نیز با استانداری همدان، امضا شده است تا توجه بیشتری به زیرساخت‌ها و مسائل مربوط به معیشت سینماگران داشته باشند.

در پایان این مراسم از مهران احمدی بازیگر سینما و تلویزیون، امیر و حمیدرضا لطفیان، پرویز رضایی، احسان صدیقی، مجید خاکسار و احمد میرزایی به عنوان فعالان و پیشکسوتان سینما تجلیل شد.

برگزیدگان دومین آیین مهر سینمای ایران در قم تجلیل شدند

سینماگران برگزیده استان قم در قالب آیین مهر سینمای ایران معرفی و تجلیل شدند. این مراسم امروز با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و فیلمسازان در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد. محمدرضا سوقندی مشاور وزیر ارشاد و مدیرکل دفتر امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوانان قم، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و فخرالدین یوسف‌پور مدیرعامل خانه مطبوعات قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به نقش مهم و تاثیرگذار اهالی سینما در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اشاره کرد و گفت: دشمن با گذر از جنگ سخت و نیمه‌سخت، امروز با ابزار فرهنگ و هنر به دنبال استحاله فرهنگی است و از این طریق برای رسیدن به اهداف شوم خود تلاش می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه هنر بزرگ‌ترین ابزار اشاعه فرهنگ است، گفت: بدون اغراق هنر سینما در میان همه هنرها، تلالو و درخشش دیگری دارد. تجلی غالب هنرها از جمله هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی در هنر سینماست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم با قدردانی از تلاش سینماگران قم در طول یک‌سال گذشته، خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از نخبگان با هنرشان شناخته می‌شوند و اگر سینماگران نبودند، نام و یاد بسیاری از مفاخر کمرنگ می‌شد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی با تبریک ایام ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: زمانی که سینما در غرب متولد شد، خاستگاه تجاری و تبلیغاتی داشت و بعدها جلوه هنری پیدا کرد و در ادامه به یک رسانه تبدیل شد بنابراین امروز سینما هم صنعت، هم هنر و رسانه است.

وی با بیان اینکه سینما به ۲ پشتوانه مهم قدرت ثروت و دانش تکیه دارد، گفت: سینمایی که قدرت اقتصادی نداشته باشد، قطعا تاثیرگذار نخواهد بود.

سوقندی به نقش دانش و تئوری‌پردازی در تقویت بنیه فکری سینما اشاره کرد و گفت: وقتی سینما متولد شد، فلاسفه غرب پشت هنر و سینما قرار گرفتند و نظریه‌پردازی کردند.

وی با تاکید بر اینکه سینما فقط یک هنر تاثیرگذار نیست، بلکه هنر تعیین‌کننده است، اظهار کرد: امروز سینمای ما از کدام پشتوانه اقتصادی و گفتمانی برخوردار است؟ چند درصد از اندیشمندان ما در حوزه و دانشگاه، در عرصه سینما نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی کردند؟ چرا باید عده‌ای این مسئولیت را به دوش هنرمندان بیندازند؟ بسیاری از انتقاداتی که متوجه سینماگران می‌کنند، باید دیگران پاسخگو باشند نه هنرمندان.

وی تصریح کرد: قرار نیست پاسخ همه مسائل و کمبودها را جامعه هنری بدهد، اگر عده‌ای غفلت می‌کنند و رسالت خودشان را انجام نمی‌دهند، این بار و وظیفه را که نباید دیگری به دوش بکشد.

سوقندی در ادامه به جایگاه ممتاز قم در حوزه دانش و پژوهش اشاره کرد و گفت: شهر قم به عنوان مرکز علوم دینی این ظرفیت را دارد که در حوزه نظریه‌پردازی و تولید دانش سینمایی نقش‌آفرین باشد. هنرمندان در بخش تکنیکال و فنی نقش‌آفرینی می‌کنند و این رسالت مراکز علمی و پژوهشی است که به لحاظ محتوا و دانش، سینما را یاری کنند.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: امروز سینما مجموعه‌ای از دانش‌هاست و نمی‌تواند بدون علم اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاسی و… پیشرفت کند و بر این اساس باید مراکز پژوهشی در راستای تقویت فکری هنرمندان و سینماگران نقش‌آفرینی کنند. از شهر قم به عنوان شهر علم و فقاهت انتظار می‌رود که حامی و پشتیبان سینما در حوزه علمی و تئوری‌پردازی و یار فکری سینما باشد.

