به گزارش صبا و به نقل از ستاد خبری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، پنجمین نشست تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران با محوریت فیلمسازی هوش مصنوعی و تفاوتهای بنیادین در کارگردانی فیلم کوتاه و بلند با حضور گیورگی لواشویلی و علیرضا ربیع مقدم ساعت ۱۹ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست گیورگی لواشویلی تهیهکننده گرجستانی فیلم کوتاه و بلند در سینما گفت: خوشحالم که برای چندمین بار به ایران آمدهام؛ خیلی از همکلاسیهایم به خاطر سختیهای فیلمسازی کار را رها کردهاند و آن را ادامه ندادند. از بچگی احساس فیلمسازی در درون من بود و به همین دلیل این حرفه را رها نکردم و احساس کردم باید در این حرفه بمانم. دقیقا مانند بیشتر شما هنرجویان که در این نشست هستید من هم فیلمسازی را با فیلم کوتاه شروع کردم و اولین فیلم فارغ التحصیلیام ۱۸ دقیقه بود.
وی ادامه داد: اولین فیلمم را در مدت سه سال با سختی تولید کردم و در نتیجه فیلمم مشهور شد. در سال ۱۹۹۶ در جشنواره عقاب طلایی کشورم (گرجستان) با شرایط سختی شرکت کردم. علاقه بسیاری برای شرکت در جشنواره داشتم از این جهت هنوز فیلمم تمام نشده بود که درخواست کردم به من فرصت بدهند تا در جشنواره شرکت کنم که در نتیجه این اجازه به من داده شد.
این سینماگر افزود: من هرروز به مدیران جشنواره اصرار میکردم که به فیلم من هم توجه کنید در نتیجه قبول کردند و فیلم به سینما تحویل داده شد، در همان لحظه فیلمم را نمایش دادند و جایزه اصلی جشنواره به فیلم من تعلق گرفت. این جایزه برایم خیلی شوکه کننده بود ولی اعتماد به نفس زیادی به من داد و باعث شد تا فیلمم معروف شود و در جشنوارههای متعددی جایزه بگیرد.
گیورگی لواشویلی از سختیهای ساخت فیلمسازی در کشور گرجستان گفت: تقریبا بعد از ۵ سال توانستم یک فیلم کوتاه دیگر بسازم، خیلی تلاش کردم و به همه گفتم به من کمک مالی کنید تا فیلم بسازم ولی من را کمک نکردند. بعد به این نتیجه رسیدم که کشورم حامی ساخت فیلم نیست؛ در نتیجه تصمیم گرفتم مهاجرت کنم. هدف من از داستانی که با شما به اشتراک گذاشتم تنها این بود که به شما بگویم یک آرزوی قلبی چقدر میتواند مهم باشد. دانشجوهایم همیشه به من میگویند چگونه در فیلمسازی خسته نشویم؟ من میگویم توقف نکنید و تلاش کنید و هرچقدر قوی تر باشید بهتر میتوانید ادامه دهید و به هدف خود برسید.
این تهیه کننده گرجستانی بیان کرد: فیلم اولم واقعا موفق بود و توانست در صدها کشور به نمایش گذاشته شود و بیش از ۵۰ جایزه بینالمللی بگیرد. هرچقدر که تلاش میکردم و جایزه میگرفتم احساس میکردم موفقیتی در کار نیست. همچنین ساخت دومین فیلمم خیلی برایم سخت بود؛ به طوریکه وقتی آن فیلم را میساختم با شش کشور همکاری کردم.
وی در ادامه این نشست تخصصی گفت: امروزه تکنولوژی پیشرفت خوبی داشته است، حتی بدون هیچ کمکی هم میتوان فیلم کوتاه ساخت. البته قالب فیلم کوتاه سختتر از چیزی که بخواهید یک حرف را در آن بزنید؛ چون زمان به شما اجازه نمیدهد شما آن چیزی را که میخواهید به تماشاچی بگویید و به تماشا بگذارید.
گیورگی لواشویلی ادامه داد: وقتی میخواهیم فیلم کوتاه بسازیم نسبت به فیلم بلند باید باهوشتر عمل کنیم و حتی میتوانیم سازندهتر باشیم. فیلم کوتاه به شما اجازه میدهد زمان، پول و انرژی کمتری را بگذارید اما حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید. گویا در فیلم کوتاه همه چیز را میتوان در دستان خود مدیریت کرد که این موضوع در فیلم بلند سخت است. همیشه به دانشجوهایم میگویم قبل از اینکه فیلم بلند خود را شروع کنید تا آنجایی که میشود تلاش کنید.
