به‌دنبال گسترش و توسعه کتابفروشی‌های محلی هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از انتشارات بین‌المللی حافظ:

به‌دنبال گسترش و توسعه کتابفروشی‌های محلی هستیم

محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرد: کتاب‌فروشی‌های محلی اهمیت بسیاری در بسط فرهنگ کتاب‌خوانی دارند و دسترسی به کتاب را آسان‌تر می‌کنند. از این رو درصدد توسعه کتابفروشی‌های محلی هستیم.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی؛ دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و محمدعلی مرادیان؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی همزمان با آخرین روز هفته کتاب سی‌ویکم، سه‌شنبه (سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲) از انتشارات بین‌المللی حافظ بازدید کردند. در این دیدار مسئولان شهرداری و برخی از فعالان فرهنگی منطقه ۱۳ تهران نیز حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه هرجا کتابفروشی ببینم حتما به آنجا مراجعه و کتاب‌های مورد نیازم را تهیه می‌کنم، گفت: در حال حاضر با وجود مشغله کاری و شرایط، تلاش می‌کنم این کار را تکرار کنم و به صورت سرزده در این مجموعه‌ها حضور پیدا کنم. اکنون نیز به مناسبت هفته کتاب سی‌ویکم در انتشارات بین‌المللی حافظ حضور پیدا کردیم تا قدردان فعالان این عرصه باشیم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت کتابفروشی‌ها تاکید کرد: ما در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال این هستیم که در همه شهرها، کتابفروشی دایر شود. در حال حاضر در برخی شهرها به دلایل مختلف مثل هزینه‌ها، شرایط ایجاد کتابفروشی‌ خوب و مطلوب وجود ندارد. ما تلاش داریم تا اماکن دولتی را از طریق استانداری‌ها شناسایی و برای تاسیس کتابفروشی پیشنهاد دهیم. همچنین در برخی شهرها در داخل مجموعه‌هایی مثل کتابخانه‌های مرکزی هم می‌تواند کتابفروشی دایر و نیاز مردم را برآورده کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت پراکندگی کتابفروشی‌ها در سطح شهر و کشور گفت: برای مثال همین انتشارات بین‌المللی حافظ در منطقه شرق تهران خیلی مورد استقبال قرار گرفته و مثل چشم و چراغ محله است. ما هم تلاش می‌کنیم با حمایت شهرداری و مراکز دولتی کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها افزایش پیدا کند.

کتاب‌فروشی به محل رنگ و بوی فرهنگی می‌دهد

یاسر احمدوند نیز در حاشیه بازدید از انتشارات بین‌المللی حافظ به ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب گفت: انتشارات بین‌المللی حافظ چند ویژگی خوب دارد که منحصر به خودش است و از این جهت اهمیت زیادی دارد. نخست اینکه یک انتشارات و کتابفروشی خوب با تنوع محصول گسترده در منطقه‌ای است که راسته کتابفروشی ندارد. به عبارتی یک کتابفروشی خوب در محل است که امکانات و محصولاتی بسیار فراتر از یک کتابفروشی محلی دارد. البته کتاب‌فروشی با این وسعت در این محل شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد اما با توجه به عشق و علاقه‌ آقای جهانگیری به فرهنگ و هنر، چراغ اینجا روشن مانده و امید کتاب‌دوستان محل شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه کتابفروشی‌‌هایی از جنس انتشارات بین‌المللی حافظ و با این قدمت پاتوقی برای کتاب‌دوستان به شمار می‌روند، تاکید کرد: ویژگی دیگر انتشارات حافظ این است که در حوزه تخصصی کارآفرینی، ایجاد اشتغال، آموزش هنر و صنایع دستی فعالیت می‌کند. تولید این آثار نیازمند علم و دقت زیادی است و این انتشارات در این زمینه‌ها مرجع محسوب می‌شود. از سوی دیگر شخصیت آقای جهانگیری به عنوان یک عنصر فرهنگی فعال و پیگیر و دغدغه‌مند در عرصه نشر از تولید تا توزیع و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی بسیار ارزشمند است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر اینکه نگاه ویژه به نشر و کتاب در دولت وجود دارد، گفت: در حد توان از فعالیت نشرهایی مانند انتشارات بین‌المللی حافظ حمایت می‌کنیم و سعی داریم در رویدادهای مختلف فرهنگی و نمایشگاهی کنار آن‌ها باشیم. چون معتقدیم که هر نقطه‌ای از کشور که کتابفروشی دایر باشد آنجا رنگ و بوی فرهنگی می‌گیرد.

