معرفی بیش از ۶۰۰ عنوان در طرح تحولی بخش‌های خبری صدا و سیما | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۲
سردبیر گروه کتاب خبرگزاری صدا و سیما مطرح کرد؛

معرفی بیش از ۶۰۰ عنوان در طرح تحولی بخش‌های خبری صدا و سیما

خبرنگار باسابقه حوزه کتاب و سردبیر گروه کتاب خبرگزاری صدا و سیما اعلام‌کرد: ۶۰۰ عنوان کتاب ایرانی بعد از طرح تحول صدا و سیما در بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون معرفی شده است.

به گزارش صبا به نقل از ستادخبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، میترا لبافی؛ خبرنگار پیشکسوت و سردبیر گروه کتاب خبرگزاری صدا و سیما در مورد نقش سازمان صدا و سیما در ترویج کتاب گفت: با توجه به انتظاراتی که از «صدا و سیما» وجود داشت، سرانجام بعد از دو دهه، با آغاز طرح تحول در معاونت سیاسی، گروهی با عنوان کتاب تشکیل شد و نتیجه آن معرفی روزانه کتاب‌های منتشر شده در کشور یا کتاب‌های پر شمار در بخش‌های خبری بود. رویکردی که سابقه نداشت و معرفی کتاب را در صدر خبرها آورد. در همین راستا نیز ۶۰۰ عنوان کتاب ایرانی بعد از طرح تحول صدا و سیما در بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون معرفی شده است.
وی افزود: طبیعی بود که من به عنوان خبرنگار حوزه کتاب نمی‌‍‌توانستم به تنهایی این حجم از تولید و انتظار پخش را عهده‌دار شوم و به همین مناسبت با تصمیم معاون سیاسی سازمان، آقای خدابخشی و به دنبال سرفصل گشایی در خبر، این گروه شکل گرفت و کتاب حتی به عناوین خبر و بخش‌های پربیننده مثل اخبار ۲۰:۳۰ راه پیدا کرد.
سردبیر گروه کتاب خبرگزاری صدا و سیما در ادامه با اشاره به معرفی کتاب «تاوان عاشقی» در روز جمعه (بیست‌وششم آبان‌ماه ۱۴۰۲) در بخش خبری ساعت ۱۴، گفت: راوی این کتاب هم اکنون ساکن غزه است و به دنبال بمباران‌های شهر غزه در بیمارستان ساکن است.
لبافی ادامه داد: کتاب‌ها معمولا بر اساس شاخص‌های خبری و مناسبت‌های روز انتخاب می‌شوند و در برخی زمینه‌ها واقعا ناشران همراه با نیازهای جامعه حرکت می‌کنند که می‌توان بازتاب آن را در بخش‌های خبری دید. البته در برخی حوزه‌ها مثل همین موضوع فلسطین فراورده‌های محتوایی کم است که همین کار کردن ما خبرنگاران به عنوان چشم و گوش حوزه نشر، می‌تواند به جریان‌سازی در حوزه کتاب کمک کند و از کمبودها و نقاط قوت بازار کتاب گزارش‌های مناسبی ارائه کند. برنامه‌های خبری سازمان صدا و سیما با همه ناشران ارتباط دوسویه دارد و بازار کتاب را به ویژه کتاب‌های پر شمار و کتاب‌هایی را که چاپ اول هستند رها نمی‌کند.
سردبیر گروه کتاب خبرگزاری صدا و سیما دغدغه خود را «رسانه‌ای نبودن» برخی ناشران طی سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: نتیجه فعالیت ما نشان داد برخی ناشران و نویسندگان به نقش رسانه آگاهند و حتی با تولید محتوا و ارائه مصاحبه با نویسندگان و دست‌اندرکاران تولید کتاب پا به پای ما پیش می‌روند و به همان نسبت شانس معرفی آثار خود را در رسانه ملی پیدا می‌کنند؛ اما برخی ناشران از این نقش آگاه نیستند و حتی برای فروش و عرضه بهتر کتاب‌های خود کوشش نمی‌کنند درحالی که انتظار یک سویه از نهادهای بزرگ برای خریدهای انبوه یا معرفی در رسانه‌ها پیشرفتی به دنبال ندارد و یک دست صدا نخواهد داشت بلکه همه باید به چرخه نشر کمک کنند و از فضاهای سنتی خود بیرون بیایند .
لبافی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم دغدغه تولیدکنندگان در حوزه نشر به معرفی کتاب‌هایشان در رسانه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه تولیدکننده خود را در سایه انتظار از نهادها پنهان کرده است. پاسخ ما به این افراد این است: شما هم محصولات خود را به ما معرفی کنید تا از تلاش‌هایتان با خبر باشیم.
سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500