ابلاغ مجدد آیین‌نامه محتوایی ساترا به سکوها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۵
در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» مطرح شد؛

ابلاغ مجدد آیین‌نامه محتوایی ساترا به سکوها

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌و گو درباره آیین‌نامه محتوایی ساترا و حمایت این سازمان از پخش تمام قسمت‌های سریال‌ها و برنامه‌های دارای مجوز صحبت کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا)، برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای مهران ده‌نمکی از رادیو گفت و گو پخش شد. مجتبی رشبند تهیه‌کننده و فعال حوزه سینما، امیرحسین حیدری نماینده مجمع «رصتا» در شورای انتشار «ساترا» و مدیر سابق سکوی «تماشاخونه»، احسان هوشیارگر مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس مهمانان حضوری این قسمت از برنامه با موضوع «حقوق مادی و معنوی مخاطبان شبکه نمایش خانگی» بودند؛ همچنین محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا نیز به‌عنوان مهمان تلفنی برنامه نکاتی را در این برنامه مطرح کرد.
افراسیابی در ابتدا با اشاره به اینکه بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هماهنگی خوبی بین سکوهای دارای مجوز و ساترا شکل گرفته، بیان کرد: زمانی که یک سکو برای دریافت مجوز به ساترا مراجعه می‌کند ما روی این موضوع تاکید داریم که ساترا از مجوزهایی که صادر می‌کند، باید حمایت کند. وقتی ما طبق قانون مجوز می‌دهیم، وظیفه داریم که از مجوزمان حمایت کنیم و اجازه ندهیم اثری که با مجوز ساترا پخش می‌شود دچار مشکل شود. البته گاهی یکسری ملاحظات مقطعی از سمت برخی نهادها در خصوص برخی آثار شکل می‌گیرد مانند «شبکه مخفی زنان» که اتفاقا مجوز کامل از ساترا داشت اما موقتا در یک شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی به تشخیص برخی نهادها، انتشار آن متوقف شد و بعد از برطرف شدن ملاحظات مقطعی دوباره پخش آن از سر گرفته شد.
معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های ساترا این است که سریال‌ها، ناتمام نمانند، گفت: اگر سریالی در مرحله اول یعنی پیش از تولید در درگاه ملی صدور مجوزها درخواست بدهد، طرح و فیلمنامه را ارائه بدهد، اگر مجوز تولید دریافت کند، در مرحله تطبیق و انتشار هم معمولا با مشکلی مواجه نمی‌شود. بعد از اینکه تولید سریال یا برنامه نمایش خانگی، مجوز گرفت باید مجددا از طریق درگاه ملی، برای مجوز انتشار اقدام کند. در این مرحله لازم است که سکوها این کار را انجام دهند در حالی‌که در مرحله قبل برای دریافت مجوز تولید اشخاص هم می‌توانند مجوز دریافت کنند.
وی افزود: گاهی راجع به یک سریال یا برنامه تلویزیونی برخی انتقادات از ساترا در فضای مجازی منتشر میشود که فلان اثر چه طور مجوز دریافت کرده است در صورتی که وقتی آن سکانس منتشر شده در فضای مجازی را می بینیم متوجه می‌شویم که اساسا این سکانس جزو ممیزی‌های ساترا بوده است و هیچگاه به صورت رسمی از سکوهای دارای مجوز از ساترا پخش نشده است که انتشار چنین مواردی اخلاقی نیست و ناشی از بی انصافی و عدم مراجعه به نسخه منتشر شده در سکوهای دارای مجوز از ساترا است. 
رشبند در ادامه این برنامه توضیح داد: همانطور که می‌دانید هزینه‌های تولید این روزها وحشتناک است و اگر سریالی به هر دلیل چه به دلیل ملاحظات نهادهای قضایی یا امنیتی و چه به دلیل ملاحظات ساترا یا حتی به دلیل دعاوی حقوقی، ناتمام بماند، چند صد میلیون تومان به تهیه‌کننده یا سکوی منتشر کننده اثر ضرر می‌زند. باید در علل عدم پخش سریال‌ها، اینها را از تفکیک کنیم و به راه حلی برسیم که شاهد توقف سریال‌ها نباشیم.
افراسیابی در پاسخ به رشبند گفت: قبول دارم که پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف وجود داشت اما مصوبه شورایعالی با هدف پر کردن این خلاءهای اجرایی از سوی رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و الان نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی کل کشور در شورای صدور مجوز ساترا و نمایندگان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در شورای تولید ساترا حضور دارند و خود به خود همین حضور نمایندگان دستگاه قضا و انتظامی تضمین می‌کند که اثری که مجوز گرفت دیگر توقیف نشود، ضمنا طبق آخرین بررسی که وزارت اقتصاد انجام داده، ساترا رتبه پنجم را در صدور مجوزها در میان تمام دستگاه‌های کشور از جهت سرعت و دقت داشته است.
 حیدری در ادامه این مباحث خاطرنشان کرد: نمایندگان نخبه‌ای از همه ارگان‌ها در شورای انتشار ساترا حضور دارند و من به‌عنوان کوچکترین عضو شورا همواره از آنها یاد می‌گیرم. معمولا در جلساتی که برای توضیح درباره آثار سکوها تشکیل می‌شود همواره به تعاملات خوبی رسیده‌ایم و نتیجه بخش بوده‌اند.
به‌عنوان نماینده رسانه‌ها و سکوهایی که فعال هستند و نماینده شورای مرکزی «رصتا» می‌توانم این را صراحتا بگویم که تعاملات خوبی اتفاق افتاده است.
وی افزود: اتفاق خوبی که این روزها افتاده و باید به فال نیک گرفت این است که مردم زمان‌بندی کارهای خود را براساس کنداکتور پلتفرم‌ها می‌چینند.
هوشیارگر نیز در بخشی دیگر از برنامه از افراسیابی درخصوص اینکه که آیا سند و مدرکی مبنی بر آیین‌نامه‌های ساترا جایی مدون شده است و به صورت مکتوب وجود دارد، سوال پرسید که افراسیابی در پاسخ توضیح داد: آیین‌نامه‌های مختلف ساترا در سایت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی موجود است. در واقع یک بخش جدا تحت عنوان «قوانین و مقررات» وجود دارد که می‌توانند در آن آیین‌نامه‌های مربوط به تولید محتوا را مشاهده کنند. همچنین برای هماهنگی بیشتر با شورایعالی فضای مجازی، آیین‌نامه‌های ساترا را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کردیم و پس از اخذ پیشنهادات اصلاحی کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورایعالی فضای مجازی، مجددا آیین‌نامه‌ها را که الان به تایید کمیسیون تخصصی شورایعالی فضای مجازی کشور رسیده است دوباره به سکوها ابلاغ کردیم.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