وی نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه سینما را روشن و راه‌گشا عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری اعتقاد دارد سینما می‌تواند کلید پیشرفت باشد، همان‌گونه که امام خمینی (ره) نیز فرمود ما با سینما مخالف نیستیم و مظهر تمدن است. همچنین سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدارهایی که با هنرمندان داشتند، نشان می‌داد بزرگان ما در حوزه دین نگاه عمیق و دقیقی به سینما دارند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌های فکری حوزه و دانشگاه باید به میدان بیاید، قم فقط نباید تغذیه‌کننده بعد فقهی و احکام و نیازهای فقهی جامعه باشد، بلکه تمام نیازهای حوزه دین و معنویت و اندیشه دینی را باید تغذیه کند که بخشی از آن هنر و سینماست.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی در ادامه با بیان اینکه امروز ارتباط منسجمی بین مخاطب و سینما در ایران وجود ندارد، گفت: اگر می‌خواهیم سینمای ملی شکل بگیرد و مهر سینما به معنای واقعی بر دل‌ها بنشیند، باید بین مخاطب و سینما ارتباط منسجم و سیستمی برقرار کرد. باید تلاش کنیم تماشای فیلم‌های سینمایی در سبد خانوار قرار بگیرد چراکه امروز این گونه نیست و سینمای ما وابسته به حمایت‌هاست. بخشی از ابتذال سینما برای منتقد نبودن مخاطب است و بار آن روی نهادهای نظارتی افتاده است.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: امروز نیازمند دانش سینما در هنرمندان و دانش سینمایی در میان عموم جامعه هستیم و هر اندازه سواد سینمایی و رسانه‌ای در جامعه تقویت شود، مخاطب سینما افزایش خواهد یافت.

سوقندی با اشاره به کلام امیرالومنین (ع) مبنی بر اینکه «مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌شناسند»، گفت: بسیاری از هجمه‌هایی که به فیلم‌ها و سینما می‌شود، شاید از سر دلسوزی باشد اما از سر آگاهی نیست و به همین دلیل یکی از رسالت‌ها ما باید حرکت به سمت نهضت سواد سینمایی و رسانه‌ای باشد.

در بخش پایانی این مراسم، سینماگران برگزیده استان قم از نگاه اعضای دومین هیئت انتخاب جشن مهر سینمای ایران در قم متشکل از رضا ابوذر، حسن عنایتی، سید امیر طباطبایی، روح‌الله داوری و جواد یقموری، معرفی شدند که به شرح زیر است:

سینماگران پیشکسوت و ایثارگر: علی بیطرفان و احمدرضا داوری، کارگردانی فیلم بلند: حمید بیات، کارگردانی فیلم کوتاه: محمدرضا دهستانی، بازیگری: مهدی ملاک، فیلمنامه‌نویسی: مهراب اکبری شهپر، تدوین: محمد حاتمی، گریم: جمال بیات، صداگذاری و صدابرداری: مجید نجاتی، جلوه‌های ویژه بصری: محمد رمه‌چی، فیلمبرداری: یاسر نصرالهی و محمد صادق رمضانی، تهیه‌کننده: عبدالحسین میرداماد، موسسه فیلمسازی: داود جلیلی مدیرعامل موسسه «رواق کریمه»، مستندساز: زهره نجف‌زاده، طراحی صحنه: ابوالفضل زینلی، طراح لباس: الهام ارجمند، کارگردانی نماهنگ (خلق دستاوردهای هنری): آرش آقاجانی، تقدیر ویژه: سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم اخت‌الرضا(ع)، سید حمیدرضا منتظری تهیه‌کننده فیلم‌های کوتاه و مجتبی قانونی فعال حوزه سینما، سینماگر منتخب استان: احمدرضا داوری.

تجلیل از برترین‌های سینمایی در کهگیلویه و بویر احمد

دومین جشن مهر سینمای ایران در کهگیلویه و بویر احمد برگزار و از برترین‌های سینمایی در این استان تجلیل شد. در ابتدای مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جشن مهر سینمای ایران مصداق عدالت فرهنگی و زمینه ساز رشد هنرمندان استان‌ها می‌شود. این برنامه دومین رویداد سینمایی استان در یک هفته اخیر است.

