محمد رحمتی نویسنده و مشاور کارگردان فیلم کوتاه «لمس» به کارگردانی و تهیهکنندگی بردیا دیانت، که در بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، درباره ایده نگارش این فیلم کوتاه گفت: از آنجایی که من بسیار اهل موزهگردی هستم، پس همه چیز برای من از تصویر زنی که در صندوق امانت یک موزه مشغول به کار بود، شروع شد. مدتها این تصویر در ذهن من نشسته بود و یک روز نشستم و بیوقفه شروع به نوشتن کردم.
این فیلمساز و نویسنده در پاسخ به این پرسش که هر قصهای یک احساسی را به شنونده منتقل میکند و «لمس» میخواهد چه به مخاطب خود بگوید، بیان کرد: باید بگویم که نمیشود همه چیز را به یک جمله معطوف کرد؛ چراکه به هر اثری میشود از چند جهت پرداخت و مورد بررسی قرارشان داد. اما در کل چیزی که حین نگارش فیلمنامه «لمس» مورد توجه من بود، تطبیق یک امر تاریخی با یک امر روزمره و در حال وقوع بود و این همسانسازی روایتها که همواره برای همه مجهول هستند؛ شاید جز یک نفر. الان که دارم اینها رو میگویم، جملهای از آقای «بهرام بیضایی» را به یاد میآورم که در اول کتاب و فیلم «مرگ یزدگرد» نوشتهاند: «پس یزدگرد به سوی مرو گریخت و به آسیابی در آمد. آسیابان او را در خواب به طمع زر و مال بکشت. تاریخ!»
رحمتی ادامه داد: بیضایی در کتابی گفتگو محور با زندهیاد «زاوان قوکاسیان» میگوید که با این جمله در دوران دانشآموزیشان در کلاس درس مواجه میشوند و پیرو جمله مذکور از معلمشان میپرسند: «اگر آسیابان، پادشاه را کشته، چرا این راز را فاش کرده تا خود را از ارتکاب جُرم به دام بیندازد؟! یا چرا کسی که شاهد این واقعه بوده، به پادشاهاش یاری نرسانده که از پاداش پادشاه بهره ببرد؟» و یک خط پایینتر همان جمله مینویسند: «تاریخ!» و علامت تعجب. این یعنی تاریخ همواره برای ما مجهول باقی میماند.
نویسنده «لمس» اشاره کرد: این نکات میتواند بخشی از پاسخ سوال اول شما نیز باشد؛ چراکه من این کتاب را سالها پیش که دانشجو بودم، خواندم و شاید بخشی از ایده نگارش فیلمنامه «لمس» میتواند اینگونه در ناخودآگاه من قرار گرفته باشد و حین نگارش خودش را بدین شکل بروز داده باشد.
نویسنده فیلم کوتاه «لمس» درباره همکاری با بردیا دیانت به عنوان فردی که اولین فیلم کوتاه خود را ساخته است، توضیح داد: بردیا دیانت بهنظرم خیلی خوشذوق و مستعد است و فکر میکنم با شناختی که از مدیوم سینما دارد، بهزودی اتفاقات خوبی برایش رقم میخورد. همچنین کار با گروه سازنده «لمس» عالی بود و من مثل همیشه سعی کردم تمامی اتفاقات را چه خوب و چه بد در حافظ خود ثبت کنم تا در آینده کمک حالم باشند.
رحمتی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه با توجه به شرایط سخت ساخت فیلم، فیلمسازان جوان در این مسیر حرکتی رو به جلو دارند، گفت: با تمام سختیهایی که برای ساخت فیلم وجود دارد، سینمای ما با ورود نسل جوان تغییرات ویژهای را تجربه میکند و در آیندهای نه چندان دور شاهد اتفاقات نوظهوری به ویژه در فرم خواهیم بود.
کارگردان فیلم کوتاه «بیریختی» در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در میان اعضای هیأت انتخاب آثار بخش بینالملل در چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بوده است، آثار ارسال شده به این دوره را چگونه ارزیابی میکند، عنوان کرد: من فکر میکنم، رقابت میان آثار ارسال شده بسیار سنگین و تنگاتنگ است چراکه از سراسر دنیا چیزی قریب به نُه هزار فیلم به جشنواره ارسال شده بود و در این میان آثار خوب هم کم نبود و در میان تقریبا ۶۰۰ فیلمی که دیدم میتوانم بگویم ۳ اثر بسیار برایم جذاب بودند.
این کارگردان و نویسنده در پایان در پاسخ به اینکه آیا به نگارش قصهای بلند یا ساخت یک فیلم بلند سینمایی فکر میکند، بیان کرد: البته که بسیار علاقه به نوشتن دارم، به همین دلیل به نگارش قصهای بلند بسیار فکر میکنم اما برای ساخت و زمان آن فعلا هیچ چیزی مشخص نیست.
There are no comments yet