تشریح برنامه‌های پاییز دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال جاری | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰

تشریح برنامه‌های پاییز دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در سال جاری

محمد حسین اسماعیلی گفت: اعطای جایزه ملی آموزش هنر و نمایشگاه کتاب تخصصی آموزش هنر برای اولین بار در پاییز سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش با اعلام این خبر به تشریح فعالیت‌‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در پاییز ۱۴۰۲ پرداخت و گفت:دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در راستای وظایف تعیین شده و با برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی، به منظور تحقق اهداف و وظایف آموزشی گام برمی‌دارد. برهمین اساس همزمان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در  فصل پاییز، برای نخستین بار آئین بازگشایی هنرستان‌های هنرهای زیبا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان «جشن مهر هنر» در هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران برگزار شد.

اسماعیلی در ادامه افزود: توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های هنرهای زیبا از اهداف مهم دفتر آموزش است که در همین راستا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تعداد ۵ هنرستان هنرهای زیبا در شهرهای شاهرود، شیراز، لارستان، بندرعباس و میناب در مهرماه  راه اندازی شده است و درمجموع هم اکنون ۶۵  هنرستان هنرهای زیبا در سراسر کشور فعالیت دارند که از  ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۷ هنرستان هنرهای زیبا در کشورتأسیس شده است و امید است با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افزایش هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور تعداد آنها به ۱۰۰ هنرستان برسد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نخستین «عکسواره قدم قدم تا عشق» ویژه هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای سراسر کشور گفت: اولین عکسواره قدم قدم تا عشق، به دنبال ثبت لحظه‌های ماندگار از آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان و رویداد بزرگ پیاده روی اربعین، به صورت نمایشگاهی در گالری هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز به نمایش درآمد، همچنین کتاب آثار برگزیده این عکسواره نیز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های تکملیلی و بازآموزی ویژه مدیران و هنرآموزان هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور افزود: دوره‌های آموزش ضمن خدمت ویژه مدیران و هنرآموزان و مدرسان هنرستان‌های هنرهای زیبا به منظور ارتقاءسطحکیفی و تقویت امور آموزشی و پرورشی در هنرستان‌های هنرهای زیبا و اهمیت ارتقای حوزه‌های مدیریتی برای اولین بار توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در تیرماه  ۱۴۰۲ برگزار شد و دومین دوره  آن در پاییز امسال  و از طریق سامانهlMS (سامانه  مدیری آموزشی) به صورت آنلاین برگزار می‌شود و به شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها گواهی‌های معتبر اعطا خواهد شد.

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت  آموزش هنر  و جایگاه آن در همه مراکز آموزش هنر به خصوص هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور افزود: هنرستان‌های هنرهای زیبا با قدمتی بیش از صد سال با تربیت اساتید و هنرمندان بزرگی که در تاریخ سرزمین ما ماندگار شده‌اند، توجه و نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد و به منظور ترغیب هنرآموزان و مدیران مراکز آموزش هنر به تلاش بیشتر برای ایفای رسالت معلمی و انجام وظایف و مسئولیت‌های خود و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای رقابت سالم و سازنده در جهت رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت و قدردانی و تجلیل از مدیران و هنرآموزان برتر آموزش هنر در سطح استانی و ملی، نخستین دوره «جایزه ملی آموزش هنر»  برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری گفت: جایزه «ملی آموزش هنر» با عنوان «سرو ایرانی» به منظور تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر هر ساله به هنرآموزان، مدیران، مبتکران سبک‌های آموزش هنر و شرکت‌های دانش بنیان تخصصی آموزش هنر اهداء خواهد شد. فرایند برگزاری این رویداد ملی که از خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و ستادهای ارزیابی و برگزاری در سطح هنرستان، سطح استان و سطح ملی تشکیل و مدارک متقاضیان با شاخص‌های چهارگانه مؤلفه‌های دانشی، تخصصی، عملکردی و اخلاقی، توسط اساتید برجسته داوری شده و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است تا جوایز برگزیدگان در آیین پایانی و مراسم اعطای جایزه ملی آموزش هنر اهدا شود.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌های دفتر آموزش در حوزه تالیف کتب آموزشی هنر افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در پاییز امسال نظر گرفته‌ایم، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های آموزش هنر برای علاقمندان است. در این دفتر  با تشکیل کارگروه تألیف کتب و تدوین استانداردهای رشته‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر، دروسی که منبع و کتاب ندارند تألیف و به روز‌ رسانی شده‌اند  و تاکنون  ۲۵ عنوان کتاب درسی استانداردهای مهارتی رشته‌های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تألیف و منتشر شده است. این نمایشگاه با هدف آشنایی هنردوستان با کتب تخصصی آموزش هنر برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش با اشاره به طرح «آموزش هنر برای همه» که از اواخر  سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون دو دوره آن با موفقیت برگزار شده است، افزود: این طرح ابتدا در ۹ استان مرزی کشور آغاز و در سال بعد به تمامی استان‌های کشور تسری یافت و با توجه به استقبال صورت گرفته تاکنون  ۷۲ هزار نفر متقاضی، در  دوره‌های آموزشی در رده‌های مقدماتی و تکمیلی به سه روش، حضوری، آنلاین و آفلاین ثبت نام کردند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سومین دوره این طرح در پاییز امسال اجرایی خواهد شد.

اسماعیلی در خاتمه خاطر نشان کرد: نمایشگاه دستاوردهای هنرستان‌های هنرهای زیبا، تدوین نظام جامع آموزش‌های فرهنگی هنری، طرح المپیاد آموزش هنر، انتشار فصلنامه آموزش هنر، طرح و تدوین برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان‌ها، گنجینه آموزش هنر و… بخش دیگری از برنامه‌های پیش روی این دفتر است که در حال برنامه‌ریزی مراحل نهایی هستند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است