امین درخشان برگزاری دومین جشن مهر سینمای ایران در سراسر کشور را از مهم‌ترین توفیقات سازمان سینمایی کشور در دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: برگزاری این برنامه علاوه بر تکریم سینماگران مصداق عینی تحقق عدالت در حوزه سینما در سطح استان‌ها است. برای اولین بار این جشن در سطح استان‌ها برگزار می‌شود و این در راستای عدالت فرهنگی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی آن تاکید می‌شود.

امین درخشان اظهار کرد: قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی که از فرزندان این استان است زمینه‌ساز برگزاری این مراسم بوده‌اند.

وی در پایان گفت: بدون شک جشن مهر سینمای ایران فرصت مغتنمی است تا ظرفیت‌های مغفول استان‌ها به نحو احسن شناسایی شوند و مورد توجه قرار گیرند.

هاشمی مهر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هم در این جلسه بیان کرد: حوزه فرهنگ و هنر در طول این ۲ سال بسیار کارهای بی‌سابقه‌ای انجام داده که مقایسه با ۴۰ سال گذشته نیست. شما بروید فرهنگ الان را با تمام طول انقلاب اسلامی مقایسه کنید اصلا قابل مقایسه نیست و حمایتی که در طول این ۲ سال از هنرمندان شد تا حالا نشده است. من علاقه‌مند به شما و کار شما هستم و در تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری ارشاد چه در استان و چه در شهرستان حضور فعال داشتم و همه جا از هنرمندان حمایت کردم و حمایت می‌کنیم و الان هم در کنار شما هنرمندان عزیز هستیم.

در ادامه مراسم از مسعود شریف بازیگر سینما و تلویزیون، رضا دانش‌پژوه تهیه کننده و کارگردان سینما، جابر باد پاد فیلمبردار، علی پلم کارگردان، وحید علویان شوق فیلمساز، داریوش محمدی و اسماعیل رضوی زاده فیلمساز، سید زاهد کشاورز فیلم ساز مسئول بسیج هنرمندان کهگیلویه، خلیل عمران‌پور فیلمساز انجمن فیلم، جواد هادی اصل مستندساز محیط زیست، محمود خرم آزادی نویسنده و پژوهشگر سینما و  محمود بهشتی پور مستندساز آیینی تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از مجتبی سلیمانی فر تدوینگر، علی فتح لایق‌زاده و روح الله راوی مقدم مستندساز، سعید کریمی فیلمبردار و تدوینگر، حسن کریمی نژاد مستندساز انجمن فیلم عکس شهرستان بهمه‌ای، فرهاد مصباح مدیر تولید سینما و تلویزیون، سید پرهام دانشی بازیگر سینما، نورالله دهناد سینمادار بخش خصوصی، هاشم کریمی آموزشگاه آزاد سینمایی فعال، رحیم دادوند فیلمساز و مدیر تولید و بازیگر سینما، فردین یزدانی بازیگر سینما و تلویزیون، عیسی عباسی مستندساز آیینی، سعید پروزن مستندساز انجمن فیلم عکس شهرستان مارگون، رسول امیری فیلمساز، اردشیر کیانی سینمادار فعال، سید حمید مرتضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون، امیر غلامیان تصویربردار سینما، قدرت وفایی کارگردان فیلم کوتاه و مهدی موسوی فعال سینمای شهرستان باشت تجلیل شد. همچنین هنرمندان پیشکسوت قدرت الله سلیمانی فر عکاس و فیلم ساز، مهرداد بیضایی فیلمساز، شریف اسلامی فیلمساز مورد تجلیل قرار گرفتند.

تجلیل از خانواده شهید پور ویس عکاس شهرستان گچساران و هنرمندان افتخارآفرین در عرصه‌های بین‌المللی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سید هادی محقق کارگردان فیلم سینمایی «درب»، سید محمد سلیمی راد کارگردان مستند سینمایی «سرباز شماره صفر»، فرشاد افشین‌پور کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس»، امید الهی کارگردان مستند «بلاد و شاپور»، سید رضا محقق تهیه‌کننده سینما و تلویزیون از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

