برپایی دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با شعار میراث در آینه / از رونمایی پوستر تا شرح برنامه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳
گزارش صبا از نشست خبری جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی؛

برپایی دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با شعار میراث در آینه / از رونمایی پوستر تا شرح برنامه‌ها

نشست خبری دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور دبیر اجرایی جشنواره و مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین امروز در کاخ نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی با حضور علیرضا تابش دبیر اجرایی جشنواره و علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بعد از ظهر دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در کاخ نیاوران برگزار شد.

رنگین کمانی از آثار فرهنگی‌هنری مرتبط با میراث فرهنگی

در ابتدای این نشست خبری علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی عنوان کرد: ما تدارکات و پشتیبانی مرتبط با جشنواره را در تهران پیش بینی کردیم تا در رایزنی با نهادهای مختلف حامیانی را برای جشنواره جذب کنند. میراث فرهنگی ایران مرتبط با یک سازمان و وزارتخانه نیست و شاید یکی از اهداف جشنواره این باشد که برای جلب مشارکت کارآفرینان و نهادها فعالیت کند تا همراهی آنها را داشته باشد.

او همچنین اذعان داشت: در ۵ بخش رادیو و تلویزیون، هنرهای نمایشی، کتاب و رساله، هنرهای رایانه‌ای و آوار سینمایی قریب به ۲ هزار اثر دریافت شد. ما از متولدین دهه ۲۰ اثری دریافت کردیم تا متولدین دهه نود که نزدیک به ۴۰ نفر بودند. مشارکت دهه هشتادی و نودی ها برای ما قابل توجه بود و همین باعث شد پویش «میراث بانان کوچک» را طراحی کرده و از همه کودکان و نوجوانان درخواست کردیم فهم خود از میراث فرهنگی را در قالب فیلم و متن ارسال کنند.

دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی بیان کرد: امیدوارم از طریق جشنواره بتوانیم مشارکت هرچه بیشتر نسل نو را داشته باشیم. استان‌های تهران، قزوین، اصفهان، خراسان، گیلان و آذربایجان شرقی بیشترین اثر را برای ما فرستادند. امسال در جشنواره جایزه ملی قزوین را طراحی کردیم که در این بخش نیز ۱۱۴ اثر از استان قزوین انتخاب شده است. امید داریم تا روز اختتامیه به جمع‌بندی نهایی برسیم. اختتامیه این دوره ۱۰ آذر ماه در شهرتاریخی قزوین برگزار خواهد شد و جوایز هم در اختتامیه و هم در افتتاحیه در دو بخش  اهدا می شود و رنگین کمانی از آثار فرهنگی هنری درباره میراث فرهنگی خلق خواهد شد.

«میراث فرهنگی در آینه است»

او عنوان کرد: آثار را در قزوین به نمایش در می‌آوریم و در ۱۷ سانس آثار سینمایی را خواهیم داشت، همچنین آثار تلویزیونی از پلتفرم هاشور پخش خواهد شد و سعدالسلطنه و چهلستون میزبان آثار هنرهای نمایشی خواهند بود.

تابش افزود: بخشی از برگزیدگان در افتتاحیه و بخشی در اختتامیه تقدیر می‌شوند. استقبال اهالی فرهنگ و هنر بسیار خوب بود در حالی که فکر می‌کردم با محدودیت زمانی این میزان از شرکت کننده حضور نداشته باشد. همچنین سعی داریم مخاطبان در جریان جشنواره قرار بگیرند. هدف این است که هنرمندان آثار خود را مرتبط با جشنواره معرفی کنند.

او ضمن بیان اینکه شعار این دوره از جشنواره با تصویب شورای سیاست گذاری «میراث‌فرهنگی در آینه است» و پوستر جشنواره و تندیس آن توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است، گفت: تندیس جشنواره هم در حال ساخت داخل کارگاه شیشه‌گری است که در قزوین رونمایی خواهد شد.

تابش در پایان گفت: فعالان رسانه در حوزه میراث فرهنگی همواره کنار ما بودند و با مشاوره، همفکری و همدلی اصحاب فرهنگ و هنر کار را پیش می‌بریم. در آغاز راه هستیم و برای یک جشنواره پررنق در قزوین آماده می شویم.

