به گزارش صبا، شرکت طنین خلاق توسعه بستهها، به عنوان مرجع دیزاین بستهبندی ایران و برگزارکننده تنها رویداد بینالمللی مستقل دیزاین بستهبندی در ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ با دغدغه رشد و ارتقای جایگاه طراحی بستهبندی در ایران آغاز کرد. بستهها از ابتدای شکلگیری تا کنون همواره حامی و همراه طراحان و تولیدکنندگان بستهبندی بوده است و با فعالیتها و رویکردهایی که داشته، توانسته است قدمهای تاثیرگذاری به سوی اهداف خود بردارد. «بستهها» به هیچ گروه، نهاد و یا سازمانی، اعم از دولتی و خصوصی گرایش نداشته و به صورت مستقل اداره میشود.
وبسایت «بستهها» از ابتدای شروع فعالیتش با برگزاری نمایشگاه طراحی بستهبندی و سمینارهایی در این زمینه نقش حامی و هدایتگر را در رابطه با طراحان بستهبندی ایران ایفاکرده است. جایزه نمایشگاه و رقابت سالانه بستهها که از سال ۱۳۹۴ به دوسالانه تغییر پیداکرد در طول این سال ها اهمیت بسیار بالایی در جامعه طراحان بستهبندی، تولیدکنندگان و صاحبان برند پیداکرده است و عرصه بسیار مناسبی برای رقابت و در پی آن رشد طراحان بستهبندی ایجاد کرده است.
«بستهها» توانسته است با برگزاری نمایشگاه دوسالانه بستهبندی امید و انگیزه رشد را در بین طراحان بستهبندی زنده نگهدارد و به عنوان تنها رویداد تخصصی در زمینه دیزاین بستهبندی نقش تاثیرگذاری در رشد و توسعه هنر و صنعت بستهبندی کشور ایفا کند.
دوسالانه «بستهها» تنها رویداد مستقل و مهمترین رقابت طراحی بستهبندی در ایران است که برای اولینبار در سال ۱۳۹۴ معرفی شد. این رویداد هر دوسال یکبار از تمام دیزاینرها در سراسر جهان دعوت میکند تا با فرستادن بهترین آثارشان در زمینهی دیزاین بستهبندی در این رقابت منحصر به فرد شرکت کرده و در کنار ارزیابی تواناییهایشان توسط برجستهترین داوران بینالمللی، فرصتهای تجاری زیادی را برای خود ایجاد کنند. شیوهی برگزاری و رعایت استانداردهای جهانی در مراحل مختلف برگزاری این رویداد در ۱۰ سال گذشته، باعث شده تا در بین طیف وسیعی از مخاطبان خود به عنوان رویدادی محبوب و تاثیرگذار شناخته شود.
در این رویدادها آثار ارسالی طراحان به نمایش گذاشته میشوند و پس از داوری توسط خبرهترین و حرفهایترین اساتید و داوران بینالمللی، به برگزیدگان این رویدادها تندیس بستهها و جوایز ارزنده اهدا میشود. همچنین بازتاب خبری گستردهی رویدادهای دوسالانه در سایتهای خبری کشور و تمامی رسانههای مرتبط با بستهها، امکان دیده شدن برگزیدگان این رویداد و تمامی همراهان و حامیان فعال در هر دوره از برگزاری این رویداد را به خوبی فراهم میکند.
جوایز دوسالانه بستهها تاثیر عمیقی بر نگرش مشتریان نسبت به جایگاه شغلی و حرفهای برندگان این رویداد دارد. کسانی که فکر ورود به جامعه ی بینالمللی و بازارهای جدید را دارند از این موقعیت به عنوان فرصتی برای رشد کسب و کار خود استفاده میکنند و با شرکت کردن در این رقابت دوسالانه، آثار خلاقانه و تواناییهای منحصر بهفرد خود را به مخاطبان وسیع این رویداد نشان میدهند و بازخوردهای صادقانهای را نسبت به کار خود دریافت میکنند.
