پیام عکس‌ها را دریاب و از نقدها غافل نشو! | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۱
نگاهی بر آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد» 

پیام عکس‌ها را دریاب و از نقدها غافل نشو!

فیلم کوتاه «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد» پرسش و بحث مهمی را میان منتقدان و نویسندگان سینمایی راه انداخته است. پرسش که به نکوهش یا ستایش سینمای کارت‌پستالی مربوط می‌شود. 

به گزارش خبرنگار سینما صبا، شایسته است بیش از پاسخ به پرسشی که فیلم «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد» مطرح کرده، نگاهی بر روایت و درون‌مایه آن بیندازیم. پیرمردی پس از سال‌ها کارکردن قصد دارد استعفا دهد و به ساحلی سنگی در کنار دریا برود‌. دریایی که عکس آن را در جیب‌‌اش نگه داشته. او هر شب عکس دریا را از جیب خود بیرون می‌آورد و به آن خیره می‌شود. پیرمرد در سودای امواج دریای خروشان تمام تلاش خود را می‌کند که از شخصی به نام کاف اجازه خروج‌اش را بگیرد. وقتی موفق شده و به ساحل مورد نظر می‌‌رسد می‌فهمد که دلش برای خانه و کاشانه‌اش می‌تپد. او اکنون عکسی از خانه‌اش در جیب دارد. درون‌مایه فیلم کوتاه «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد» مشخصا به نارضایتی‌ آدمی در هر شرایطی اشاره دارد. نکته قابل بحث در این فیلم اما در ساحت روایت و درون‌مایه خلاصه نمی‌شود. میزانسن و شیوه تعامل فیلم با مخاطب پرسش اساسی را ایجاد می‌کند.‌

پلان‌هایی که حسن حکمت روش (کارگردان) گرفته، غالبا کارت‌پستالی است. سینما و برخی آثار مرجع در آن -به عنوان مثال همشهری کین- به حرکت و عمق میدان توجه بسیاری دارند. به همین علت برخی فیلم‌های روشنفکرانه که از میزانسن‌هایی ایستا و ریتمی کند برخوردار بوده و پس زمینه‌ای در نماهای آن‌ها دیده نمی‌شود، مورد نقد قرار می‌گیرند. برچسب کارت پستال به روی آن‌ها می‌خورد. به «عکاسانه» بودن متهم می‌شوند.‌ چرا که از عمق میدان و حرکت عاری هستند.

در حال حاضر نقد آن منتقدان به فیلم‌ «همه چیز به آقای کاف بستگی دارد» نیز وارد است. چرا که بسیاری از نماهای داخلی و خارجی کارت پستالی هستند. اما حکمت روش راه گریزی برای فرار از انتقادها در فیلم‌ خود تعبیه کرده است. عکس پیرمرد از دریای خروشان.‌ آن عکس استعاره‌ای از شیوه زندگی است. نگاه کارگردان‌‌‌ نسبت به زندگی و زیستن شبیه به یک کارت پستال است. بنابراین از میزانسن‌های فیلم توقع می‌رود تا شبیه به کارت پستال باشند تا فضایی چند لایه.

حال پرسش اصلی از کفایت آن تکه عکس‌ می‌آید. آیا یک تکه عکس می‌تواند منطق بصری و مینی‌مالیستی فیلم را توجیه کند؟

پاسخ با شما…

محراب توکلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