فیلم کوتاه همیشه برایم جذاب بوده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۸
امین میری؛ بازیگر در گفت‌وگو با صبا از تجربه بازی در «بازسازی» می‌گوید:

فیلم کوتاه همیشه برایم جذاب بوده است

فیلم کوتاه «بازسازی» تازه‌ترین تجربه بازیگری امین میری است که در بخش رقابتی جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران به نمایش در خواهد آمد. این فیلم به کارگردانی علی توکلی، محصول باشگاه فیلم رویاد است که داستان یک جوان متهم به قتل را روایت می‌کند. نقش بازپرس فیلم برعهده امین میری است؛ بازیگری که در کارنامه‌اش آثار متفاوت و تحسین شده زیادی  از جمله فیلم «شبی که ماه کامل شد» و سریال خانگی «سقوط» دیده می‌شود.

این بازیگر تئاتر، فیلم و سریال درباره دلیل همکاری با پروژه «بازسازی» به خبرنگار سینما صبا گفت: زمانی که پیشنهاد نقش بازپرس در فیلم کوتاه «بازسازی» مطرح شد ، فیلمنامه را خواندم که سوژه و قصه آن به نظرم جذاب آمد. علاوه بر این، خود نقش جذاب به نظر می‌رسید و پی بردم جای کار زیاد دارد. در نتیجه پذیرفتم تا در این پروژه همکاری داشته باشم.

او ادامه داد: بازپرس این فیلم روی یک پرونده خاص قتل کار می‌کند و باید تمام جوانب را در نظر بگیرد. در فیلمنامه بخش‌هایی از ویژگی‌های او آمده بود و در دورخوانی‌ها نیز طی گپ و گفت‌هایی که با علی توکلی (کارگردان) داشتیم به نکته‌های گوناگون دیگری رسیدیم و بخش‌هایی از شخصیت اضافه و کم شد.

میری همچنین با اشاره به تجربیات قبلی ‌ش از بازی در آثار جنایی_معمایی گفت: به دلیل فعالیت در زمینه تئاتر مستند، بارها تجربه حضور در کارهای جنایی را داشته‌ام. لذا برایم تحقیقات درباره این موضوعات همواره مهم بوده و سال‌های گذشته پرونده‌های جنایی زیادی را پیگیری کرده و دیده‌ام و حتی به دادگاه‌ها سر زدم تا از نزدیک شاهد اتمسفر حاکم بر آن‌ها باشم. ضمن اینکه فیلم‌های مستند واقعی از بازسازی صحنه‌های جرم را هم دیده‌ام. در کنار چنین تحقیقات شخصی، علی توکلی در این زمینه اطلاعاتی در اختیارم قرار داد که با توجه به همان‌ها نقش بازپرس را خلق کرده بود. با تعاملی که بین من و او وجود داشت، کار طوری پیش رفت که نتیجه‌اش را در خروجی شاهد هستید. امیدوارم نتیجه به دست آمده مورد تایید و قابل قبول باشد.

به گفته امین میری، اکثر موضوعات جنایی ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را دارد. او در این باره بیان کرد: اصولا قصه‌هایی با محتوای معمایی_جنایی، جذاب هستند و مخاطب در پی کشف حقیقت و واقعیت برمی‌آید. حتی اکثر این قصه‌ها ظرفیت تبدیل به فیلم سینمایی را دارند. سوژه این فیلم نیز که در مرزِ کمک به مقتول یا حکم دادن به بی گناهی متهم در حرکت است، کار را به لحاظ جنایی و کشف حقیقتی که اتفاق افتاده بسیار دشوار می‌کند. این دشواری دقیقا باعث جذابیت قصه و سوژه خواهد شد و کاری می‌کند که مخاطب تا پایان فیلم آن را دنبال کند.