هیات داوران دوسالانه بستهها
جنبههای مختلفی وجود دارد که به شهرت و اعتبار یک جایزه کمک میکند، اما در میان همه این ارزشها شاید قضاوت منصفانه از همه مهمتر باشد. داوری منصافه به این معناست که شرکتکنندگان در رقابت به روشی عادلانه قضاوت میشوند. هنگامیکه آثار به روشی عادلانه قضاوت میشوند،نتایج مسابقه قابل اعتمادتر و عینیتر هستند. و این باعث میشود که بتوان آن را به راحتی با هرکسی که نیاز به بررسی داشته باشد به اشتراک گذاشت و این یک دستاورد واقعی و منصفانه را برای برگزیدگان رویداد رقم خواهد زد. داوران دوسالانه بستهها در هر دوره به صورت متغیر از افراد عالیرتبه و صاحب سبک در دیزاین، بازاریابی، برندینگ و سایر تخصصهای مرتبط تشکیل میشود. این افراد از میان دیزاینرهای برجستهی جهانی انتخاب میشوند. هیات داوران موظف هستند تا برترین دیزاینهای بستهبندی را از میان آثار ارسالی بر مبنای معیارهای از پیش مشخص شده انتخاب کنند.
نمایشگاه دوسالانه بستهها
تماشای برترین دیزاینهای بستهبندی جهان در یکجا و آشنا شدن با دیزاینرهای آنها، یکی دیگر از بخشهای جذاب دوسالانه بستهها برای شرکتکنندگان و مخاطبان این رویداد بوده و هست. شیوهی چیدمان و نحوهی قرار گیری آثار بر روی استندهای اختصاصی، میتواند نگاه و توجه بازدیدکنندهها را به ظرافتهای دیزاین بستهبندی جذب کند و تواناییهای متعدد دیزاینرها را به خوبی به مخاطبان نشان دهد. بررسی آمار بازدیدکنندگان نمایشگاههای پیشین نشان میدهد، بیشترین افرادی که از نمایشگاههای دوسالانه بستهها دیدن کردهاند از تولیدکنندگان و یا نمایندههای کارفرمایانی تشکیل شده است که اغلب با هدف کشف استعدادها و یافتن دیزاینرهای خلاق و توانمند به این نمایشگاه آمده بودند. دیگر بازدیدکنندگان را هم مدیران صنایع، اصناف مرتبط و اعضای اتاقهای بازرگانی و سفرای کشورهای خارجی و نیز گروههای دانشجویی مرتبط با دیزاین بستهبندی و علاقهمندان به دیزاین بستهبندی تشکیل میدهند. ارتباطات و گفتوگوهای متعددی در طول مدت برگزاری نمایشگاه شکل میگیرد که بیشتر آنها منجر به ایجاد زمینههای مشترک همکاری میان سفارشدهنده و طراحان حاضر در نمایشگاه میشود.
کتاب مرجع طراحی بستهبندی
در هر دوره برترین آثار دیزاین بستهبندی در کتاب نفیسی با عنوان “کتاب طراحی بستهبندی” جمعآوری، چاپ و منتشر میشود. در این کتاب برترین آثار طراحان بستهبندی سراسر دنیا در کنار هم قرار داده میشوند که هر بینندهای را شگفتزده میکند. دیزاین و صفحهآرایی این کتاب به گونهای انجام میشود تا مخاطبین آن بتوانند به راحتی درک مناسبی از دیزاین بستهبندیهای ارائه شده در آن را به دست بیاورند. پنجمین نسخهی این کتاب منحصر به فرد، که قرار است در اواخر سال ۱۴۰۲ (اوایل ۲۰۲۴) منتشر شود، تمام آثار راهیافته به پنجمین دوسالانهی بستهها را به نمایش میگذارد که شامل طرحهایی از آژانس ها، دانشجویان، فریلنسرها و برندهای معتبر ایران و جهان است.
متخصصان و فعالان حوزهی بستهبندی دربارهی بستهها و اهمیت بستهبندی چه میگویند؟
سعید جارودی دبیر سابق انجمن ملی صنعت پخش ایران و فعال اقتصادی: «در مقوله صادرات عواملی که در یک کشور میزبان یا خریدار منجر به انتخاب کالا میشود چندی چیز مختلف است. یکی کشور صادر کننده است. همه ما اگر محصولی را ببینیم که روی آن نوشته شده باشد «ساخت آلمان» در انتخابش شک نمیکنیم. اما در ایران ما عمدتا محصولاتی را صادر میکنیم که در برخی از آنها انحصار داریم مثل زعفران. یا پسته و کشمش که ما توانایی تولید زیادی از آن را داریم. این مسئله موجب میشود که ما چندان به کیفیت صادراتش فکر نکنیم و آنها را به صورت فله صادر کنیم. روی محصول فلهای که طبیعتا نوشته نشده ساخت کجاست و برای همین عبارت «ساخت ایران» روی محصولات با کیفیت ما نتوانسته جایی در بازار پیدا کند.»
