داستانی انتخاب کنیم که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین اثر را بر مخاطب بگذارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱
در نشست تخصصی تبدیل فیلم‌ کوتاه به بلند مطرح شد:

داستانی انتخاب کنیم که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین اثر را بر مخاطب بگذارد

مارینا میگونوا استاد نشست تخصصی فیلم سازی کوتاه به بلند در دومین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: داستانی را برای فیلم کوتاه انتخاب کنیم که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین اثر را بر مخاطب بگذارد.
به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مارینا میگونوا یکی از استادان نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» که در دومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد، گفت: امروز می‌خواهم درباره این صحبت کنم که چطور می شود یک فیلم کوتاه را تبدیل به فیلم بلند کرد. یک سری قانون‌هایی دارد که در این جلسه در مورد آن صحبت می‌کنیم. خیلی وقت‌ها یک کارگردان تازه کار ایده‌های خوبی دارد. او دو راه برای به تصویر تبدیل کردن آن دارد؛ یکی اینکه ایده را نگه دارد تا زمانش برسد دوم اینکه سرمایه‌گذاری در فیلم کوتاه کند و ایده خود را تبدیل به فیلم کند. درست است که فیلم کوتاه آزادی نسبی به ما می‌دهد اما فیلم‌نامه نویس را در یک چهارچوبی قرار می‌دهد که باید آن را رعایت کند.
این کارگردان چند معیار را برای رسیدن از فیلم کوتاه به بلند مطرح کرد و گفت: اولین معیار، اختصار است. فیلم کوتاه از ۱۵ ثانیه تا ۴۵ دقیقه است اما برای جشنواره‌ها حدود ۷-۸ دقیقه باشد بهتر است؛ به خاطر اینکه اگر بخواهیم مخاطب را تحت تاثیر قرار دهیم در دو دقیقه هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دومین معیار، کمتر بودن بودجه است اما باید حواسمان باشد ارزان ساخته شدن فیلم نباید باعث شود فیلم را ارزان ببینیم چون با این کار ارزش کار را پایین می‌آوریم.
میگونوا گفت: درست است که فیلم‌نامه‌نویس فیلم کوتاه شرایط و فشاری چون استودیو ندارد اما محدودیت زمان و محدودیت کلماتی که می‌نویسد را در پیش دارد. وقتی کلمه را روی کاغذ می‌برید اگر بودجه محدود است باید به فکر تک تک کلماتی که به کار می‌برید باشید.
این کارگردان بین‌المللی عنوان کرد: می‌شود گفت سینما راهی است برای اینکه تصویر را به مردم نشان دهیم. فیلم کوتاهی راهی است برای اینکه داستان را نشان دهید اما قرار نیست همه قانون‌ها را بشکنید پس سوژه مهم است. باید داستانی انتخاب کنیم که در زمانی کوتاه مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. یک صفحه از سناریوی فیلم کوتاه با ده صفحه از فیلم بلند برابری می‌کند. سینما جذابیتش به آن است که درک کنید مردم چه دوست دارند ببینند.
وی ادامه داد: معیار بعدی انتخاب بازیگر است. این انتخاب وقتی مهم است که شما بخواهید فیلم کوتاه خود را به بلند تبدیل کنید.اپیزود درست هم جزو مواردی است که کمک می‌کند تا از فیلم کوتاه به فیلم بلند بروید. مورد بعدی اتمسفر منحصر به فرد است. وقتی یک اتمسفر جذاب در فیلم کوتاه رخ می‌دهد فیلم ساز تصمیم می‌گیرد فیلم کوتاه خود را به فیلم بلند تبدیل کند و فیلم ۳ دقیقه‌ای «ماما» را می‌توان در مثال این اتفاق نام برد.
میگونوا خاطر نشان کرد: مورد بعدی این است که یک سری ایده  در دنیا معروف هستند و خود را نشان می‌دهند. همچنین ممکن است یک فیلم کوتاه داشته باشید و وقتی شناخته شدید آن را به فیلم بلند تبدیل کنید.
چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