«چرخه دمینگ» مدلی جامع برای بازاریابی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۱
در نشست نقد کتاب «مدل جامع بازاریابی» مطرح شد؛

«چرخه دمینگ» مدلی جامع برای بازاریابی است

سعید جلالیان گفت: در تالیف مدل جامع بازاریابی به این نتیجه رسیدیم که مشکلات بسیاری در حوزه بازاریابی وجود دارد و آن این است که اگر در کسب و کارها، کارآفرینان، مدیران و حتی مشاورین کسب و کار و بازاریابی بخواهند راجع به مسائل بازاریابی مدلی را پیشنهاد بدهند در حال حاضر منبع اطلاعات و یا مدل جامعی وجود ندارد و مدل «چرخه دمینگ»، مدلی جامع برای بازاریابی است.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نشست بررسی کتاب «مدل جامع بازاریابی» همزمان با ششمین روز از هفته کتاب،‌ یکشنبه (بیست‌وهشتم آبان‌ماه ۱۴۰۲) با حضور محمود بلوریان‌تهرانی و سعید جلالیان دانش‌آموخته دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و مولف کتاب برگزار شد.

سعید جلالیان در ابتدا گفت: در تالیف مدل جامع بازاریابی به این نتیجه رسیدم که مشکلات بسیاری در حوزه بازاریابی وجود دارد و آن این است که اگر در کسب و کارها، کارآفرینان، مدیران و حتی مشاوران کسب و کار و بازاریابی بخواهند راجع‌به مسائل بازاریابی مدلی را پیشنهاد بدهند در حال حاضر منبع اطلاعات یا مدل جامعی وجود ندارد و مدل «چرخه دمینگ»، مدلی جامع برای بازاریابی است. برخلاف حوزه‌های مدیریت در دولت‌های دیگر ما در این کتاب مباحث و مدل‌های استانداردی را ارائه کردیم.

وی افزود: با بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که از تمامی منابعی که در حال حاضر در زمینه بازاریابی موجود است مدل استانداردی را پیشنهاد بدهیم که بر پایه مدل «چرخه دمینگ» باشد. مزیت چرخه دمینگ در این است که همه فعالیت‌های کسب و کارها از قبیل برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل و اقدام اصلاحی را دارد و در جهت بهبود آن برنامه به حساب می‌آید. در هر کدام از این مفاهیم سعی کردیم مطالب بازاریابی را قرار دهیم. تلاش کردیم کلیه موارد بازاریابی از صفر تا صد را در قالب مدل چرخه دمینگ پیاده‌سازی کنیم، الزاماتی را به مخاطبان ارائه دهیم، بایدها و نبایدهایی را که در فرآیند کار باید اجرا شود را پیشنهاد دهیم و در این حوزه انتخاب را به واسطه سطوح نوع کسب و کارها به مخاطبان واگذار کردیم.

جلالیان اضافه کرد: ما کسب و کارهای کارآفرین را در سه سطح خرد،‌ میانه و کلان داریم که نوع استراتژیک هر کدام از اینها بر پایه فرهنگ و تکنولوژی به اندازه سازمانشان با یکدیگر متفاوت است. از طریق مدل به واسطه جهان‌شمول بودنش می‌توان در جهت پیاده‌سازی مسائلی همچون اینکه آیا بازاریابی را درست اجرا می‌کنند، همه فعالیت‌هایی که نوشته‌اند باید خودشان انجام دهند یا باید آن را برون‌سپاری کنند، قدم برداشت.

دانش‌آموخته دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در ادامه درباره مدل «چرخه دمینگ»، گفت: «دکتر ادواردز دمینگ» کسی است که کیفیت را به ژاپنی‌ها آموخت. او در تابستان ۱۹۵۰ وقتی که پنجاه سال سن داشت و پنج سال از ویرانی‌های بمباران هیروشیما در ژاپن می‌گذشت، در خلال سفرهای متعددی که به تقاضای مدیران ارشد و مهندسان ژاپنی به آن کشور داشت، اصول پیاده‌سازی یک سیستم و نحوه بهینه‌سازی اهداف را به آن‌ها آموزش داد. او مدیریت ژاپنی را به نظریه‌ها و شیوه‌های نوینی مجهز کرد که نقشه راهِ موفقیت اقتصادی ژاپن روی آن بنا نهاده شد.

وی ادامه داد: دمینگ به عنوان یک مشاور قابل اعتماد در صنعت ژاپنِ پس از جنگ و تبدیل آن‌ها به یک قدرت اقتصادی جهانی تاثیری سرنوشت‌ساز داشت. او منجر به دگرگونی در مدیریت شد که عمیقاً بر سازمان‌های تولیدی و خدماتی در سراسر جهان تاثیر گذاشته است.

محمود بلوریان‌تهرانی نیز در این نشست گفت: نویسندگان این کتاب نواقص ادبیات بازاریابی را پر کردند. در زمینه‌‌های بسیاری از جمله بازاریابی مدل جامع نداشتیم ولی نویسندگان این کتاب مدل خوبی را به‌دست آوردند. بنده به عنوان منتقد یک‌سری ایراداتی را نسبت به کتاب دارم که اشاراتی به آن کرده و به هیچ وجه این ایرادات نمی‌تواند مانع ارزش این کتاب بشود و این کتاب بسیار خوب و مدل خوبی دارد ولی خوب در عمل یک کوتاهی شده است. بحث اصلی من نسبت به ظاهر و فیزیک کتاب است چون محتوای کتاب خیلی خوب کار شده است. مثلاً قطع کتاب جیبی است و این یک اشتباه است، ابعاد خوب برای کتاب باید رقعی باشد. وقتی ابعاد کوچک شود فونت هم ریز می‌‌شود و من نمی‌توانم بخوانم. بنابراین بحث ابعاد، بحث فونت، بحث تعداد صفحات، بحث ویرایش که اصلاً خوب کار نشده است.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • فسیل
    280/219/886/790
  • هتل
    105/685/751/900
  • شهر هرت
    73/438/402/555
  • بچه زرنگ
    30/613/732/250
  • نارگیل۲
    17/109/455/170
  • گیج‌گاه
    8/141/149/500
  • هولیا
    4/795/964/750
  • ستاره بازی
    3/093/752/500
  • جنگل پرتقال
    1/030/885/500
  • اخت‌الرضا
    886/010/000
  • عامه پسند
    403/040/000
  • سرهنگ ثریا
    384/972/500
  • حدود 8 صبح
    262/367/500
  • آهو
    142/885/000