می‌خواستم داستان خلقت را یادآوری کنم / ما دنبال هنر غرب هستیم و آنها مخاطب هنر شرق! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۱
گفت‌وگوی صبا با «فاطمه اسدی زهرایی» به بهانه‌ی برگزاری نمایشگاه تازه آثارش در گالری «هفت ثمر»

می‌خواستم داستان خلقت را یادآوری کنم / ما دنبال هنر غرب هستیم و آنها مخاطب هنر شرق!

فاطمه اسدی زهرایی گفت: گرچه در داخل ایران همه دنبال هنر مدرن و غربی هستند اما بیرون از ایران هنر شرق و به ویژه هنر خاورمیانه مخاطب بسیاری دارد و متاسفانه ما از این نکته غافل هستیم!

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، اگر این روزها به گالری هفت اثمر سر بزنید، می‌توانید از آثار بی‌نظیر و حیرت‌انگیز هنرمند سفالگر، خانم «فاطمه اسدی زهرایی» (با نام هنری «خورشید») بازدید بکنید. در این نمایشگاه که با عنوان «خاک رقص‌کنان خندید»، از روز جمعه ۲۸ مهرماه گشایش یافته، تعداد چهل اثر به نمایش گذاشته شده‌اند. بانو خورشید در معرفی نمایشگاه تازه خود نوشته:«آسمان گریست، خاک رقص‌کنان خندید، و آتش جان بخشید، و داستان خلقت این‌گونه آغاز شد؛ آب، خاک، آتش. آسمان غمگین بود. اشک ریخت و باران بارید. خاک زمین گرچه سرد بود اما لبخند زیبایی بر لب داشت. قطرات باران بر روی زمین سرد فرود آمدند. خاک و آب یکدیگر را در آغوش گرفتند و آن‌قدر رقص‌کنان بر روی چرخ دوار چرخیدند تا در نهایت یکی شدند. سپس آتش مهربان آمد و با شعله‌های سرخ‌رنگش روح زندگی را به آن‌ها بخشید». این هنرمند در تشریح بیانیه نمایشگاه خود نیز می‌افزاید:«عنوان این نمایشگاه برگرفته از سه عنصر آب، خاک و آتش است.«آسمان گریست» کنایه از عنصر آب و بارش باران دارد و «خاک رقص‌کنان خندید»،کنایه از چرخش و یکی‌شدن عنصر آب با خاک است، چرخش دوار همگام با دستان هنرمند سفالگر، و در پایان «آتش جان بخشید»،کنایه از گرمای زندگی‌بخش درون شعله‌های سرخ آتش است برای آفرینش و خلق یک اثر هنری از جنس خاک». نمایشگاه آثار حجم و مجسمه سرامیک فاطمه اسدی، سومین نمایشگاه تجسمی او پس از دو نمایشگاه نقاشی در گالری زرنا و گالری موزه رضا عباسی در سال جاری است. به بهانه برگزاری نمایشگاه «خاک رقص‌کنان خندید»، با این بانوی هنرمند گپ‌وگفتی داشته‌ایم.

***

خانم اسدی، عنوان نمایشگاه تازه شما (خاک رقص‌کنان خندید) در گالری هفت ثمر، ذهن مخاطب را در گیر معنای آن می‌کند. از انتخاب این عنوان چه منظوری داشتید؟!

ـ در واقع عبارت «خاک رقص‌کنان خندید» بخشی از عنوان اصلی نمایشگاه است و عنوان کامل آن مضمون شعرگونه‌ای دارد که برگرفته از احساسات درونی و شخصیت هنری بنده در جایگاه هنرمند است.

آثار حجمی که در گالری هفت ثمر ارائه شده‌اند، چه ویژگی‌هایی دارند و برای خلق این آثار از چه تکنیکی استفاده کرده‌اید؟

مجموعه‌آثار حجمی ارائه‌شده، شامل حجم‌های سفالین دکوراتیو و مجسمه‌های سرامیکی هستند. حجم‌های سفالین دکوراتیو با تکنیک چرخ سفالگری و دستان هنرمند بر روی چرخ سفالگری ساخته و پرداخته شده‌اند و مجسمه‌های سرامیکی نیز با تکنیک حجم‌سازی و ابزار مجسمه‌سازی طراحی و اجرا شده‌اند.

آن‌چه در آثار شما نظر مخاطب را جلب می‌کند، پوشش رنگی متفاوت و خاصی است که روی سطح آثار حجمی دیده می‌شود. برای رسیدن به این شکل و رنگ، از چه تکنیکی بهره بردید؟

ـ به نکته جالبی اشاره کردید. تکنیک به‌کاررفته در این مجموعه آثار سرامیک، پوشش متفاوت سطوح آثار با لعاب‌های خاص و بافت‌دار است. ایجاد بافت در لعاب و رنگ‌های تلفیقی باعث زیباترشدن حجم‌های سرامیکی می‌شود.