روایت یک عمر عشق بازی با کتاب

عباس جهانگیری متولد سال ۱۳۲۵ در شرق تهران درباره فعالیت این نشر بیان کرد: بخش عمده کتاب‌های انتشارات حافظ درباره سبک زندگی و صنایع دستی ایران است که حدود ۹۰۰ عنوان کتاب را شامل می‌شود؛ همچنین بخش زیادی از این کتاب‌ها در حوزه کارآفرینی است؛ منابعی که علاوه‌بر کمک به سپری کردن اوقات فراغت سالم با آموزش مهارت‌های مختلف، زمینه‌ای برای تقویت اقتصاد خانواده‌ها نیز فراهم می‌کند.

جهانگیری که روایتی از زندگی و ۶۵ سال کار مداوم در حوزه نشر را در کتاب «دور دنیا با کتاب» ارائه داده است در حاشیه بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشارات حافظ با ذکر خاطراتی از شروع فعالیت فرهنگی خود، گفت: کلاس چهارم بودم که شاگرد یک روزنامه‌فروشی در میدان بهارستان شدم. کلاس هفتم با پیشنهاد فردی به پدرم نمایندگی روزنامه کیهان در شرق تهران را گرفتیم. زمانی که از مدرسه تعطیل می‌شدم می‌رفتم آنجا و یک دوچرخه به من دادند تا روزنامه کیهان را بفروشیم. کم کم نمایندگی روزنامه اطلاعات شرق تهران را گرفتیم و شروع به توزیع این روزنامه کردم. با توجه به کار با مشتری‌های خارجی، کم کم زبان انگلیسی را یاد گرفتم. اولین کتابفروشی را به صورت شراکتی دایر کردیم و من بعد از مدتی سهم شریکم را خریدم و نمایندگی مطبوعات آلمانی و انگلیسی را گرفتیم. مطبوعاتی مثل مجلات خیاطی و… را آوردیم و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی افزود: سال های بعد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارتباط برقرار کرده و به نمایشگاه‌های خارجی رفتم. به عنوان مثال در نمایشگاه کتاب هند حضور داشتم و با ناشران هندی گفت‌وگوهای مفصل کردم. متوجه شدم که آنها در دانشگاه به ادبیات ایران علاقه دارند. سال بعد کتاب‌هایی را با خودم به هند بردم که مورد استقبال قرار گرفت. همان سال‌ها بود که ناشر برتر دوم در هند شدم. در سال‌های بعد به کشورهای اروپایی مثل آلمان هم رفتم و در نمایشگاه فرانکفورت غرفه گرفتم. کم کم در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای دیگری چون انگلستان و ژاپن هم حضور پیدا کردم و حدود ۱۲ بار سرود ملی ایران در آنجا به خاطر حضور انتشارات بین‌المللی حافظ به صدا درآمد. حدودا در صد نمایشگاه حضور داشتم و در تعداد زیادی از آن ها ناشر اول یا دوم شدم و افتخاراتی را کسب کردم.

جهانگیری در پایان گفت: کتابفروشی نه فقط شغلم بود بلکه همیشه بزرگ‌ترین علاقه من بوده و خواهد بود. در بازدیدم کتابفروشی‌های وسیع و چند طبقه‌ای را می‌دیدم که هر طبقه و بخش بر اساس موضوعی خاص دسته‌بندی شده‌بود. ایجاد یک کتابفروشی بزرگ و مجهز که مخاطبان بتوانند در آن قدم بزنند و کتاب مورد علاقه‌شان را جست‌وجو کنند یکی از آرزوهایم بود. سال ۷۸ یک قطعه زمین در خیابان دماوند، بین ایستگاه سبلان و وحیدیه خریدم و با رویای یک مجموعه فرهنگی کارم را شروع کردم و با همه مشکلاتی که پیش رویم بود، توانستم سال ۷۹ کتابفروشی حافظ را راه‌اندازی کنم.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۹/۷۸۷/۰۹۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۴/۰۵۰/۷۸۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۱۷۵/۳۰۳/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۰۲/۹۷۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۷/۰۷۲/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۷۹/۵۶۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۴۱/۸۶۰/۰۰۰