رسول صدرعاملی نویسنده و کارگردان سینما در نشست تخصصی جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران به استقبال فیلمسازان جوان فیلم کوتاه از این دوره گفت: سال گذشته برای جشنواره فیلم کوتاه سال سختی بود اما امسال جشنواره فیلمکوتاه تهران باشکوه است.
به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، گفتوگو درباره فیلمهای کوتاه ژانر مبتنی بر آموزههای اردوی فیلمسازی کاشان در محل پردیس ملت تهران با حضور حسن حسینی و رسول صدرعاملی برگزار شد.
در ابتدا، حسن حسینی با بیان اینکه در کلاسهای آموزشی فیلمسازی حتما دیدن فیلم مهم و تاثیرگذار است، بهتشریح ابعاد ژانرها پرداخت و گفت: روایت در طبقهبندی ژانرها مهم است؛ همه فیلمها از یک نقطه ثبات اولیه a به b میرسند و این مسیر نوع ژانر را مشخص میکند.
او سپس با بیان اینکه ژانر علمی_تخیلی در گذشته خیلی سیاسی بوده است، گفت: در این ژانر باید درباره زمان آینده سخن گفت؛ ویژگی تاریخ در فیلم علمی_تخیلی اتکای بر منطق و خرد است.
در بخش دیگر این نشست، رسول صدرعاملی به استقبال فیلمسازان فیلم کوتاه از چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای جشنواره بود و ایستادگی کردیم و موفق شدیم، گفت: جشنواره امسال باشکوه برگزار شده است و امیدوارم سالهای آینده همچنان باشکوه و بدون هیچگونه حاشیههای بیمورد برگزار شود.
او چنین ادعایی را که ملودرام یک ژانر فرعی است، اشتباه دانست و بیان کرد: ملودرام واقعا فرعی نیست؛ هر فیلم در جهان یک قصه «یکی بود، یکی نبود» دارد و متکی بر قصه است.
صدرعاملی با بیان اینکه ملودرام «برخورد خیر و شر است»، گفت: قهرمانهای ملودرام معمولا مردم عادیاند.
این فیلمساز عدم شناخت فیلمسازان نسبتبه ژانر ملودرام را مشکل مشترک بسیاری از آنها دانست و گفت: عدم شناخت ملودرام به چنین میماند که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست؛ اگر میخواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.
او به تجربه حضور در اردوی فیلمسازی کاشان اشاره کرد و گفت: این اردو برای من یک تجربه خوب بود؛ در جریان اردو با جوانان فیلمسازی آشنا شدم که نگاه خیلی متفاوتی به جهان و هستی داشتند که برای من هم خوب بود. من در اردو تلاش کردم از تجارب خودم و بازی حس بگویم چون ملودرام حس دارد.
صدرعاملی تمرین کارجمعی در فیلمسازی کوتاه را یک اتفاق پربرکت خواند و بیان کرد: برای نوشتن فیلمنامه فیلم کوتاه نباید خودخواهانه برخورد کرد بلکه با تیمورک شد تا اتفاقات خوب رقم بخورد. ایجاز مولفهی مهم فیلمنامه فیلم کوتاه است؛ خلاصهگویی و کمگویی در این زمینه نجات دهنده است.
این کارگردان عنوان کرد: فیلم کوتاه یک سینمای ارزشمند مستقل است، اگرچه مشکلی نیست از این عرصه وارد سینمای بلند شویم اما معتقدم این نوع سینما که فیلمسازان خوب و مطرحی دارد، برای خود شخصیت مستقلی دارد.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.
There are no comments yet