هیچ مخاطبی از جشنواره فیلم کوتاه دست‌خالی برنمی‌گردد/ داستان کودکان جنگ در «جنگ و رنگ» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۴۵
عدنان زندی کارگردان فیلم «جنگ و رنگ» در گفت‌وگو با صبا:

هیچ مخاطبی از جشنواره فیلم کوتاه دست‌خالی برنمی‌گردد/ داستان کودکان جنگ در «جنگ و رنگ»

عدنان زندی کارگردان فیلم «جنگ و رنگ» که به بخش پویانمایی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده است، گفت: جشنواره تهران جایی است که با تولید، توزیع و ارائه عادلانه محصولات فرهنگی و سینمایی به دیگر استان‌ها هم توجه می‌کند و در این رویداد جریان‌سازی شکل گرفته است.

عدنان زندی کارگردان فیلم کوتاه «جنگ و رنگ» که عنوان بهترین پویانمایی جشنواره منطقه‌ای بوشهر_دنا را به خود اختصاص داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره دلیل شرکت در جشنواره منطقه‌ای گفت: طبیعتا حضور در جشنواره‌ها شاید آخرین و هیجان انگیزترین مرحله در فرآیند فیلمسازی است. هر فیلمساز بعد از تولید اثر سعی می‌کند آن را در بهترین جشنواره‌ها ثبت‌نام کند تا نتیجه زحمات خود را به چالش بکشد.