علیمحمد صمیمی عضو هیات رئیسه انجمن ملی خرمای ایران: «برای بسیاری از کشورها بهتر این است که خرمای فلهای بخرند و در کشور خود بسته بندی کنند. به دلیل قوانین مالیاتی و گمرکی و همچنین گرانی بستهبندی ترجیح بسیاری از مشتریهای جهانی ما این است که خرما را در کشور خودشان بستهبندی کنند. این مسئله البته به دلیل گرانی مواد اولیه و بستهبندی در کشور ما هم است، اما بیشتر به قوانین گمرکی آن کشورها مربوط میشود. بنابراین این بدان معنی نیست که کیفیت بستهبندی خرماهای ایرانی بد است یا ما نمیتوانیم چنین کیفیتی از بستهبندی ارائه دهیم. بلکه این ترجیح کشور مقصد است که تعیین میکند ما چگونه محصولمان را صادر کنیم. مواد اولیه بستهبندی در ایران گران است. علیرغم اینکه ما تواناییهای خوبی در طراحی و چاپ و دیزاین محصولات داریم اما قیمت تمام شده بستهبندی بالاست و این موجب میشود هم در بازار داخلی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند تلاش شود تا محصول ارزانتری به دستشان برسد و چندان روی بستهبندی کار نمیکنند و هم در بازار رقابتی جهانی تلاش کنیم که با قیمت متعادل سهم بیشتری از بازار را داشته باشیم. البته همانطور که گفتم هر جا که تقاضا برای محصول با بستهبندی مناسب باشد ما آماده ارائه کیفیت بالای آن هستیم.
احمدرضا فرشچیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و از فعالان اقتصادی:«صادرات فلهای در همه جای دنیا رایج است. به هر حال نیاز بازار هدف است. طبیعتا به دلیل قوانین گمرکی کشورهای مختلف برای بسیاری از وارد کنندگان به صرفهتر این است که محصولی را در حجم بزرگ یا فلهای وارد کنند. این مسئله فقط در ایران نیست و در سرتاسر دنیا بسته به قوانین گمرکی برخی محصولات فلهای و برخی در بستهبندیهای مورد نظر بازار هدف وارد میشوند.»این فعال اقتصادی معتقد است که کیفیت بستهبندی محصولات ایرانی در کلاس جهانی است و صادر کننده و تولید کننده هم به این مسئله آگاه هستند و در همین باره تاکید میکند: «من این مسئله را به هیچ وجه دلیلی بر ضعف بسته بندی در ایران نمیدانم بلکه نیاز بازار مقصد است که چنین چیزهایی را تعیین میکند. بنابراین من قصد دارم این دیدگاه را تصحیح کنم و بگویم که هم در ایران تولیدکنندگان و صادرکنندگان به این آگاهی رسیدهاند که بسته بندی چه اهمیتی در بازار جهانی دارد و هم استودیوهای دیزاین و طراحان ما کیفیت بالایی از بستهبندی را ارائه میدهند که در کلاس جهانی است. اینکه بخش زیادی از صادرات ما فلهای است به خاطر نیاز بازار هدف است.»
بیژن جناب عضو هیاتداوران چندین دوره رقابت بینالمللی بستهها و پیشکسوت طراحی بستهبندی:«برپایی دوسالانه بستهها یک کار پایهای است که عرصه طراحی کشور به آن نیاز دارد». حوزه گرافیک جزو طیفهای گسترده است. یک چنین وسعتی، کار داوری، جمعآوری و مدیریت آثار را دشوار میکند. این تلاشها نتیجهی خوبی برای هنر، اقتصاد و افزایش زیباییشناسی خواهد داشت.
هیچ تیراژی مثل بستهبندی این ویژگی را ندارد که در همه جای کشور پخش شود و بیشتر مردم در ارتباط باشد. بنابراین توجه به خواست تولیدکنندگان و توانمندی طراحان در عرصهی بستهبندی کشور، بخش عمده و حساس گرافیک و طراحی در این زمینه است. هدف ما بالا بردن دید جامع در زمینه بستهبندی است. ما فقط به بازار نگاه نمیکنیم، چون بستهبندی و طراحی طیف گستردهای دارد.
