به گزارش صبا، دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی ابعاد ارتباطی و رسانهای نبرد طوفانالاقصی تحت عنوان «بازنمایی نبرد طوفانالاقصی در رسانهها» با حضور جلال غفاری قدیر (مدرس ارتباطات عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع))، یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره) و محمد لسانی (فعال رسانهای و کارشناس ارشد ارتباطات) روز یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر، ارتباطات برگزار شد.
در این نشست که با هدف تحلیل نحوه بازنمایی رسانهها از نبرد طوفان الاقصی و کنشهای رسانهای حامیان مقاومت و نیز حامیان رژیم صهیونیستی صورت گرفت، یوسف خجیر ضمن تشریح مفهوم بازنمایی به بررسی خوانش رسانهای مردم جهان از جریان جنگ غزه پرداخت که برخلاف ساخت انگارههای مظلومنمایی رژیم صهیونیستی در افکار عمومی، همچنان خوانش مردم، حتی در کشورهای امپریالیستی نیز بر رد اقدامات این رژیم بوده و به مظلومیت مردم فلسطین معتقدند. هرچند به کمک کلیشهسازی سعی در ارائه چهره غیر انسانی از حماس داشته و مرتب با قرینهسازی سعی در ایجاد ارتباط بین حماس و داعش داشتند. اما برخلاف رژیم صهیونیستی که افراد رسانهای و خبرنگاران معارض خود را از میدان حذف میکرد، حماس با بهرهگیری از تجارب قبلی خود در جبهه مقاومت این بار هوشمندانه وارد میدان رسانه شد و عرصه را بر روی دوربینهای جهان بازکرده تا واقعیتها را همانگونه که بودند بازتاب دهند.
این مدرس ارتباطات و مدرس دانشگاه سوره، برنده این جنگ روایتها را مردم غزه دانست و افزود: اقتدار مقاومت و بازتاب مظلومیت مردم غزه در رسانههای اجتماعی سبب شد تا برای اولین بار مفهوم توده جایش را به مفهوم همگان بدهد و رژیم صهیونیستی در جنگ نرم با حماس با شکست مواجه شود. به همین جهت در راستای ترمیم چهره مخدوش خود به جنگ عریان دست میزند و نسل کشی میکند.
وی به ضرورت توجه به بازآفرینی و ایجاد حوزه مطالعات ارتباطات مقاومت و ژورنالیسم مقاومت با توجه در برگیری رویدادها و وقایع در دوران کنونی و در منطقه اشاره کرد و آن را رویکردی در برابر ارتباطات صلح دانست که میتواند مبدا تحولات در عرصه ارتباطات کشور و انقلاب اسلامی و متمایزکننده نسبت به سایر رویکردهای موجود باشد.
در ادامه نشست محمد لسانی، مدرس رسانه بر واکاوی وجه زبانی رسانههای رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: گالانت وزیر جنگ صهیونیستها، فردای نبرد طوفان الاقصی وقتی میخواهد دستور محاصره شدیدتر غزه را بدهد واژهای که برای مردم غزه به کار میبرد «حیوانات انسانی» است. این همان اجرای مفهوم «انسانیت زدایی» است. در واقع در افکار عمومی از انسان فلسطینی، انسانیت زدایی میکنند و از همین طریق به دنبال مشروعیت بخشیدن به جنایاتشان هستند.
این مدرس رسانه با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای حذف جنایات گذشته و سابقه زدایی خود، به بررسی زمینههای مشروعیت زدایی از دفاع مردم فلسطین در رسانه نیز اشاره کرد و عنوان کرد که در واقع این رژیم در اعلام تعداد کشتهها و اسرای محدود بزرگنمایی کرده و از آن سو تعداد کودکان و زنان شهید فلسطینی را خرد جلوه میدهد و سعی دارد نقطه شروع این جنگ را از هفتم اکتبر بازنمایی کند و با عدم پرداختن به سابقه جنایات ۷۵ ساله خود، حق دفاع مردم فلسطین را از آنها گرفته و نسل کشی های خودشان را توجیه میکند.
لسانی موضع گیریهای رسانهها در طرفداری از رژیم صهیونستی را منجر به ذبح مشروعیت آنها در افکار عمومی دانست و افزود: نکتهای که وجود دارد این است که رژیم صهیونیستی به جهت فریب افکار عمومی دست به تغییر عامدانه مفهوم استریو تایپها یا همان کلیشههایی که رسانهها به وسیله آنها اخبار مدنظر خودشان را مخابره میکنند، زد. یعنی الفاظی که به کار میبردند، بخشهایی که حذف میکردند، چارچوبهایی که برای رسانههایشان تعیین کردند، سبب به چالش کشیدن ارزشهای مسلط ژورنالیسمی شد که حتی نظام ارتباطات بعد از این نبرد باید دوباره بازنویسی شود.
در بخش پایانی نشست جلال غفاری نیز با تاکید بر رقم خوردن بزرگترین شکست برای رسانههای جریان اصلی در نبرد طوفان الاقصی، به شکستن دو افسانه قدیمی از رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در واقع اسرائیل به کمک ابزار سینما و رسانه تا کنون سعی کرد از خود چهره مظلومترین قوم تاریخ و شکستناپذیرترین رژیم را بازنمایی کند. در صورتی که ضربهای که پس از نبرد طوفان الاقصی به این رژیم وارد شد آن چهره شکست ناپذیر را فرو ریخت و امروز به واسطه جنایات این رژیم و نسل کشی و قتل عام در بیمارستانها، یهودیت صهیونیست دیگر نمیتواند ادعای مظلومیت داشته باشد و افسانه مظلومیت اسرائیل هم با شکست مواجه شد.
این استاد ارتباطات دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به تاثیرات اقدام به موقع حماس در انتشار اخبار جنگ غزه افزود: این بصیرت حماس که بلافاصله بعد از شروع جنگ اقدام به انتشار تصاویر کرد، سبب شد تا برگ برنده روایت اول را از آن خود کرده و روایتهای حماس در شبکههای اجتماعی، درحمایت افکار عمومی از مردم فلسطین موثر بود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است