به گزارش خبرنگار سینما صبا، «مسافری از گانورا» ساخته سید احمد علمدار روایتی فضاییِ گمشدهای را بیان میکند که برای بازگشت به سیاره خود و نجات ملکه سرزمینش به پسرکی روی میآورد. این انیمیشن به طور کلی گامی دیگر برای ساحت انیمیشنسازی در سینمای ایران است. تکنیک و سعی انیماتورها در ترسیم فضایی حرفهای و جذاب با توجه به امکانات موجود قابل ستایش است. میمیک و نحوه گویش شخصیتها مطابقتی نسبی با دیالوگهایشان دارد. حرکات و ظرافتی که در اکتها وجود دارد جالب توجه است. تمام جزئیاتی که در فضای بصری «مسافری از گانورا» وجود دارد، دست به دست هم داده تا گام بعدی این مدیوم برداشته شود. گامی که باعث اعتلای کیفیت انیمیشنهای دیگر خواهد شد. علاوه بر این روایت انیمیشن «مسافری از گانورا» میتواند قدم خوبی برای رسیدن به انیمیشنهای خاطرهساز کودکان دهه هفتاد و هشتاد باشد. ایده اولیه و ساختار بصری این اثر به خوبی تداعی کننده «خانه هیولا» اثر گیل کنان است.
آنهایی که با انیمیشنهای آن ور آبی و دوبله شده بزرگ شدند. آنهایی که با انیمیشن «خانه هیولا» ترسیدند و مفهوم شجاعت را درک و دریافت کردند. قصه انیمیشن «مسافری از گانورا» نیز میتواند چنین کارکردی داشته باشد. میتواند راوی و اشاعه دهنده شجاعت در کودکان امروز باشد. برای بهتر فهمیدن روایت «مسافری..» بهتر است نگاه جزئیتری به شخصیتها و درونمایه اثر داشته باشیم. درونمایه این اثر پیرامون شجاعت و روبرو شدن با ترسها است. فرض کنید موجودی ناشناخته از دل کهکشان به زمین آمده و به اتاق شما پا میگذارد. او از شما کمک میخواهد. تصمیمی که شما در این موقعیت میگیرید به میزان شجاعتتان بستگی دارد. چقدر شجاع هستید؟ چقدر میتوانید نترس و بیواهمه از حاشیه امن زندگی خود فاصله بگیرید و به آیندهای پر خوف و خطر قدم بگذارید؟ انیمیشن «مسافری از گانورا» با الگوبرداری از درونمایه شجاعت و همبستگی سعی دارد با شهامت کودکان تعاملی داشته باشد و جواهر اتحاد و یکدلی را به آنها عرضه کند.
انیمیشن «مسافری…» از طریق پیرنگ همبستگی، به فرمولی برای طراحی تیپهای شخصیتی خود میرسد. فرمولی که از اصل تفاوت پیروی میکند و ویژگی اخلاقی و ظاهری هر کدام از شخصیتها را متفاوت میداند. اکنون که به مشخصات ظاهری کاراکترها در این انیمیشن توجه میکنیم، تفاوت را مشاهده میکنیم. هرکدام از سه شخصیت اصلی ویژگیهای متفاوتی دارند. تنها ویژگی مشترک آنها هدفشان است. بنابراین برای رسیدن با آن هدف باید دست به دست هم داده و از ترس عبور کنند. هر کدام از این سه شخصیت نقصهایی دارند که با کمک دیگری بر آن فائق میآیند. آنها همدیگر را تکمیل میکنند. شبیه به تکههای پازلی که کنار یکدیگر چیده میشوند و تصویری مشخص را به مخاطب نشان میدهند.
تمام تلاشهایی که در «مسافری از گانورا» انجام شده چه از لحاظ متنی و چه فرامتنی روبه جلو است. طبیعتاً ایراداتی در کلیات و جزئیات اثر قابل رویت است و نمیتوان با «مسافری از گانورا» چندان ادعایی مقابل انیمیشنهای هالیوودی داشت، اما این اثر برای ساحت انیمیشن در ایران حرکتی کاملا رو به جلو است. حرکتی که میتواند مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و انسانی را نمایان کرده و آنها را برای کودکان -به شکلی جذاب و هیجان انگیز- بازگو کند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است