زبان نمایش «تله‌ویزیون»، زبان حال حاضر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹
کارگردان نمایش «تله‌ویزیون»در گفت‌وگو با صبا:

زبان نمایش «تله‌ویزیون»، زبان حال حاضر است

کارگردان «تله‌ویزیون» گفت: در طول ساخت این نمایش مدام تمام دهه‌های مختلف را در نظر می‌گرفتم. البته نکته‌ مهم در این میان زبان نمایشنامه است که در هر زمان و مکان، زبان حال حاضر است و در نهایت امیدوارم اندکی در انتقال این مفاهیم به مخاطب موفق بوده باشم.
الهه پور جمشید، کارگردان نمایش «تله ویزیون» در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا با اشاره بر ساختار این نمایش گفت: سال ۸۶ برای بازی در این نمایش به من پیشنهاد کار شد؛ متن را مطالعه کردم و دوست داشتم، قبول کردم که به عنوان بازیگر در نمایش برای دوست عزیزم حسین رحیمی بازی کنم که تجربه‌ای بسیار دلچسب برای من بود؛ از همان زمان بسیار علاقه‌مند بودم تا کار را یک‌بار دیگر خودم کارگردانی کنم که شکر خدا این شرایط امسال مهیا شد.
او افزود: نویسنده اثر را سالها است که می‌شناسم، ابتدا به واسطه‌ خوانش نمایشنامه‌هایش و بعدها افتخار داشتم تا در جشنواره‌های گوناگون ایشان را ببینم که این آشنایی بیشتر به واسطه‌ جشنواره‌ بین‌المللی کردستان عراق بود. از روز اول تایید این نمایش برای اجرا، ایشان صبورانه در کنار من و گروه من بودند و بسیار در این مسیر ما را همراهی کردند.
کارگردان نمایش «میلاد یک رویا» بیان کرد: تمرین و تولید این اثر ۴۰ روز کاری و هر روز ۷ ساعت تمرین برای ما زمان برد؛ این زمان قطعا برای تولید یک نمایش بسیار زمان کمی است و اینجا جا دارد از تمام گروه و دوستان عزیزم تشکر کنم که جانانه همراهم بودند.
پورجمشید افزود: از روز اول تا همین امروز که اثر روی صحنه است، قطعا مشکلاتی بوده و این اتفاقات در این مسیر برای هرکسی به شکل‌های گوناگونی است اما من تنها می‌توانم خدا را برای تمام بودن‌هایش شکر کنم.
این کارگردان با تاکید براینکه سبک نمایش «تله‌ویزیون» تلفیقی از ابزورد و فانتزی است، خاطرنشان کرد: در این شیوه آثار دیگری نیز داشتم اما اگر بخواهم با اثر قبلی خود مقایسه کنم، این نمایش کاملا متفاوت است.
بازیگر نمایش «بی‌صورت فلکی» عنوان کرد: شرایط دشوار و سختی است، به گونه‌ای که هر لحظه ممکن است هنرمندی ناامید شود. این ناامیدی، چه از لحاظ حمایت دولت و چه توان اقتصادی جامعه و نبود تئاتر و بسته‌ فرهنگی در سبد خانوار مردم نشات می‌گیرد. اما خدا را شاکرم که در این شرایط استقبال از این اثر خوب بوده است. راستش از آنجاکه جامعه کاملا در حال دست و پنجه نرم کردن با تمام ابعاد پرداخت شده در این نمایش است، با پرسیدن سؤال‌ها و کامنت‌ها و نظرات مخاطبین احساس می‌کنم این ارتباط به طور کامل برقرار شده است.
او با تاکید براینکه خروجی اثر کاملا با ایده‌آل فکری‌اش نزدیک است، گفت: من به عنوان کسی که می‌خواهد یک اثر را خلق کند و اثر دیده شده و تاثیر گذار باشد، تمایل دارم به طور نسبی تمام رده‌های سنی و تمام سلایق مخاطب را در نظر بگیرم و صادقانه این نوع شیوه اجرایی شرایط رسیدن به این مهم را برای من محیا می‌کند. در طول ساخت این نمایش مدام تمام دهه‌های مختلف را در نظر می‌گرفتم. البته نکته‌ مهم در این میان زبان نمایشنامه است که در هر زمان و مکان، زبان حال حاضر است و در نهایت امیدوارم اندکی در انتقال این مفاهیم به مخاطب موفق بوده باشم.
بازیگر نمایش «یه روز دیگه» ادامه داد: از اینکه مخاطب پس از تماشای نمایش مقابل درب سالن ایستاده و منتظر است تا راجع به نمایش گفتگو کند یعنی به اثر فکر می‌کند و این یعنی تا حدودی این اتفاق رخ راده و مخاطب ارتباط برقرار کرده است. علاوه بر این نظرات مخاطبین بسیار دلگرم کننده است و دلیلی است تا من و تیم اجرایی نمایش با انرژی دو چندان برای اجرا آماده باشیم.
او افزود: تئاتر بسیار تاثیرگذار بوده، هست و خواهد بود. اصولا این هنر یک سری موضوعاتی را مطرح می‌کند که ممکن است برای یک فرد به صورت شخصی دیده شود و به صورت جمعی در رابطه با آن صحبت می‌شود تا شنیده شود و عمومیت پیدا کند. این موضوع خود یک تاثیر بزرگ بر فرد و بر اجتماع است. این نمایشنامه نیز در راستای همین اهداف است، بسیار جهان شمول است و لا زمان و لا مکان است تا در هر زمان و هر موقعیتی زبان حال حاضر دنیا باشد و به دلیل آن که یک اتفاق مشترک در جهان را روایت می‌کند قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد.
الهه پورجمشید در پایان تاکید کرد: زمانی که یک اثر تولید می‌شود نباید سریعا پس از اجرا کنار گذاشته شود، در واقع یک اثر تئاتر نباید تنها برای ۲۶ روز اجرا تولید شود. امیدوارم روزی فرا برسد که همانند بسیاری از کشورها، برخی از نمایش‌های ما سن دار شوند و چندین سال روی صحنه باشند. ترجیح من است که این نمایش را همچنان روی صحنه ببرم . علاوه براین، به غیر از پیشنهادات بازیگری دو نمایشنامه نیز به نویسندگی خودم دارم که درحال تولید یک از آنها نیز هستم.
نمایش «تله ویزیون» به نویسندگی عبدالحی شماسی، طراحی و کارگردانی الهه پورجمشید و تهیه‌کنندگی محمود مداحی تا ۲۱ آبان ماه، هرشب ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