این نشست تخصصی همزمان با انتشار ماهنامه تخصصی نمایش «ویژهنامه دراماتورژی» با حضور استادان، دانشپژوهان و علاقهمندان این حوزه برگزار شد.
حمیدرضا افشار، منصور براهیمی، محمدرضا خاکی، رامتین شهبازی، بهزاد صدیقی و نرگس یزدی ازجمله افرادی بودند که در این نشست به صورت وبیناری با مایکل مارک چمرز درباره دراماتورژی به مباحثه نشستند.
مایکل مارک چمرز، استاد دانشگاه سنتاکروز، بنیانگذار دوره دراماتورژی در دانشگاه کارنگی ملن و مولف کتابهای «گوست لایت (راهنمای مقدماتی برای دراماتورژی)» و «دراماتورژی سیستمیک» در مورد دراماتورژی با در نظر گرفتن تحولات نوین در تئاتر و اجرا به ویژه تحولات مرتبط با تکنولوژی دیجیتال سخن گفت.
چمرز با تاکید بر مفهوم حضور و بسط معنای آن در عصر جدید تصریح کرد حضور صرفاً محدود به حضور فیزیکی نیست.
او همچنین درباره نگرانی برخی هنرمندان از گنجاندن تکنولوژی در اجرا در آمریکا از سویی و تاکید برخی دیگر از هنرمندان و کمپانیها بر بهرهگیری از تکنولوژی در اجرا و نوآوریهای آنها در چنین اجراهایی صحبت کرد و بر اهمیت دراماتورژی در این آثار تاکید کرد.
در ادامه این وبینار تخصصی، مایکل مارک چمرز ضمن پاسخگویی به پرسشهای شرکتکنندگان به شرح تجربهورزیهای خود با دانشجویان رشته دراماتورژی و دورههای میدیاتورژی در دانشگاه سنتاکروز پرداخت و از اهمیت تاثیر این تجربهورزیها سخن گفت.
نرگس یزدی، مترجم کتابهای «گوست لایت» و «دراماتورژی سیستمیک» نیز در ادامه با بیان اینکه دراماتورژی در گستره زندگی فراتر از تئاتر به ایفای نقش میپردازد، گفت: «بهمنظور کاهش فاصلهای که با جایگاه مطلوب در مسئله دراماتورژی داریم، در تلاشیم رشته دراماتورژی را در دانشگاه راهاندازی کنیم و با همکاری با استادان و صاحبنظران این حوزه در جهان و نیز دراماتورژهای مطرح در جهان مسیر درستی را برای علاقهمندان این رشته بگشاییم. تا پیش از تحقق این امر، برگزاری دورهها و نشستها با این افراد و تبادلنظر به نحوی که در این جلسه روی داد، به ما اطمینان میبخشد در مسیر صحیحی به پیش میرویم.»
There are no comments yet