از کاروانسرای سعدالسلطنته تا دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

در ادامه نیز علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین و مدیر اجرایی این دوره از جشنواره عنوان کرد: شاپور ساسانی شهر قزوین را بنا ساخت اما در بین هم میهنان من هنوز قزوین به عنوان بخشی از تاریخ پرافتخار ایران نقش قابل توجهی را پیدا نکرده است. خیلی خوشحالیم و از وزیر گردشگری و میراث فرهنگی و قائم مقام ایشان متشکریم که این فرصت را برای قزوین در نظر گرفتند تا در میزبانی این جشنواره بتوانیم این شهر را به درستی به مردم کشور معرفی کنیم.

او ضمن بیان اینکه از چهارشنبه ۸ آذر ماه میزبان هستیم و برنامه های مفصلی را در نظر گرفتیم بیان کرد: کاروانسرای سعدالسلطنه، آب انبار سردار، سردر عالی قاپو وچهلستون در مجموعه دولتخانه صفوی قرار دارد و قزوین بیش از ۵۰ سال پایتخت کشور بوده است و ۴ پادشاه صفوی در این شهر حکومت کردند. برنامه های افتتاحیه و اختتامیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و از چند تن از اهالی قزوین که جز مفاخر ایران زمین هستند در این جشنواره تجلیل خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در پایان گفت: انشاالله در روزهای پنجشنبه و جمعه تورهای قزوین گردی را به وفور برگزار خواهیم کرد. این جشنواره فرصتی را فراهم کرده است نا به نقطه عطفی در معرفی قزوین و جذب گردشگر و گرفتن حق فرهنگی در پهنه فرهنگی کشور ایران برسیم.

بخش نوپای هنرهای رایانه‌ای میزبان ۲۱۱ اثر

در ادامه علیرضا تابش دبیر این دوره از جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره بخش‌ هنرهای رایانه‌ای این جشنواره متذکر شد: این بخشی نوپا است و هیات انتخاب درحال بررسی آثار هستند. در حوزه هنرهای رایانه ای دو یا سه دانشگاه در کشور داریم که علاقمندان را آموزش می‌دهند و از این رو با دست پری به جشنواره خواهیم آمد. همچنین اساتیدی را داریم که به نوعی این هنر را تدریس می کنند و احتمال می دهیم بخشی از این اثاذ از دانشگاه‌ها دریافت شده باشد.

او افزود: امار آثار این بخش در واقع به این شرح است که ما در هوش مصنوعی ۵ ر داریم و در بخش واقعیت گسترده ۱۱ اور به دستمان رسیده است. همچنین در بخش بازی و گیم ۴ اثر و در آثار مبتنی بر وب ۱۳۶ اثر دریافت کرده ایم و در پایان در بخش تجسمی نیز شاهد ۵۵ اثر هستیم.

تابش بیان کرد: این آمار نشان می دهد که باید مراکز علمی فرهنگی و فعالین بخش هنرهای رایانه ای مشارکت بیشتری کنند و در فرم جشنواره نیز به بهره گیری از ویدئو مپینگ در بناهای تاریخی می‌پردازیم.

همچنین دبیر دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی دررابطه با بخش رادیو و تلویزیونی این دوره اظهار کرد: از این بخش استقبال زیادی شده است و در بخش پادکست ۶۸ اثر دریافت شده و در بخش ترکیبی رادیویی نیز ۴۰ اثر داشته ایم. همچنین در بخش مستند رادیویی ۷۹ اثر و در بخش نمایش رادیویی ۳۴ اثر شرکت داشته اند. ظرفیت بخش حاکمیتی رادیو و تلویزیون و بخش خصوصی اعم از پادکسترها سهم خیلی خوبی در این دوره دارند.

پخش تحولات این رویداد از هاشور و میراث آریا

او اذعان داشت: در بخش تلویزیون نیز آثار پویانمایی با ۲۷ اثر، آثار داستانی با ۱۴ اثر و در بخش سریال شاهد ۶ اثر بوده‌ایم. همچنین ۴یا ۶ اثر از سوی پلتفرم ها ارسال شده است.  در بخش گزارش تصویری نیز ۸۱ اثر و در بخش مستند ۲۵۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده است و ۱۰۹ نماهنگ نیز دریافت کرده‌ایم.

‌تابش درباره پخش رویدادهای جشنواره از قاب تلویزیون گفت: شبکه سراسری و همچنین شبکه میراث آریا به پخش زنده رویدادها می‌پردازد و پلتفرم هاشور نیز به پوشش اتفاقات این دوره از جشنواره می‌پردازد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000