تجلیل از برترین‌های سینمای اردبیل در دومین جشن مهر سینمای ایران

دومین جشن مهر سینمای ایران در اردبیل برگزار و از برترین‌های سینمایی در این استان تجلیل شد. امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل در این مراسم با اشاره به اهمیت حمایت از سینماگران استان افزود: این جشن بهانه‌ای برای افتتاح و ادامه آن در سال‌های آتی خواهد بود. تلاش داریم برای حمایت از جامعه هنری، فرهنگی و رسانه‌ای استان فضای بیشتری را باز کنیم و حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

رجبی گفت: در چشم انداز و افق هنر سینمای استان اردبیل شاهد رویش‌های هنری هستیم و اتفاقات مثبتی انجام خواهد شد. در هنر انیمیشن استودیوهای متعددی در استان ایجاد شده و در هنر فیلم کوتاه استان اردبیل از دیرباز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. هنرمندان این جشن با معیارهای مشخص انتخاب شده‌اند و این جشن برای قدردانی از زحمات هنرمندان سینمای استان تدارک دیده شده است.

در ادامه این مراسم میردولت موسوی رئیس انجمن سینمای جوان اردبیل و دبیر دومین ویژه برنامه مهر سینمای ایران استان اردبیل ضمن قدردانی از دغدغه‌های سینمایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزاری جشن را در راستای بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و همچنین برای تکریم هنرمندان سینمای استان دانست.

وی از برگزاری جسلات متعدد با تیم داوری جشن خبر داد و گفت: در یک ماه و نیم گذشته جلسات با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان و معاونت هنری ارشاد و اعضای شورای سیاستگذاری و برای پاسداشت سینماگران استان جشن ویژه مهر سینمای استان برگزار شد. مدارک ارسالی هنرمندان بازنگری شد و منتخبان جشن را با مشورت اعضای داوری معرفی کردیم.

بهمن حبشی مدیرکل اداره نظارت بر تولید فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اردبیل سرزمین شگفتی‌ها است و یاد و نام حسین (ع) توسط شاعران و مادحین حسینی در این استان همواره زنده نگه داشته شده است، اظهار کرد: هر اثر هنری ۲ بخش بیرونی و درونی دارد و بخش بیرونی اکتسابی است و اما بخش درونی باید الهامی و ذاتی باشد.

وی مشکل امروز سینمای کشور را مشکل درونی برشمرد و بیان کرد: ما در خلق معانی و ایده‌های ناب مشکل داریم و در فیلمنامه، معنی‌سازی و کرسی‌های آزاداندیشی دارای مسائلی هستیم.

حبشی فیلمنامه را در سینما حائز اهمیت دانست و افزود: قصه، تکنیک و روایت در فیلمنامه‌ها باید لحاظ شود و استان اردبیل در سینمای کشور چشم امید ماست.

مدیرکل اداره نظارت بر تولید فیلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار سال سینمای این دوره را اخلاق، امید و آگاهی بیان کرد و افزود: سینمای ملی ما باید از این سه رکن برخوردار شود.

در پایان این مراسم از ۴۲ نفر از فعالان سینمایی، پیشکسوتان سینمایی استان و برترین های دومین جشن مهر سینما تجلیل شد.

آیین‌نامه‌های استانی برای احیای سینمای بومی در زمینه تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابلاغ می‌شود

دومین جشن مهر سینمای ایران ۱۰ مهرماه در استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و جمعی از مدیران و هنرمندان این استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور ضمن گرامیداشت مرحوم اصغر یوسفی نژاد با اشاره به شکل‌گیری این جشن گفت: این جشن شکل گرفت تا به یاد هنرمندان پیشکسوت استان‌ها و شهرستان‌ها باشیم و فضای تجلیل از آنان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تمرکز امکانات و تجهیزات در پایتخت کشور افزود: ما عهد بسته‌ایم تا در کنار سینماگران استان‌ها و شهرهای مختلف باشیم و با رویکرد عدالت محوری امکانات و منابع اعم از امکانات مادی، تجهیزات و آیین‌ها و رویدادهای سینمایی را در استان‌ها ضریب دهیم. در این راستا طی ۲ سال اخیر گام محکمی برداشته شده است ولی هنوز ۱۰۰ درصد شاهد تحقق آن نبوده‌ایم.

