سینمای سرگرم‌کننده؛ یک نسخه نجات‌دهنده /«هتل» منتقد فرهنگ مصرف‌گرایی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۰
کارگردان فیلم «هتل» در گفت‌وگو با صبا؛ 

سینمای سرگرم‌کننده؛ یک نسخه نجات‌دهنده /«هتل» منتقد فرهنگ مصرف‌گرایی است

مسعود اطیابی با اشاره به مسیر ساخت فیلم «هتل» و همکاری مجدد خود با تیم سازنده‌اش، گفت: این فیلم، درون‌مایه‌ای انتقادی به فرهنگ مصرف‌گرایی بورژوا دارد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، فیلم «هتل» در روزهای گذشته با استقبال قابل توجه مردم روبرو شده و صدر جدول فروش را از آن خود کرده است. این فیلم با تهیه‌کنندگی محمد شایسته و فیلم‌نامه امیر برادران، از سبک کمدی اسکروبال پیروی کرده است. بنابراین نیت و قصد فیلم سرگرم کردن مخاطب است. البته هدف نهایی تنها سرگرمی نیست. مسعود اطیابی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا به جنبه‌های دیگر فیلم و مسیر تولید آن می‌پردازد.

اطیابی در ابتدا به مراحل مقدماتی ساخت «هتل» اشاره کرد و گفت: قرار بود با آقای محمد شایسته (تهیه‌کننده) فیلمی بسازیم. فیلم‌نامه «هتل» از طرف آقای شایسته به من پیشنهاد شد.به نظرم جذاب می‌آمد و اینگونه شد که قرار کار را با یکدیگر گذاشتیم. اولین نسخه فیلم‌‌نامه را مصطفی زندی، پیمان جزینی و امیر برادران نوشته بودند. تصمیم بر آن شد تا آقای برادران نسخه‌ای دیگر بر روی این فیلم‌نامه بنویسند. نسخه‌ای که به روزتر و جدیدتر از نسخه قبلی باشد‌. پس از تایید آن نسخه نیز و تمرین بر روی آن به انتخاب بازیگر و مسیر تولید رسیدیم.

او در ادامه پیرامون انتخاب بازیگرها خاطرنشان کرد: فیلم «هتل» به جای شخصیت‌های کمیک دارای موقعیت‌هایی کمیک است. بنابراین نیاز به بازیگرهایی جدی داشتیم. اما پس از هم‌فکری‌ها به نتیجه‌ای که در حال حاضر می‌بینید، رسیدیم. اغلب بازیگرها پس از اتمام فیلم‌برداری از کم بودن حضورشان در فیلم گلایه می‌کردند‌. اما آن‌ها بعد از تماشای فیلم حرف خود را پس گرفتند؛ چرا که فیلم‌نامه به شکلی درست و حرفه‌ای تدوین شده بود. آقای برادران ساختار درستی برای حضور شخصیت‌ها در فیلم تدوین کرده بود. امیر برادران کار بسیار مشکلی در فیلم‌نامه انجام داد و تمرکز اصلی روایت بر روی یک بازیگر نبود. او در یک مقیاس درست ظرفیت‌ و گنجایش روایت را با تمام بازیگران پر کرد. اگر یک فیلم تنها با یک بازیگر دنبال شود، حوصله مخاطب سر می‌رود و از فیلم فاصله می‌گیرد. اما در فیلم «هتل» این اتفاق (نه در تصویر و نه در داستان) به دلیل کنترل بازیگران نمی‌افتد.

کارگردان فیلم «صبح روز هفتم» ادامه داد: تمام دست اندرکاران این اثر با فیلم همراه بودند. در واقع فیلم «هتل» یک اثر همدلانه و همراهانه است. اثری که با یاری تیم تولید به بار نشسته است. تمام اجزای تولید در ساخت اثر دخیل بوده‌‌اند. خصوصا بازیگران! من با هماهنگی و گفت‌وگو با برخی از آن‌‌ها موقعیت‌شان را تشریح می‌کردم. موقعیت‌هایی وجود داشت که در آن بازیگران خود را وقف بازیگر مقابل خود می‌کردند تا موقعیت کمدی شکل بگیرد. تدوین نیز در این مسیر نقش مهمی را ایفا می‌کرد. تدوین مهسا اطیابی روی این فیلم کمک شایانی به اثر کرده است.

مسعود اطیابی درباره ساختار فیلم خود و ارتباط آن با جامعه گفت: ساختار فیلم «هتل» کلاسیک است. مسیر روایت کاملا به شکلی کلاسیک دنبال شده و از یک نقطه مشخص به نقطه‌ای دیگر می‌رود. این سبک و ساختار می‌تواند برای جامعه بسیار مفید باشد. جامعه‌ای را تصور کنید که ظرفیت‌های زیادی برای رشد و پیشرفت دارد. سازندگی در آن جریان دارد و نیازمند لحظاتی شاد و سرگرم‌کننده است. فیلم «هتل» می‌تواند این فرصت را فراهم کند. آثاری دیگر از این قبیل همچون «دینامیت» و «انفرادی» علاوه بر فراهم کردن لحظات مفرح می‌توانند مردم را کمی از بحران‌ها جدا کنند. دو فیلم مذکور در دوران کرونا اکران شدند و ماهیتی به همین شکل داشتند.

او درباره شباهت فیلمش به چند فیلم کلاسیک خاطرنشان کرد: پیش از ساخت «هتل» اثری به نام «بویینگ بویینگ» با بازی جری لوئیس را دیده بودم. در آن فیلم همه چیز در یک آپارتمان دنبال می‌شد. اما فیلم «هتل» بهره‌برداری مستقیم از آن فیلم نداشته و من همواره سعی کرده‌ام از شباهت‌‌ها فاصله بگیرم.

اطیابی به جایگاه فیلم‌های کمدی در صنعت سینما اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا و پس از آن مشکلات و معضلاتی زیادی در صنعت سینما به وجود آمد. مشکلاتی که در طول تاریخ سینمای آمریکا و اروپا مشابه آن یافت می‌شود. در تمام آن دوره‌ها سینمای سرگرم‌کننده و کمدی به داد سینما رسید. سینمای امروز‌ ما نیز در چنین مرحله‌ای قرار دارد.

کارگردان فیلم «هتل» در پایان به درون‌مایه‌ای که در این اثر وجود دارد پرداخت و عنوان کرد: فیلم «هتل» درون‌مایه‌ای انتقادی به فرهنگ مصرف‌گرایی بورژوا دارد. اگر به پایان‌بندی این فیلم دقت کنید، می‌توانید ردپای این درون‌مایه را به وضوح احساس کنید.

 

 

 

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