به گزارش صبا و به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، گفتوگو درباره فیلمهای کوتاه ژانر فانتزی، ملودرام و کمدی مبتنی بر آموزههای اردوی فیلمسازی مشهد در حاشیه چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در محل پردیس سینمایی ملت تهران با حضور کمال تبریزی، همایون اسعدیان، امیرشهاب رضویان و حسن حسینی برگزار شد.
حسینی: ژانرهای فانتزی زمینه پیشتاریخ دارند
حسن حسینی دبیر این نشستهای در ابتدا با بیان اینکه بحث امروز درباره ژانر فانتزی است، گفت: فیلمهایی که در اردوی مشهد با سرپرستی آقایان تبریزی و رضویان تولید شدهاند، همخانوادهاند و بهلحاظ ساختاری هر دو کمدی با رگههای فانتزی هستند. هرچند این فیلمها را در ژانرهای ملودرام، کمدی و فانتزی بهما معرفی کردهاند.
او در پاسخ بهاینکه چگونه ژانر بومیسازی میشود، گفت: این کار در مناسبات تولید و تاکید بر مباحث فرهنگی صورت میگیرد.
این کارشناس سینما درباره ژانر فانتزی در ایران تاکید کرد: فیلمی که از امر واقعی فاصله میگیرد، فیلم فانتزی است.
حسینی در توضیح اینکه آیا انیمیشن بهمفهوم ژانر، فانتزی است؟ گفت: انیمیشن با اینکه فانتزی دارد اما فانتزی بهمعنای ژانر سینمایی نیست. فانتزی امر ناممکن است.
وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا فیلمهای تاریخی مثل فیلم «ده فرمان» فانتزی است؟ ادامه داد: در این فیلم اتفاقات شگفتانگیزی وجود دارد اما متن این فیلم از قصص قرآنی است و معجزه دارد درحالی که نمایش معجزه به معنای فانتزی بودنش نیست.
حسینی با بیان اینکه ژانرهای فانتزی زمینه پیشتاریخی دارند، تاکید کرد: درباره ژانر فانتزی پیشتاریخ اساطیری و متون کهن وجود دارد، نمونه این مساله در متون مذهبی کتاب بحارالانوار است. ژانر فانتزی یک پدیده مدرن در اروپاست لذا موضوعات فانتزی قدیمی با فانتزی امروز ارتباط دارند، اما یکی نیستند.
اسعدیان: اردوی مشهد یک تجربه مفید برای فیلمسازان بود
سپس، همایون اسعدیان با بیان اینکه اردوی فیلمسازی مشهد بیشتر برای خود من درس بود چون تاکنون چنین تجربهای نداشتم، گفت: هرچیزی قابلیت این را دارد که تامل برانگیز باشد؛ در این اردو از یک کلمه بهاسم «آلزایمر» شروع کردیم، درباره آن حرف زدیم و قصه را پیدا کردیم.
او افزود: بعد از ۲ روز به فیلمنامه اولیه رسیدیم، افراد گروه، تواناییهای یکسانی نداشتند لذا تقسیمکار را براساس توانی که از بچهها دیدیم، دنبال کردیم و حاصل کار چیزی بود که خوب شد.
این کارگردان تصریح کرد: صادقانه بگویم در اردوی فیلمسازی خیلی چیزها یاد گرفتم و بهشدت علاقهمند به ادامه آن با جوانان دیگری هستم.
اسعدیان به تشریح تجربه خود در اردوی مشهد پرداخت و گفت: اگر این اردو مجدد تکرار شود، حتما سعی خواهم کرد یاد بگیرم چگونه میتوان یک فیلم کوتاه ارزان را در کمترین زمان فیلم ساخت.
تبریزی: نقطه ضعف اردو زمان اندک بود
سپس، کمال تبریزی با بیان اینکه روند فیلمسازی ما هم شبیه با کاری بود که گروه همایون اسعدیان انجام داده بود، گفت: نقطه ضعف اردوها زمان کم آن بود که درباره فیلمنامه وجود داشت، ما در یک زمان کوتاه به فیلمنامه سر و سامان دادیم که فکر میکنم باید زمان صحبت درباره فیلمنامه بیشتر باشد.
این کارگردان شروع کار را همراه با استرس دانست و گفت: ایده اولیه را به بچههای فیلمساز اردو دادم، به گروه تجربه چگونه برخورد با عوامل را منتقل کردم و تاکید بر همفکری داشتم. من معتقدم برای چنین کاری باید یک مغز متفکر داشته باشیم اما هدف ما یک کار آموزشی بود بهخاطر همین صحنههای فیلم را تقسیم کردیم و هر فرد بخشی از فیلم را کارگردانی کرد.
کارگردان «مارمولک» به خروجی اردو اشاره کرد و ادامه داد: تدوین و فیلمبرداری نسبتأ مناسب بود چون زمان کم بود و تایم اندیشیدن نداشتیم اولین مسئله بچهها این بود که باید چه نماهایی را بگیرند و از چه لنزی استفاده کنند. در مجموع تجربه خیلی خوبی بود و بچهها بیشترین چیزی که یاد گرفتند، این بود که مجموعه نماها باید چگونه باشد و تعدادشان چقدر باشد.
تبریزی در پایان به طرح پیشنهادی پرداخت و تاکید کرد: اگر قرار است این اردوها ادامه پیدا کند، باید قبلش درباره ایدهها فکر شود چون اگر فیلمنامه ما چیز خوب و درستی باشد و کمترین اشتباه را داشته باشد، اجرای آن میتواند دقیقتر و بهتر باشد، اجرای آن کمتر زمان میگیرد و فرایند تولید سهلتر خواهد بود.
There are no comments yet