امیرهومن محمدی نایبرئیس اتحادیهی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و مدیرعامل مجتمع چاپ و بستهبندی هودیس: «اگر تحریمها برداشته شود و بانکها بتوانند کار کنند، صنعت چاپ این آمادگی را دارد که ارزش افزوده وارد کشور و از خروج ارز جلوگیری کند.» ایران صادرکننده خوبی در حوزه صنایع چاپی نیست، اگر خودمان را با کشور ترکیه مقایسه کنیم متوجه مسائل میشویم. صادرات نیاز به بسترسازیهایی دارد و شرکتهای تولیدی باید آنها را انجام بدهند. خیلی از شرکتها اقدامات لازم را انجام میدهند اما در حوزه بسترسازیهایی که باید توسط دولت انجام شود، مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه هیچ حمایت و کمکی از طرف دولت برای تسهیل صادرات انجام نمیشود. اگر تحریمها برداشته شود و بانکها بتوانند کار کنند، صنعت چاپ این آمادگی را دارد که اقدامات بسیار خوبی انجام دهد. ارزش افزوده وارد کشور کند و از خروج ارز جلوگیری کند. صنعت چاپ حتی میتواند کاری کند که در سالهای آینده ایران به نفت وابستگی نداشته باشد. ترکیه همین کار را میکند، این کشور بستهبندی کالای صادراتی بینظیری دارد و به تمام اروپا صادر میکند.
ایمان آلمظفر بنیانگذار و مدیرعامل بستهها: صنعت بسته بندی یک تخصص میانرشتهای است و تخصصهایی همچون گرافیک، طراحی صنعتی، مارکتینگ، برندینگ، تولید، مواد و متریال و غیره دست به دست میدهند تا یک بستهبندی شکل بگیرد. این صنعت آن قدر گستردگی دارد که از کسب و کارهای خانگی گرفته تا مجموعههای بزرگ تولیدی به آن وابستهاند و امروز هیچ محصولی را نمیتوان بدون بستهبندی عرضه کرد. آنچه امروز این صنعت را آزار میدهد انحصار واردات برخی مواد اولیه اصلی این صنعت بهویژه کاغذ و مقوا در دست عدهای خاص است که تنوع اندک کاغذ و مقوا در بستهبندی و چاپ را رقم زده است. همچنین محدودیتهای بهناحق بینالمللی ناشی از تحریمها در بستهبندیهای Flexible و نرم به این صنعت تحمیل شده است. با وجود همه مطالب گفته شده، اما این صنعت بهویژه از حدود یک دهه قبل حرکت رو به رشدی را با تلاش فعالان صنعتی و همراهی مسوولان آغاز کرده است.
ایجاد یک فضای رقابتی در میان طراحان و ارتباط آنها با تولیدکنندگان قطعاً در طولانی مدت باعث ارتقای سلیقه سفارشدهنده و اطلاع از مسائل مربوط به طراحی و توانایی طراحان در این حوزه میشود. این رخداد به مرور میتواند جایگاه طراحی بستهبندی را در این صنعت پررنگتر کند. ما با دعوت افراد فعال این حوزه در چنین رویدادی، توانمندی استعدادهای این حرفه را در داخل ایران نشان میدهیم و صدای خود را وسیعتر به گوش این افراد میرسانیم و آنها را به تماشای این نمونهکارهای منحصربه فرد از طراحان ایرانی دعوت میکنیم. ما باید در این دوسالانه بیشتر خودمان را در این حرفه باور کنیم و بدانیم که ما میتوانیم بستهبندیهای فوقالعاده خوبی را طراحی و تولید کنیم.
کیانوش آتشی رئیس هیات مدیره بستهها: «ادامهی روند همکاریهای مشترک میان دوسالانه بستهها و قابتهای بینالمللی دیزاین جهان در پنجمین دوسالانه بستهها » یکی از اهداف اصلی ما از همکاری با A’ Design Award و ارائه پیشنهاد به آنها برای همکاری مشترک و حضور در تهران در سال ۱۴۰۰، در گام اول نشان دادن کیفیت کار طراحان و محصولات ایرانی به برگزارکنندگان این جایزه معتبر جهانی بود. در گام دوم نیز تلاش ما این بوده است که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی این اطمینان را حاصل کنیم که تولید محصول در داخل در صنعت بستهبندی چیزی از نمونههای جهانیاش کم ندارد. بر همین اساس و در اولین گام از برنامههای مشترک ما با جایزه جهانی ای دیزاین در سال ۱۴۰۰، آثار برگزیده این جایزه که شامل نمونه کارهای تعدادی از مهمترین طراحان و دیزاینرهای جهان است در بخش جنبی نمایشگاه دوسالانه بستهها به نمایش گذاشته شد. این اتفاق با استقبال مطلوبی از سمت مخاطبان رویداد مواجه شد. ما در دوسالانه بستهها به عنوان یک جایزه پایدار و کاملا مستقل ایرانی که امسال پنجمین دوره برگزاریاش را تجربه میکند تصمیم گرفتیم بار دیگر گامهایی فراتر از مرزهای داخلی برداریم و علاوه بر انتشار فراخوان پنجمین دوسالانه بستهها به صورت بینالمللی، با چندین رویداد جهانی دیزاین نیز مذاکراتی را صورت دادهایم و امیدواریم نتیجه ی این مذاکرات منجر به شکلگیری توافقاتی سازنده برای پیشبرد اهداف دوسالانه بستهها باشد.
