فیلم ژانر بسازیم تا مخاطب خوانش ژنریک پیدا کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۱
سازنده فیلم «تکان» در گفت‌وگو با صبا:

فیلم ژانر بسازیم تا مخاطب خوانش ژنریک پیدا کند

کارگردان فیلم «تکان» از لزوم ساخت فیلم‌های ژنریک در سینمای کوتاه گفت.
شاهین حق‌شعار کارگردان فیلم «تکان» که تنها فیلم ژانر نوآر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره به شمار می‌رود در گفت و گو با خبرنگار سینما، گفت: «تکان» قصه نوجوانی است که در دوراهی انتقام از شخصی زورگو قرار دارد؛ شخصی که پدر او را کتک زده و باعث تحقیر این نوجوان جلوی دوستش شده است. نوجوان هرشب به این فکر می‌کند که چه راهی را برای انتقام پیدا کند، رفت‌وآمدش را چک می‌کند و… . در ابتدا با المانی مثل چاقو و موتیف‌های مختلفی از سمت کلاسیک جلو آمدم، اما بعد پسر نوجوان راه مدرن خودش را برای انتقام می‌یابد.
او افزود: فیلم در ژانر نئونوآر است که در روز اتفاق می‌افتد و فم فتال ندارد. سعی کردم در لوکیشن‌ها و میزانسن، برخورد اکسپرسیونیستی داشته باشم تا بگویم اگر برخورد نادرستی از سوی سیستم سیاسی با جامعه رخ دهد، این اتفاق‌ها در مقیاس‌های کوچک‌تر می‌افتد.
این فیلمساز جوان بیان کرد: کاراکتر اصلی فیلم ناراحت و خشمگین است و بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرد که برخورد خشونت‌آمیز انجام دهد یا انتخاب دیگری داشته باشد. در عین حال پدر منفعلی دارد که نه حرف می‌زند و نه عمل می‌کند. نبود ارتباط بین نسل جدید و قدیم، زیرمتن این فیلم است.
حق‌شعار اظهار کرد: فیلم قبلی‌ام یک تریلر نئونوآر بود. من به طور کلی با سینمای رئالیستی و ناتورالیستی ایرانی ارتباط خوبی نمی‌گیرم، چون خودم زندگی می‌کنم و سینما برایم سرگرمی و کارخانه رویاسازی است. در عین حال دوست دارم حرف جدی بزنم و سراغ کمدی و ترسناک نمی‌توانم بروم، چون در ایران پیام را پایین می‌آورد.
کارگردان «تکان» درباره اهمیت ساخت فیلم‌های ژنریک تأکید کرد: ذهن تماشاگر ایرانی با فیلم رئال کالیبره شده و آن‌قدر فیلم رئالیستی دیده که توقع دارد همه‌چیز باورپذیر و مطابق وجوه تناظر واقعی باشد. وقتی فیلم سیاه و سفید می‌شود یا لوکیشنی عجیب دارد، فکر می‌کنند فیلمساز قصه‌گویی بلد نبوده، در حالی که عیب آن‌جاست که خوانش ژنریک ندارند.
او در پایان گفت: باید سال‌ها زجر بکشیم و با ساخت فیلم‌های ژنریک خط‌شکنی کنیم تا کم‌کم مخاطب بتواند خوانش ژنریک داشته باشد. علاقه‌ام به نوآر برای همین است. اگر بخواهیم فیلم را به زیرمتن و فرامتن ببریم، باید از رئالیسم خارج شویم، وگرنه فیلم شعاری می‌شود. در این صورت کم‌کم می‌توانیم مخاطب را به فیلم‌های ژنریک عادت بدهیم تا بیشتر از سینما لذت ببرد و این‌قدر انگ شعارزدگی به سینما نچسبانند. در پایان از بچه‌های انجمن که زحمت می‌کشند و حمایت می‌کنند، ممنونم.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