کپی رایت یکی از مشکلات انیمیشن است/ لزوم عرضه درست محصولات ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۲
حامد جعفری:

کپی رایت یکی از مشکلات انیمیشن است/ لزوم عرضه درست محصولات ایرانی

نشست تخصصی «فرصت‌های حضور در بازار جهانی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای» در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش صبا، نشست تخصصی «فرصت‌های حضور در بازار جهانی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای» با حضور حامد جعفری تهیه‌کننده سینما و مدیران عامل پویا، محمد زهتابی مدیرعامل موسسه فرهنگی پاییزان، علی نادعلی‌زاده مدیرعامل استودیو تاد، جواد مطوری مدیر موسسه الزهرا و عباس کریمی عباسی کارشناس سینما و مجری جلسه در دانشگاه علم و فرهنگ امروز ۳۰ آبان برگزار شد.

در ابتدای جلسه کریمی عباسی بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل امروز ما در حوزه انیمیشن و بازی، بحث کپی رایت است. این امر باعث شده است که نتوانیم محصولات خود را صادر کنیم، بنابراین تولیدات‌مان تنها در داخل کشور بازار دارند.

وی افزود: در حوزه انیمیشن باید حمایت دولتی داشته باشیم وگرنه بخش خصوصی با مشکلات بسیاری که به واسطه تحریم‌ها وجود دارد کار کردن در این عرصه برای‌مان دشوار است. درباره بازار انیمیشن باید بگویم چشم‌پوشی از این حوزه یک غفلت بزرگ است زیرا بازاری بسیار درآمدزا در جهان است.

حامد جعفری نیز در این جلسه گفت: موسسه هنر پویا ۱۳ سال است در بحث انیمیشن سه بعدی فعالیت می‌کند همان گونه که آقای کریمی تاکید کردند مسئله کپی رایت بسیار مهم است چرا که می‌توانیم از محصولاتی که داریم درآمدزایی داشته باشیم. درآمدزایی در حوزه انیمیشن تنها به فروش فیلم خلاصه نمی‌شود بلکه از محصولات بیرونی انیمیشن نیز می‌توان درآمدزایی داشت.

وی افزود: ما وقتی کارمان را با «شاهزاده روم» آغاز کردیم برخی از معیارها برای‌مان مشخص نبود. در «فیلشاه» تلاش کردیم خودمان را بیشتر با قوانین مارکتینگ هماهنگ کنیم. این اتفاق در «بچه زرنگ» شکلی جدی‌تر به خود گرفت. باور من این است اگر محصولات ایرانی به شکل درستی عرضه شود بازار جهانی خواهد داشت.

علی نادعلی‌زاده نیز بیان کرد: استودیوی ما از ۲۷ سال پیش کار خود را آغاز کرد. در ابتدا ما روی نرم‌افزار موبایل کار می‌کردیم اما چند سالی است به حوزه بازی ورود کرده‌ایم. در امر تولید بازی، باید به فاصله نسلی توجه جدی شود. انتظار ما از دولت به مسائل مالی برنمی‌گردد بلکه از آنها می‌خواهیم دستمان را برای کار کردن بازتر گذارند.

ذهتابی نیز در این جلسه تصریح کرد: ۱۰ سال از موسسه پاییزان مشغول به کار است و تولیدات بسیار پرمخاطبی نیز داشته‌ایم. برای نمونه به بازی «پسرخوانده» اشاره می‌کنم. این بازی ۱۷ میلیون دانلود دارد که ۵ میلیون آن خارج از ایران است. در حوزه انیمیشن، جوانان بسیار با دانشی داریم تنها کافیست از آنها حمایت کنیم.

مطوری نیز در پایان این پنل بیان کرد: نیروی انسانی ما بسیار با تخصص و آگاه است. برای همین در عرصه علمی. انیمیشن ما مشکلی ندارد. گواه این ادعا نیروهای متخصص ایرانی در شرکت‌های انیمیشن سازی دنیا است. بازار انیمیشن بسیار گسترده است بنابراین باید به آن نگاهی بین المللی داشت.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