نشانه‌گذاری در طراحی هنری فیلم از کجا می‌آید؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۶
در گفت‌وگو با ثنا نوروزبیگی مطرح شد؛ 

نشانه‌گذاری در طراحی هنری فیلم از کجا می‌آید؟

طراح لباس فیلم سینمایی آهو (هوشنگ گلمکانی) از مسیر خود در سینمای ایران به عنوان یک طراح لباس و صحنه گفت.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، ثنا نوروزبیگی طراح صحنه و لباس و عضو صنف طراحان صحنه و لباس خانه سینماست اما این اواخر هم کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم‌های کوتاه کار خود را در سینما ادامه داده، او در سریال تلویزیونی آمین و فیلم‌های سینمایی «ربوده شده»، «سراسر شب»، «جاودانگی»، «سلام بمبئی»، «مهمانخانه ماه نو»، «زهرمار»، «آهنگ دو نفره»، «پرونده باز است»، «روشن»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «آهو»، «گل به خودی»، «راه رفتن» روی علف‌های خشک به عنوان طراح صحنه و لباس و فیلم‌های کوتاه «نیمکت»، «یک لقمه عشق»، «پناه» ، «تابلو» و «چمدان» به عنوان کارگردان و پروژه‌ای دیگر در سمت تهیه‌کننده بوده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، به مسیر خود در سینمای ایران به عنوان یک طراح لباس و صحنه پرداخت.

***در ابتدا خودتان از تجارب متفاوتی که از مدیوم طراحی صحنه و لباس کسب‌ کرده‌اید برایمان بگویید. 

من در دانشگاه معماری خواندم و همزمان در خارج از کشور دوره های طراحی لباس را گذراندم و بعد از آن کارشناسی ارشدم را در طراحی شهری در ایران ادامه دادم بنابراین رشته ی تحصیلی‌ام جدا از هنر نبود و به من در طراحی صحنه و لباس مخصوصا به صورت اصولی و مهندسی شده بسیار کمک کرد البته در کنار آن در سینما هم بسیار آموختم که در کنار اساتید بزرگ تجربه بلاشک نقش اساسی را دارد.

***ارتباط یک طراح لباس و صحنه با کارگردان چگونه است؟ 

طراح صحنه و لباس یا در واقع تخصص او در راستای فیلمنامه و ایده کارگردان عمل می‌کند که البته منافاتی با خلاقیت و نظر تخصصی او ندارد، یعنی درک قصه و فضای حاکم بر آن سپس خلاقیت و تخصص طراح صحنه ولباس به کارگردان در بیان و ارائه دیدگاه‌اش کمک شایانی می‌کند.

***در راستای پرسش قبلی می‌خواستم از نشانه‌ها و معناها در امر طراحی صحنه برایمان بگویید. همواره چگونه معناها را از دل این هنر استخراج می‌کنید و نقش کارگردان در این مسیر چگونه است؟ 

مهمترین راهنما در این زمینه درک جهان بینی فیلمنامه نویس، داستان و کارگردان است‌. المان‌ها یا نشانه‌گذاری‌های معنایی عموما در فیلمنامه می‌آید پس از آن با توجه به خواست کارگردان طراح صحنه و لباس بر اساس موضوع، شخصیت و هدف قصه آن را تصعید یا پالایش می‌کند بسیاری از اوقات هم داستان بسیار سر راست و ساده است اما کارگردان بنابر سلیقه خود، ساخت آن را در فرم خاصی در نظر دارد که اینجا، دوباره تخصص طراح به او کمک فراوانی می‌کند.

*** بهترین شیوه طراحی چگونه میسر می‌شود؟ جایگاه نورپرداز را هم در این ارزش‌گذاری مشخص کنید.‌

باید توجه داشت که در ساخت یک فیلم یا سریال یک حرکت جمعی به رهبری کارگردان و تهیه کننده است که نمود پیدا کرده. عدم هماهنگی چه در پیش تولید، تولید و یا پس از تولید نتایج دلخواه را در ساخت فیلم نخواهد داشت. نورپردازی یکی از تخصص‌های زیر مجموعه گروه فیلمبرداری است که مانند سایر عوامل مثل گریم، موسیقی، بازیگران و غیره بطور غیر قابل انکاری در راستای تولید با گروه صحنه و لباس پیوند می‌خورد که البته نقش نورپردازی در تمام گروه‌ها مخصوصا صحنه پررنگ‌تر است چرا که عمق دادن و نمایش فضا را با توجه به قصه فیلم و برانگیختن احساس مخاطب و پیام مورد نظر کارگردان در کنار سایر عوامل به راحتی القا می‌کند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