خزاعی با اشاره به ۱۴ اقدام اساسی برای هنرمندان استان‌ها گفت: یکی از این موارد، مربوط به مسکن سینماگران است که در این باره لیست هنرمندان حوزه سینمای استان‌ها جمع آوری شد و در ۶ ماهه دوم سال، مکان‌هایی برای واگذاری و اختصاص سهمیه هنرمندان در دست مطالعه و پیگیری است. در بحث تامین اجتماعی نیز شاهد برگزاری جلسات خوبی بودیم و تصمیمات موثری در این حوزه گرفته شده است.

وی با اشاره به افتتاح ۲۲۱ سالن جدید سینما در دولت سیزدهم گفت: این در حالی است که از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۷۰ سالن سینما در کشور داشته‌ایم و در صددیم‌ تا پایان دولت سیزدهم تعداد سالن‌های سینمای کشور را به ۱۰۰۰ سالن در کشور رسانیم.

خزاعی همچنین از ابلاغ آئین‌نامه‌های استانی برای احیا و شکل‌گیری سینمای بومی و استانی خبر داد و گفت: برای استفاده از ظرفیت‌های بومی استان‌ها این آیین‌نامه در زمینه تهیه‌کنندگی و کارگردانی به زودی ابلاغ می‌شود.

به گفته وی، اجرا و تحقق سیاستگذاری‌های حوزه استان‌ها به طور قطع، بسیاری از مشکلات سینمای استان‌ها و‌ شهرستان‌ها را در زمینه زیرساخت، تولید، تسهیلات آموزشی، رونق رویدادها و پاتوق‌های سینمایی و نیز رشد جایگاه اجتماعی و عمومی سینما، کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه پاسخگویی به‌ همه‌ مطالبات‌ انباشته شده از گذشته در حوزه سینمای استان‌ها به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد، تصریح کرد: حل همه مشکلات سینما و سینماگران شهرستان‌ها کمک و حمایت جدی‌تر دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

در ادامه این مراسم، تراب محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: برخی از سینماگران به طمع گرفتن جایزه از یک کشور خارجی و خوشایندی آن‌ها، فیلم‌هایی تولید و در واقع سیاه نمایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این فیلم‌ها نه نمایانگر جامعه و حقایق کشور ما و نه فرهنگ و هنر این مرز و بوم تاریخی است، اظهار کرد: در سینمای هالیوود هیچ نوع سیاه‌نمایی از متن جامعه آمریکا دیده نمی‌شود بلکه آن‌ها کشور خود را در فیلم‌ها منجی و رهبر نشان می‌دهند. با وجود اینکه تمام تروریست‌های دنیا را آن‌ها تربیت می‌کنند ولی در هالیوود، فیلم‌هایی تولید می‌شود که آن‌ها تروریست‌ها را از بین می‌برند و نجات‌بخش بشریت هستند.

محمدی، با تاکید بر اینکه این موضوعات باید درسی برای سینماگران باشد، ادامه داد: سینماگران متعهد کشور نیز باید این موارد را به سینماگرانی که در این مسیر گام بر نمی‌دارند و به دنبال سیاه‌نمایی هستند، توضیح دهند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت سیزدهم در حوزه عدالت فرهنگی و هنری به خوبی عمل کرده و دولت رئیسی بیشترین حمایت‌ها را از اهالی فرهنگ و هنر انجام داده است. در حوزه سینما نیز کم‌تر فیلمی در این دولت توقیف شده است بلکه فیلم‌های توقیف شده در دولت‌های قبلی نیز بازنگری و اکران شده‌اند و در حوزه زیرساختی در فرهنگ و هنر نیز اقدامات خوبی انجام شده چراکه این دولت حامی هنرمندان است.

وی با بیان اینکه هنرمندان و سینماگران فرمایش رهبر معظم انقلاب را در حوزه جهاد تبیین به خوبی عمل می‌کنند، اظهار کرد: این افراد دستاوردهای نظام را از طریق فیلم‌های کوتاه و بلند و سایر هنرها به جامعه نشان می‌دهند. سینماگران به برکت نظام جمهوری اسلامی مطالبه‌گر هستند و حقایق جامعه را به مسئولان نشان می‌دهند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بها و ارزش خوبی به اهالی هنر به ویژه هنر متعهد داده شد و از آنان حمایت می‌شود.

محمدی، سینما را آیینه تمام نمای حقایق یک جامعه دانست و ادامه داد: سینمای ایران در سینمای جهان صاحب کرسی‌هایی است که این موضوع ناشی از نبوغ و استعدادهای هنرمندان و سینماگران کشور است.