وی ادامه داد: با نگاهی به دوره‌های گذشته و همچنین اهداف و جایگاه جشنواره‌های منطقه‌ای اهمیت آن برای هر فیلمسازی مشخص خواهد شد. جشنواره منطقه‌ای ویژگی‌های یک جشنواره با کیفیت و سطح بالا را دارد. فاکتورهای مهمی مانند کیفیت نمایش آثار، داوری و پیچینگ هم مهم است. در نتیجه برای شرکت در آن هیچ تردیدی نداشتم. به نظرم روند اصولی و تداوم در برگزاری آن موجب شده که جشنواره به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد. به عنوان مثال برگزاری پیچینگ‌ها در طول جشنواره موجب تولید فیلم در راستای این اهداف می‌شود و انگیزه فیلمسازان را برای شرکت در آن دوچندان می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین انگیزه‌های من برای شرکت در جشنواره منطقه‌ای وجود فضایی صمیمی‌تر نسبت به جشنواره‌های بزرگتر و همچنین جغرافیای متفاوت است که باعث آشنایی بیشتر با فیلم‌های بومی آن جغرافیا می‌شود.
کارگردان فیلم «جنگ و رنگ» درباره این اثر خود توضیح داد: ایده «جنگ و رنگ» از دوران دانشجویی شکل گرفت و در نمایشگاه کاریکاتور، عکسی را مشاهده کردم که برایم جالب بود و همیشه گوشه ذهنم با آن کلنجار می‌رفتم تا اینکه بعد از دو سال به داستان مدنظرم رسیدم و برای تولید آن اقدام کردم. این اولین تجربه من در انیمیشن بود و در نتیجه سراغ تکنیک ساده‌تری رفتم و همچنین از نظر بودجه هم در تنگنا بودم و این تکنیک بودجه کمتری نیاز داشت.
وی افزود: حدود ۵ ماه بعد از مرحله فیلمنامه، فیلم کامل شد. داستان فیلم هم در مورد کودکان جنگ است که در میدان جنگ مشغول بازی هستند اما جنگ مانع بازی آنها می‌شود تا اینکه اتفاقی رخ می‌دهد و تمام مردم وارد بازی کودکان می‌شوند. باید بگویم اولویت اصلی من همیشه زیرمتن و لایه‌های زیرین فیلم است و یکی از منتقدان سرسخت فیلم‌های سطحی هستم. یکی از مهم‌ترین زیرمتن‌های «جنگ و رنگ» گذشت است و سوالی که در فیلم مطرح می‌شود این است که «آیا اگر دنیا در دست کودکان باشد، زیباتر نیست؟».
این کارگردان تاکید کرد: شاید مقوله جنگ به کلیشه تبدیل شده باشد اما احساس می‌کنم در فیلم از زاویه جدیدی به آن نگاه شده است. این فیلم در چندین جشنواره داخلی و خارجی هم حضور داشته که از جمله آنها می‌توان به نوزدهمین دوره جشنواره سدیسیکورتو ایتالیا، دهمین دوره جشنواره فرفیلم کوزووو، سی و چهارمین دوره جشنواره خیرونای اسپانیا، ششمین دوره جشنواره دوستی استانبول، سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کردی لندن، نوزدهمین دوره جشنواره دانشجویی نهال اشاره کرد.
او درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران معتبرترین و بزرگترین رویداد فیلم کوتاه در ایران و یکی از بهترین فستیوال‌های آسیا است. قطعا حضور هر فیلمی در آن هیجان‌انگیز است و فیلم در آنجا به‌صورت جدی‌تر به چالش کشیده می‌شود و امکانی فراهم می‌شود تا برای فیلمساز هم اتفاقات و ارتباطات خوبی رقم بخورد.
زندی تاکید کرد: من هرسال حتی اگر فیلم هم نداشتم برای تماشای آثار جشنواره به تهران آمدم. تماشای آثار فاخر سینمای کوتاه ایران در سالن سینما کلاس آموزشی است و به نظر من هیچ مخاطبی از جشنواره فیلم کوتاه تهران دست خالی برنمی‌گردد. این جشنواره قطعا برای تمام فیلمسازان و مخاطبان دستاورد خواهد داشت چه از نظر مباحث حرفه‌ای تولید و چه از نظر بار علمی که یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های شخصی من تقویت بار علمی در جشنواره است.
این کارگردان درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره‌های منطقه‌ای بیان کرد: یکی از راه‌های تقویت فرهنگ در جامعه استفاده از ابزار فرهنگی است و یکی از این ابزارها برگزاری جشنواره است و از طریق این فعالیت فرهنگ‌سازی می‌شود. سینمای کوتاه به ساختاری نو برای این اهداف نیاز داشت که با نگاهی جدید محلی برای انعکاس جامعه متعهد هنری باشد و به نظر می‌رسد جشنواره منطقه‌ای و جشنواره فیلم کوتاه تهران به این ساختار کمک کرده‌اند. جشنواره منطقه‌ای دستاوردی داشته که من از آن به عنوان دستاورد پنهان یاد می‌کنم و آن عدالت فرهنگی است.
به گفته زندی جشنواره فیلم کوتاه تهران جایی است که با تولید و توزیع و ارائه عادلانه محصولات فرهنگی و سینما سعی شده است به دیگر استان‌ها هم توجه شود و در این جشنواره جریان‌سازی نیز شکل گرفته است، جریانی که در رسیدن به اهداف تعیین شده کمک می‌کند.
او تصریح کرد: جشنواره‌های منطقه‌ای نیاز جامعه فیلمسازی کشور برای تمرکززدایی و تجارب جدید در دیگر نقاط کشور است و همچنین به جریان جدید سینمای کوتاه ایران کمک می‌کند. جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران می‌تواند نگاه مثبت جهان را به سینمای کوتاه ایران تقویت کند.
زندی در پایان درباره کارهای خود گفت: در حال حاضر مشغول مراحل پیش از تولید انیمیشن جدیدم هستم که استاپ موشن است و به صورت مشترک با یکی از دوستانم یعنی فراز سید عباسی نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داریم. همچنین انیمیشن «برگ‌ها» که در مرحله پخش است و مستندی را در مرحله پس از تولید دارم. دوست دارم در آینده‌ای نزدیک اولین فیلم بلندم را بسازم، هرچند بسیار سخت است اما امید و انگیزه آن را دارم.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