بانو خورشید، شما در واقع هنرمندی هستید که تاکنون نمایشگاه‌های متعددی برگزار کرده‌اید، و این نمایشگاه تازه، سومین نمایشگاه انفرادی شما در سال ۱۴۰۲ است. به نظر می‌رسد قرار است پس از این در تولید آثار هنری و برگزاری نمایشگاه فعال‌تر باشید. درست است؟

ـ شاید بهتر باشد پرسش شما را به گونه دیگری پاسخ بدهم. در واقع من حدود بیست و چند سال می‌شود که به صورت حرفه‌ای وارد عرصه هنری شده‌ام و در طول این سال‌ها بیش‌تر در زمینه هنر ایرانی فعالیت داشتم اما به دلیل این‌که حضورم به عنوان یک بانوی هنرمند بیش‌تر در زمینه هنرهای سنتی و کلاسیک ایرانی بود،کم‌تر دیده شده‌ام. البته در اکثر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که زیر نظر میراث فرهنگی کشور برگزار شده، شرکت داشتم و جوایز و تقدیرنامه‌های متعددی نیز دریافت کرده‌ام.

منظورتان این است که هنرمندان هنرهای ایرانی کم‌تر دیده می‌شوند؟

ـ من به عنوان هنرمندی که در سه رشته متفاوت هنری، یعنی سفالگری، نقاشی ایرانی و مجسمه‌سازی تخصص و فعالیت دارم، با وجود این‌که تمایل به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد دارم، ولی گالری‌های کمی وجود دارند که این سبک از آثار هنری را بپذیرید.گرچه در داخل ایران همه دنبال هنر مدرن و غربی هستند اما بیرون از ایران هنر شرق و به ویژه هنر خاورمیانه مخاطب بسیاری دارد و متاسفانه ما از این نکته غافل هستیم.

عنوان نمایشگاه فعلی‌تان در گالری هفت ثمر خیلی جالب است؛«آسمان گریست، خاک رقص‌کنان خندید و آتش جان بخشید». این شاعرانگی در انتخاب عنوان از کجا آمده و چه معنایی در نظر شما دارد؟!

ـ در بیانیه این نمایشگاه، سعی بر این بود به نوعی داستان خلقت را یادآوری کنیم: آسمان گریست، خاک رقص‌کنان خندید و آتش جان بخشید، و داستان خلقت این گونه آغاز شد. آب، خاک، آتش، آسمان غمگین بود. اشک ریخت و باران بارید. خاک زمین گرچه سرد بود اما لبخند زیبایی بر لب داشت. قطرات باران بر روی زمین سرد فرود آمدند. خاک و آب یکدیگر را در آغوش گرفتند و آن‌قدر رقص‌کنان بر روی چرخ دوار چرخیدند تا در نهایت یکی شدند. سپس آتش مهربان آمد و با شعله‌های سرخ‌رنگش روح زندگی را به آن‌ها بخشید.

ـ بازی شما با کلمات در قالب بیانیه نمایشگاه، حس خوبی به مخاطب القا می‌کند. آیا به این سبک بیان هنری علاقه دارید؟

ـ شاید گفتن این نکته که من شاعر رنگ‌ها هستم به گزاف باشد اما واقعیت اینست که همه هنرمندان احساسات مشترکی دارند و هر کس به گونه‌ای آن را بیان می‌کند. در مورد این نمایشگاه هم حس عجیبی داشتم. از این‌رو  چند خطی را که عرض کردم روی کاغذ آوردم.

برنامه خاصی برای آینده کاری و برگزاری نمایشگاه بعدی خود دارید؟

ـ بعد از برگزاری سه نمایشگاه انفرادی، فکر می‌کنم بهتر باشد کمی به مخاطبین فرصت بدهیم. باید بازخوردها را دید. در مورد آینده کاری به زودی مجموعه‌آثار جدیدی را طراحی و اجرا خواهم کرد و احتمالاً اوایل سال آینده نمایشگاه انفرادی دیگری خواهم داشت که با سبک‌هایی که قبل از این کار کرده‌ام بسیار متفاوت خواهند بود.

در پایان، نکته‌ی ناگفته‌ای اگر مانده بفرمایید.

از دوستان و مخاطبین عزیز به خاطر توجه و حمایت‌شان بی‌نهایت سپاسگزارم و برای همه هنرمندان و هنردوستان بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

 

احمدرضا حجارزاده

 

یک نظر


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