وی با اشاره به جایگاه آذربایجان شرقی و تبریز به عنوان شهر اولین‌ها در حوزه سینما، صنعت چاپ و انتشار اولین نشریه سینمایی کشور، یادآور شد: با وجود کمبودها و مشکلات در حوزه سینما در این استان، این کمبودها مانع پویایی و تلاش سینماگران و فیلم سازان این خطه نشده است و حتی هنرمندان این استان جایزه جشنواره کن را نیز به دست آورده‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: سینمای استان این پتانسیل را دارد که به عنوان سفیر فرهنگ و هنر کشور در جشنواره‌های معتبر دنیا پیام‌رسان غنای فرهنگی و تاریخی کشور باشد. دقت در محتوا و تلاش برای تولید فیلم فاخر و ایجاد ساز و کار محکم در این حوزه وظیفه اهالی سینماست و فرم و محتوای فیلم‌ها باید در راستای ایجاد بستری مناسب برای تبلیغ ایران اسلامی باشد.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان استانی در رشته‌های کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه نویسی، تدوین، گریم، صدابرداری، جلوه‌های ویژه بصری، فیلمبرداری، تهیه کننده، مدرس سینما، هنرمند ایثارگر، پژوهشگران سینما و خانواده هنرمند شهید به ترتیب ذیل تجلیل شد.

در این آیین در رشته تهیه کننده فیلم از سالار حیدر نژاد، در رشته کارگردانی از زهرا ترکمنلو، در رشته بازیگری مرد از ناصر هاشمی و ابراهیم عباسعلیزاده، در رشته بازیگری زن از مینا اکبری، در رشته تدوین از علیرضا سلمانپور، در رشته گریم از امیر حیدر زاده، در رشته صدا برداری از حسن سلمانی، در رشته جلوه‌های ویژه بصری از حسن وحدانی و در رشته فیلمبرداری از علی آب پاک تجلیل شد.

همچنین در بخش مدرس برتر سینمایی از اسفندیار وکیلی هروی، در بخش پژوهشگر برتر از حسن علیزاده پروین و فرامرز مهدی زاده، در بخش هنرمند ایثارگر از ناصر یاری و قربانعلی طاهر فر، در بخش پیشکسوت سینمایی‌ از هاشم چاووشی ، خلیل پور هادی و منصور عیدی و همچنین از خانواده شهید محمد تقی اکبر نژاد در خشانی تجلیل شد.

جشن مهر سینمای ایران با تجلیل از فعالان سینمای خوزستان در اهواز برگزار شد

دومین جشن مهر سینمای ایران با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، عبداله افرازه شهاوند معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، مجید منادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و نورانی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، محمد شهباز ریس حوزه هنری استان، ایزدی پناه مدیرکل امور استانداری، میرعلایی فرمانده سپاه اهواز، آل کرد مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان جمعی از مدیران فرهنگی و هنری استان در سینما ساحل اهواز برگزار شد.

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در این مراسم با اشاره به اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی در حوزه سینمای کشور گفت: عزم دولت سیزدهم برای توسعه سینماها جزم است و به یاری خداوند تا پایان دولت سیزدهم تعداد سالن‌های سینمای کشور به هزار سالن می‌رسد.

وی با اشاره به روند شکل‌گیری جشن سینمای ایران گفت: پیش از این جشن روز سینما در روز ملی سینما و در تهران برگزار می‌شد از این رو با این رویکرد که جشن روز سینما تنها محدود به تهران نباشد و همه استان‌ها و هنرمندان کشور از آن بهره‌مند شوند طراحی را آغاز کردیم تا این رویداد در مقیاس ملی برگزار شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت حوزه سینما نباید فقط یک روز را برای سینما در نظر گرفت؛ ما در نظر داریم ۲۱ شهریور روز آغاز سال سینمایی باشد و براساس سال سینمایی، سینمای کشور را ارزیابی کنیم.

معاون سازمان سینمایی کشور به خروجی برگزاری نشست شواری عالی سینما ایران به ریاست معاون اول رییس جمهور در شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات مهم این نشست الزام بر سینمادار شدن شهرها بالای ۱۰۰ نفر تا پایان دولت سیزدهم بود؛ همچنین مقرر شد مسکن سینماگران در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه کلنگ‌زنی مسکن هنرمندان کشور در منطقه پرند انجام شده است.

وی گفت: سال گذشته در ۲۱ استان کشور ۳۵۰ هنرمند تجلیل شدند که این موضوع موجب افتخار است و من بر این باورم که به سینما و سینماگران باید توجه شود.

آشنا به رتبه‌ خوزستان در بخش‌های مختلف سینما اشاره کرد و افزود: خوزستان در حوزه آموزشگاه‌های آزاد رتبه سوم کشور، در حوزه زیرساخت رتبه ششم کشور و در حوزه فروش رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به دلایل قرار گرفتن خوزستان در جایگاه هشتم فروش گفت: یکی از دلایل این موضوع بازسازی و مدرن نشدن سینماهای قدیمی است سینماهایی که مدرن نشده‌اند، مخاطب ندارند از این رو مسئولان باید تلاش کنند سینماهای استان را بهسازی و بازسازی کنند.

معاون سازمان سینمایی کشور نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات سینمایی خوزستان اعلام آمادگی کرد و گفت: از مدیریت عالی استان می‌خواهیم نسبت به تامین تسهیلات سینمایی اهتمام ویژه داشته باشند.

وی یکی از شروط پر فروش بودن سینما را منوط به تجهیز بودن آن دانست و سینمای کوروش کشور را یکی از پرفروش‌ترین سینماهای کشور به دلیل امکانات بالای آن عنوان کرد.

در ادامه این مراسم مجید منادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، جشن مهر سینمای ایران را از دستاوردهای خوب دولت سیزدهم در راستای عدالت فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: مسئولان کشور و استان قدر هنرمندان را می‌دانند امیدواریم این جشن آغازگر حرکت‌های خوب فرهنگی و هنری باشد.

وی با اشاره جایگاه استان خوزستان در سینمای کشور و هنرمندان بزرگی که از این استان در سطح ملی و بین المللی می‌درخشند اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری رشد ۱۷۰ درصد فروش سینمای‌های استان را شاهد بودیم.

در این رویداد هنری از علی نقی طاهری، سلیمه رنگ‌زن، عبدالحسین حاج سردار، احمد مکاری، محمدمرادی جاوید به عنوان هنرمندان پیشکسوت تجلیل شد. در بخش دیگر برنامه از حمیدرضا بهوندی به عنوان تهیه‌کننده برتر، مرتضی سبزقبا، کارگردان برتر، عماد سلمانیان، فیلمبردار برتر، بهشاد مطیعی، صدابردار برتر، ستار رشنو، گریمور برتر، محمدرضا بابادی، جلوه‌های ویژه برتر، سیدمدیار شجاعی‌فر، هنرآموز برتر، سید حمید موسوی، سینماگر ایثارگر، امید مدحج، مستندساز برتر، الهام عباسی، انیمیشن ساز برتر و مریم رنجی بهترین هماهنگی در بخش تولید تجلیل شد. همچنین حبیب تاجمیری، طاهره نیک آزاد، بازیگران مرد و زن برتر، ماجد رستمی زاده، فیلمنامه نویس برتر و رضا رضایی، تدوینگر برتر دومین جشن مهر سینمای ایران در خوزستان معرفی شدند.

خانه فیلم اهواز به مدیریت رضا سیادت نیز به عنوان آموزشگاه سینمایی برتر در استان شناخته شد. سینماداران برتر این جشن نیز نیما باغبانی، مدیر سینما ساحل اهواز، رامین حامدپور، مدیر سینما هلال اهواز، میلاد احمدی سفیددشتی، مدیر سینما کیهان آبادان و محمد کفایت، مدیر سینما مهر و ماه شوشتر اعلام شدند.

در بخش موسسات سینمایی برتر نیز علی ارجمندنیا مدیر موسسه سینمایی قاب در نگاه فیروزه، اسماعیل معنوی، مدیر موسسه سینمایی آب و آیینه، میلاد تفت اشتیان، مدیر موسسه بهمن سبز تجلیل شدند. الینا اله بخشی هنرآموز هنرستان هنرهای زیبایی دختران اهواز و شاگرد اول کلاس دهم رشته سینما و مهدی آقایی رئیس کانون فیلم و عکس رامهرمز نیز تجلیل شدند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000