سکانس آخر: رفاقت‌ها، رقابت‌ها و پیش‌بینی‌ها

به گزارش خبرنگار سینما صبا، آخرین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حالی به سرانجام خود رسید، که محوریت بحث‌ها میان حاضران در پردیس سینماگالری ملت، حول انتخاب بهترین‌های جشنواره بود. در ساعات پایانی عصر و با اعلام نتایج نیز بسیاری از عوامل و علاقه‌مندان سینمای کوتاه در گفت و گو با یکدیگر، نظر‌ و تحلیل‌های خود را در خصوص نامزدهای این دوره از جشنواره به اشتراک می‌گذاشتند. عده‌ای با تعجب از حضور نامی در لیست می‌گفتند و برخی دیگر از نادیده گرفته شدن بعضی از فیلم‌ها و صاحبین آثار گلایه داشتند. 

روز گذشته همچنین برنامه اکران آثار حاضر در بخش‌های مختلف پیگیری شد و همچنان با استقبال مخاطبان همراه بود.

«آدلاید» به کارگردانی فرهاد غریبی، کشمکش درونی مردی تنها را روایت می‌کرد که وجود رخدادی مهمی در گذشته، زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. فیلمساز در این اثر تلاش کرده قدم اول را در نگارش فیلمنامه‌ای پرجزئیات، محکم بردارد و اطلاعات مورد نیاز را به تدریج برای مخاطب رو کند. اما مشکل اینجاست که از میانه فیلم به بعد، بیننده از وضعیت نمایشی کاملا آگاه شده و دیگر فیلم رو به جلو حرکت نکرده و چیزی برای ارائه ندارد. 

«ضلعی برای خروج» به کارگردانی احسان همتی داستانی تکراری دارد که با شیوه‌های مختلف روایی بارها بازگو شده است. ویژگی اصلی فیلم این است که همتی کوشیده از داستانی ساده و به مدد تکیه بر المان‌های بصری، از منظری خلاقانه راوی قصه خود باشد. داستان فیلم در زمان جنگ جهانی اول و در جغرافیایی دیستوپیا گونه و بی‌مکان شکل گرفته است و فضاسازی مناسب از دیگر امتیاز‌های مثبت این فیلم به شمار می‌رود.

«ضلعی برای خروج» فاقد هر گونه دیالوگی است و اما گزافه گویی و تاکید بیش از حد بر عناصر غیر ضروری در کادر تصویر مانند سگ خالدار به مثابه عنصری تزئینی، فیلم را دچار پرگویی کرده است. با این وجود، این اثر در بخش‌هایی نظیر طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری و تدوین از مهمترین آثاز جشنواره چهلم بود.

«داستان یک شب دزدی» دیگر فیلم نمایش داده شده در روز گذشته بود. اثری ضعیف و فاقد فیلمنامه که با شوخی‌های مبتذل و سطحی، تلاش می‌کند از مخاطب خنده بگیرد اما باز هم ناموفق است. سال‌ها بود که در جشنواره فیلم کوتاه تهران، اثری با چنین کیفیت نازلی به نمایش درنیامده بود و ظاهراً برای افزایش تنوع ژانری در این دوره، هیئت انتخاب ناگزیر به پذیرش این اثر شده‌اند.

در روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران، همچنین برنامه نشست‌های تخصصی ادامه پیدا کرد. در اولین نشست روز گذشته، برنامه گفت و گو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر میان حسن حسینی و رسول صدرعاملی برگزار شد. صدرعاملی در صحبت‌های خود شکوه جشنواره امسال و فیلم‌های خلاقانه آن را ستود. این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون ملودرام، ژانر مسلط بر سینمای ایران گفت: عدم شناخت فیلم‌سازان نسبت به ژانر ملودرام، مشکل مشترک بسیاری از فیلمسازان است. عدم شناخت ملودرام مانند این است که شما شاعر باشید و شعر سعدی و حافظ را نخوانده باشید. ملودارم سلطان سینماست؛ اگر می‌خواهید با مخاطب ارتباط بگیرید، این ژانر را بشناسید.

روز گذشته همچنین نشست‌های تخصصی با حضور کارن همایونفر، آهنگساز و محمدرضا دلپاک، صداگذار مطرح سینمای ایران پیگیری شد. 

اما گل سرسبد نشست‌های روز گذشته، مربوط به «نیکیتا میخالکوف»، فیلمساز و بازیگر مطرح سینمای روسیه و برنده جایزه اسکار بود. میخالکوف در صحبت‌های خود به موارد به ظاهر ساده اما عمیقی اشاره داشت که در کیفیت نهایی یک اثر دخیل هستند اما ممکن است از چشم بسیاری از کارگردان‌ها دور مانده باشد. میخالکوف در این نشست همچنین وجوه رئالیستی موجود در سینمای ایران را ستود و خود را علاقه‌مند به آن دانست .

اعلام نامزدهای رشته‌های مختلف بخش ملی، آخرین خبر مهم در روز پایانی جشنواره چهلم بود. 

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره، ساعت ۱۸ روز سه شنبه در برج میلاد برگزار خواهد شد.

محمدعرفان صدیقیان