متین میرزایی داور بینالمللی و همبنیانگذار بستهها: «کیفیت و استاندارد صنعت بستهبندی در ایران در این سالها رشد زیادی داشته و اگر موانعی مانند تحریم نبود طراحان ایرانی به راحتی میتوانستند در منطقه و بازار جهانی بسیار تاثیرگذارتر ظاهر شوند. طراحان ایرانی در قالب این رویداد حتی توانستهاند با تولیدکنندگانی از دیگر کشورها ارتباط بگیرند. از سویی دیگر چون هزینههای تولید در ایران به نسبت دیگر کشورها پایین است همین موضوع فرصت ارزشمندی را فراهم میکند که بتوانیم در این زمینه نقش و تاثیرگذاری بین المللی بیشتری را شاهد باشیم. در حقیقت میتوان گفت اگر بخشی از محصولات صادراتی ایران به صورت فلهای صادر میشود بیش از آنکه ریشه در موضوع بستهبندی داشته باشد ریشه آن را باید در دلایل دیگری جست.» من گمان می کنم در حال حاضر با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما در مقایسه با سایر کشورها هزینه تولید بسته بندی در ایران یکی از پایینترین سطوح قرار میگیرد و به نسبت میانگین جهانی و حتی منطقه ارزانتر تمام میشود. اساسا یکی از اهداف ما برای برگزاری دوسالانه بستهها در ایران که امسال پنجمین دوره آن برگزار میشود ارائهی پیشنهادهای متفاوت و خلاقانه طراحی بستهبندی توسط طیف وسیعی از طراحان است که همین موضوع باعث آگاهی و ارتباط بیشتر بخش تولید در رابطه با پتانسیلهای اجرایی طراحی و تولید بستهبندیهایی استانداردتر برای بازار داخل و خارج از کشور شود.
برنامههای پنجمین دوره این دوسالانه به شرح زیر است:
پایان فرصت شرکت در فراخوان: ۲۰ آذر ۱۴۰۲
اعلام فهرست کوتاه نامزدهای دریافت جایزه (Short List): اوایل اسفند ۱۴۰۲
شرکت طنین خلاق توسعه بستهها علاوه بر برگزاری دوسالانهی بستهها، اقدامات دیگری مانند برگزاری سمینار، نشست و کارگاههای آموزشی را نیز انجام میدهد. فهرست کوتاهی از برنامههای پیشین این نهاد به این شکل بوده است:
برگزاری دوره آموزش کوتاه مدت کارآفرینی مبتنی بر برندسازی با همکاری مدرسه کسب و کار پنتر، ۱۴۰۱
برگزاری چهارمین نمایشگاه بینالمللی دیزاین بستهبندی در فرهنگسرای نیاوران، ۱۴۰۰
برگزاری نمایشگاه آثار برگزیدگان جایزه جهانی A‘Design 2020 در بخش جنبی چهارمین دوسالانه بستهها، ۱۴۰۰
انتشار کتاب دیزاین بستهبندی بستهها، ۱۴۰۰
برگزاری سومین نمایشگاه دوسالانه طراحان بستهبندی ایران در فرهنگسرای نیاوران، ۱۳۹۸
برگزاری جایزه دیزاین بستهبندیهای تتراپک با همکاری شرکت بینالمللی Tetrapak
انتشار کتاب دیزاین بستهبندی بستهها، ۱۳۹۸
تدوین و برگزاری سهدوره شش ماهه آموزش دیزاین بستهبندی با همکاری مدرسه ویژه، ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸
برگزاری دومین نمایشگاه دوسالانه طراحان بستهبندی ایران در خانه هنرمندان ایران، ۱۳۹۶
برگزاری کارگاه آموزش بستهبندی با حضور استودیو دیزاین بینالمللی Backbone Branding
انتشار کتاب دیزاین بستهبندی بستهها، ۱۳۹۶
همکاری با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه دیزاین بستهبندی، ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱
برگزاری اولین نمایشگاه دوسالانه طراحان بستهبندی ایران در خانه هنرمندان ایران، ۱۳۹۴
There are no comments yet