به گزارش صبا، نوید دیوان آهنگساز جوان تئاتر و سینما است که این روزها نمایش «هیدن» به کارگردانی کوروش شاهونه و با آهنگسازی او روی صحنه است. «هیدن» به نویسندگی مشترک ریحانه رضی و کوروش شاهونه و تهیهکنندگی سجاد افشاریان، از آثار نمایشی پرفروش و پرمخاطب تئاتر شهر و تئاتر هامون در سال ۱۴۰۲ است که با ۱۲۰ سانس اجرا هنوز روی صحنه است و هر شب با استقبال مخاطبان روبهرو میشود. به سراغ آهنگساز این نمایش رفتیم تا از چگونگی ساخت و پخش زنده موسیقی این اثر بدانیم.
نوید دیوان درباره ساخت و ایده موسیقی زنده نمایش «هیدن» به خبرنگار تئاتر صبا گفت: ما بیش از یک سال برای نمایش «هیدن» تمرین کردیم و با کارگردان اثر، کوروش شاهونه، اتودهای مختلفی زدیم و با جمعبندی به موسیقیهای «هیدن» رسیدیم.
دیوان افزود: موسیقی این نمایش با نوعی سخت افزار و دستگاههایی که برق را تبدیل به صدا میکنند (مدولار، سینتی سایزر، امبینت) ساخته شده و شاید کارکردن این نوع موسیقی خیلی سخت باشد و هرکسی به دنبالش نرود.
او افزود: ما تاکنون بیشتر از ۱۲۰ اجرا داشتیم. درباره موسیقی نمایش نظرات مختلفی میشنویم یا حتی در فضای مجازی برایمان کامنت میشود. نکاتی که از سوی مخاطبان برایمان مطرح میشود را وقتی میخوانم به این نتیجه میرسم که هرچقدر هم اجرا خوب باشد باز هم مخاطب نکتهای را میگوید که میتواند به بهبود کار کمک کند. همیشه تلاشم را کردم که برای مخاطبان، بهترینم را انجام دهم تا اتفاق خوبی را کنار هنرمندان این نمایش ثبت کنم.
نوید دیوان درباره چالش مهمی که در اجرای «هیدن» با آن مواجه شد گفت: در این اثر نمایشی ما ۹۶ صدا داریم و ۷۷ ولوم میکسر که به لحاظ مدیریت کردن آن، پروسه بسیار سختی است چون با اکتها و بازی بازیگران، صدا به طور زنده پخش میشود.
این هنرمند که بعد از نمایش «مانستر» دومین تجربه همکاریاش با کوروش شاهونه را سپری میکند، در مورد نکتهای که شاید خیلی از مخاطبان نمایش برایشان سوال بوده است، گفت: بعضی از مخاطبان به ما میگویند چرا انقدر بعضی صداها بلند است؟ یکی از دلایل اصلی که ما همراه با کوروش شاهونه و خانم ریحانه رضی به آن فکر کردیم همین اتفاق در اجرا بود. شخصیت اصلی نمایش نابینا است و اصولا اشخاص نابینا قدرت شنوایی بهتری دارند و صداهای اطراف برایشان بیشتر است. هرچه که تایم اجرا جلوتر میرود صداها از حالت استاندارد بیشتر میشوند و همراه با فشاری که بازیگر اصلی به نمایش میگذارد صدا هم همراهش بیشتر میشود.
دیوان تاکید کرد: من و گروه کارگردانی «هیدن» همه تلاشمان را کردیم که صدا و موسیقی با توجه به نوع سالن و استاندارد سیستمهای صوتی مخاطب را اذیت نکند.
این آهنگساز درپایان صحبتهایش گفت: کوروش شاهونه در این مدت خیلی همراه من بود و انرژی مضاعفی به من داد تا بتوانم موسیقی این نمایش را بسازم. من کوروش را برادر بزرگتر خود میدانم و «هیدن» را به عنوان یک کار خانوادگی در خاطرم ثبت میکنم.
There are no comments yet