او با تاکید گفت: من درک میکنم که در فیلم کوتاه نمیشود راجع به همه چیز حرف زد اما آن را رها نکنید. همچنین من طرفدار سینمای ایران هستم و فکر میکنم در کارهایم از سینمای ایران تاثیر میگیرم، برای مثال مجید مجیدی و اصغر فرهادی الگوهایی برای من هستند. فکر میکنم سینمای ایران در جهان جالب و عمیق است و من در فیلمهای متفاوتم با ایرانیها کار کردهام.
وی در مقایسه صنعت سینمای سینمای و گرجستان بیان کرد: صنعت سینمای ایران خیلی خوب است و اگر بخواهم سینمای ایران و گرجستان را باهم مقایسه کنم متاسفانه سینمای گرجستان از سنت و فرهنگ خود فاصله گرفته است و به دلیل شرایط سختی که از سال ۹۹۰ بعد از سقوط شوروی در کشورمان داشتیم خیلی از فیلمسازان و بسیاری از کسانی که در این صنعت کار میکردند ناپدید شدهاند. همچنین در گرجستان فیلمهای بسیار کمی ساخته میشود زیرا گرجستان کمکهای مالی در صنعت سینما ندارد و خیلی محدود است برای مثال سالانه ۲ میلیون یورو برای ساخت فیلم اختصاص میدهند و نمیدانید فیلمسازی در گرجستان چقدر سخت است اما با نگاه فرهنگی و احساسی ما خیلی شبیه هم هستیم.
این فیلمساز گفت: من همه فیلم هایم را با همکاران بینالملل ساختم و اگر نتوانید از بیرون کمک مالی بگیرید ساخت فیلم امکان پذیر نیست. این روزها جشنوارههای بسیاری در نقاط مختلف جهان برگزار میشود؛ اما شما فیلمسازان باید سعی کنید یک پکیج از کارهایتان بسازید و در جشنواره ها شرکت کنید و پروژه خود را در این جشنوارهها شرکت دهید.
وی ادامه داد: شما از طریق اینترنت میتوانید اطلاعات فیلمهای خودتان را به اشتراک بگذارید و کمکهای مالی بسیاری در جشنواره ایجاد کنید. شما کسی را نیاز دارید که شما را در جشنوارهها پرزنت کند و اگر واقعا پروژه خوبی داشته باشید بالاخره یک حامی پیدا میکنید.
وی در پایان صحبتهایش گفت: برایم باعث افتخار بود که در این جشنواره شرکت کردم و فکر میکنم چهل سال نگه داشتن این جشنواره کار بزرگی بود و دوستدارم این جشنواره ادامه پیدا کند. پیشنهاد میکنم شما هم تلاش کنید تا این جشنواره را نگه دارید.
در ادامه این نشست تخصصی فیلمی با طراحی و ساخت هوش مصنوعی اکران شد و علیرضا ربیعی مقدم بیان کرد: فیلمی که به نمایش گذاشته شد به طور صد در صد با هوش مصنوعی ساخته شده است. ما به هوش مصنوعی دستور میدهیم و از آن درخواست نمیکنیم. دستور اولین چیزی است که ما در هوش مصنوعی با آن سر و کار داریم و بر اساس نیازهایی که داریم میتواند خروجی دلخواه ما را بر اساس دادههایمان به ما بدهد.
وی ادامه داد: در این نشست قرار نیست درباره تاریخچه هوش مصنوعی صحبت کنیم بلکه میخواهیم هوش مصنوعی را در چهارچوب هنر بررسی کنیم. اگر شما بخواهید برای اولین بار هوش مصنوعی را راه اندازی کنید در واقع آن از شما تعلیم میبیند.
وی در ادامه درباره بازخورد هوش مصنوعی برای عملکرد صحیح خود توضیح داد.
ربیع مقدم بیان کرد: ما گونه های مختلف فیلمسازی با هوش مصنوعی داریم، انیمیشن، تجربی، داستانی و مستند. در واقع انیمیشن با توجه به قدرت تخیلی که به ما میدهد؛ از گونههای مهم این صنعت است که هوش مصنوعی را در آن به نحو مهمی میتوانیم پیش ببریم.
وی در ادامه ژانرهای غالب در فیلمسازی با هوش مصنوعی را نام برد و گفت: ما میتوانیم ژانرهای مختلف را در فیلم به کار ببریم اما هنگامی که اولین چیزی که در ساخت یک فیلم با آن برخورد میکنید بودجه، زمان و کسانی هستند که با آنها همکاری میکنید.
در ادامه این نشست تخصصی ربیع مقدم مراحل فیلمسازی با هوش مصنوعی را در یک فایل شرح داد.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
There are no comments yet