او در پاسخ به این سوال که میزان تسلط و توانایی کارگردان «بازسازی» را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت علی توکلی این است که می‌داند چه می‌خواهد؛ چه در زمان نوشتن فیلمنامه، چه در زمان دورخوانی، چه در زمان میزانسن و دکوپاژ و … . به عقیده من مهم‌ترین نکته‌کارگردانی این است که فیلمساز بداند وقتی سر صحنه می‌آید چه می‌خواهد و از قبل فیلم را در ذهن خودش ساخته باشد. علی توکلی این ویژگی را دارد و باید با همین دست فرمان کارش را ادامه دهد. به عقیده من اگر شرایط برایش مساعد باشد، باز هم کارهای خوبی خواهد ساخت و نام این کارگردان جوان را بیشتر از گذشته خواهیم شنید.

بازیگر فیلم‌های «بیرو»، «ابلق»، «لیپار» و «خون خدا» به این پرسش که انگیزه‌اش از حضور در فیلم‌های کوتاه چیست، اینگونه پاسخ داد: برای من همیشه فیلم کوتاه جذاب بوده است و همواره دوست دارم در این دست آثار بازی کنم. به طوری که در همین ۷-۸ ماه اخیر نزدیک به ۱۰ فیلم کوتاه بازی کرده‌ام. برای من هیچ وقت جایگاه فیلم کوتاه پایین نبوده است و معتقدم که چنین آثاری دیده می‌شوند. ضمن آن که بازی در هر فیلم کوتاه تجربه‌ای تازه است و از آنها درس می‌آموزم و فرصتی است که خودم را همچنان در جایگاه یک بازیگر محک بزنم چون اکثر قصه‌های فیلم کوتاه، خاص و جالب هستند و ساخت آن‌ها جسارت بالایی می‌طلبد. همین نکات برایم جذاب است و‌ موجب می‌شود نقش‌هایی که برای بازی در فیلم کوتاه پیشنهاد می‌شود را بپذیرم.

او همچنین درباره این که آیا فیلم کوتاه سکوی پرش خوبی برای ورود به عرصه سینمای بلند است، توضیح داد: به نظر من فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم بلند یک سبک متمایز است و محکی برای آنکه نشان دهد کارگردان فیلم کوتاه می‌تواند فیلم بلند هم بسازد، نیست. چون فیلم کوتاه جایگاه و شرایط خاص خودش را دارد. از این رو گاهی برخی کارگردان‌ها که در حوزه فیلم کوتاه، آثار بسیار خوبی می‌سازند، در فیلم بلند چندان موفق نبوده‌اند. درست است که نقطه فعالیت بسیاری از کارگردان‌های مطرح فیلم بلند، با فیلم کوتاه بوده است،اما الزاما نمی‌توان گفت کسی که فیلم کوتاه خوب می‌سازد حتما می‌تواند فیلم بلند خوب هم بسازد و البته عکس این موضوع نیز صادق است.

این بازیگر ادامه داد: این مساله در سینمای ایران بد جا افتاده است و بسیاری بر این عقیده هستند که باید فیلم کوتاه ساخت تا بتوان وارد عرصه تولید فیلم بلند شد. برای همین اکثر کسانی که فیلم کوتاه می‌سازند، سودای ساخت فیلم بلند دارند. کم‌تر فیلمسازی است که فقط بخواهد فیلم کوتاه بسازد و بیشتر هم همان قصه فیلم کوتاه‌شان را بسط می‌دهند و تبدیل به فیلم بلند می‌کنند که از نظر من کار اشتباهی است. در حال حاضر برخی، فیلم کوتاه را سابقه‌ای می‌دانند که به عنوان نمونه کار به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران نشان دهند تا آن‌ها را برای تولید فیلم بلندی که در نظر دارند، مجاب کنند.

امین میری در پایان درباره این که چقدر به موفقیت «بازسازی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران امیدوار است، گفت: چون هنور آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران را ندیده‌ام، نمی‌توانم درباره سرنوشت «بازسازی» نظر بدهم. امیدوارم برای هر فیلمی که شایسته است اتفاقات خوبی رخ دهد و جشنواره‌ای سالم با داوری سالمی را شاهد باشیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000