دیالوگ‌ها برگرفته از زندگی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳
رونمایی از دو کتاب سینمایی با حضور پیشکسوتان در خانه هنرمندان ایران

دیالوگ‌ها برگرفته از زندگی است

اهالی هنر در مراسم رونمایی از کتاب‌های «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» و «شخصیت شناسی در بازیگری» به نویسندگی حوریه مقدم با اشاره به اینکه دیالوگ‌ها برگرفته از زندگی مردم هستند، بر بومی سازی شخصیت شناسی در عرصه سینما و تئاتر تاکید کردند.

به گزارش صبا، مراسم رونمایی از کتاب‌های «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» و «شخصیت شناسی در بازیگری» عصر جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در سالن استاد فریدون ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ابوالفضل جلیلی با بیان اینکه بانوان برای ورود به سینما مظلوم هستند یادآور شد: بازیگر باید از درون حرف بزند. بازیگری شغلی دوست داشتنی است مشروط برآنکه با تزکیه نفس همراه باشد.

این کارگردان سینما با تاکید بر اعتقاد به نقش برای بازیگران عنوان کرد: کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» به نویسندگی حوریه مقدم بازیگر سینما، دلی نوشته‌شده است.

وی با اشاره به کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» یادآور شد: خودم خیلی دنبال دیالوگ نمی‌روم و ۵۰ تا ۶۰ فیلم در زندگی‌ام بیشتر ندیده‌ام ولی بعضی فیلم‌ها چیزهای دوست داشتنی دارند و فیلم «جیب بر» یکی از این آثار است و دیالوگ صحنه روبرو شدن زن و مرد در پشت میله‌های زندان برای من دوست داشتنی است.

وی با بیان اینکه معتقدم بازیگران ما مونوتن حرف می‌زنند به فیلم «گوزن‌ها»ی مسعود کیمیایی اشاره کرد و گفت: دیالوگ گور پدر نشئگی بعد التماس که نشان از خدشه‌دار شدن غرور شخصیت است، برای من نشان قدرت است و این سکانس را دوست دارم.

حسین مسافر آستانه، کارگردان تئاتر نیز با اشاره به نگارش کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» به نویسندگی حوریه مقدم از بازیگران سینما و تلویزیون در این مراسم اظهار کرد: چقدر جای پرداختن به دیالوگ‌ها در ادبیات ما خالی است و آنچه ما از ادبیات کهن درباره ادبیات قصار می‌شنویم از دل سخنرانی‌ها برآمده و گاه به عنوان ضرب‌المثل کاربردی است.

وی ادامه داد: کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» که توسط یک بازیگر جمع آوری شده برای آحاد جامعه مفید است و باید در انتشار آن تلاش کرد تا همه مردم در هر جایگاهی آن را مطالعه کنند. این دیالوگ‌ها برگرفته از زندگی هستند.

این کارگردان تئاتر درباره کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» توضیح داد: شنیدیم بازیگری کار سخت بعد از معدن است و این کار سخت یک پز برای ما است اما از خود نپرسیدیم سختی بازیگری چیست؟ آنچه امروز در بازیگری می‌بینیم سخت نیست و فقط فرصت دیده شدن است. در آموزش‌ها مهارت‌ها را یاد می‌گیریم اما این‌ها ابزار بازیگری است و ابزار کافی نیست. در دانشگاه واحد شخصیت شناسی داریم اما کاربردی نیستند. معتقدم شخصیت شناسی در این کتاب براساس این نکته آمده که بازیگری از سخت‌ترین مشاغل جهانی است. ما بازیگران درجه یکی داشتیم که ویژگی‌های ذکر شده در این کتاب را دارا بودند که براساس دریافت غریزی بود اما در آموزش بازیگری امروز به پوسته یک نقش می‌رسیم و  از این‌رو یک بازیگر در نقش‌های مختلف خیلی تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: جای این کتاب که توسط حوریه مقدم بازیگر سینما و تلویزیون نوشته شده خالی بود و این کتاب جامع است. برای علاقه‌مندان جدی بازیگری این کتاب را توصیه می‌کنم و معتقدم این دو کتاب باید در تیراژ بالا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

در ادامه این مراسم نفیسه روشن بازیگر سینما و تلویزیون بخشی از کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» را با نگاه به فیلم «شام آخر» خواند و این مهم را به آتیلا پسیانی بازیگر فقید سینما تقدیم کرد.

نفیسه روشن اظهار کرد: در دورانی هستیم که همه سرگرم فضای مجازی هستند و به اهالی هنر بی‌مهری می‌شود. امیدوارم بتوانیم قدردان اهالی فرهنگ و هنر باشیم و نام و یاد آنان را گرامی بداریم. افراد تازه وارد به هنر دچار توهم می‌شوند و باید روی اخلاق هنر بیش از پیش کار کنیم.

وی در ادامه خاطره‌ای از خسرو شکیبایی بیان کرد.

علیرضا جلالی‌تبار بازیگر سینما نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم کتاب توسط حوریه مقدم از همکارانم در عرصه بازیگری منتشر شده است. در دنیا مردم همچنان کتاب می‌خوانند و کتاب و سینما باهم دوست هستند. وقتی می‌شنوم کتاب جدیدی معرفی می‌شود شاد می‌شوم.

وی ادامه داد: در زمینه تولید دانش و هنر باید وجه بومی سازی را انجام دهیم و در ایران این فرایند با نوشین انجام شده که به بازیگر دانش بررسی شخصیت را بدهد. جامعه با تحول به شخصیت می‌رسد و درام جدید شکل می‌گیرد. شناخت شخصیت برای همه ارکان تولید مهم است و باید با دانش، ابزار و متر شخصیت پردازی داشته باشیم و در این کتاب شکل‌های برخورد با شخصیت مدون شده است.

این بازیگر سینما با اشاره به کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند»، درباره تولید محصولات جانبی آثار سینمایی توضیح داد: باید فیلم را به محصولات ثانویه تبدیل کنیم و این باعث می‌شود زیست ما به عنوان تجربه بشری بزرگان ادبی فارسی ادامه یابد. وجود چنین کتاب‌هایی جبهه بعدی پس از سینما است.

سید علی هاشمی کارگردان سینما و تئاتر نیز اظهار کرد: امروز ما به بازیگرانی که تحصیلات آکادمیک داشته و دغدغه‌مند مسائل فرهنگی باشند نیاز داریم که حوریه مقدم با این کتاب در این راه قدم گذاشت. کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» بسیار کامل است. حتی شخصیت شناسی در دانشگاه این قدر کامل نبود و نگرش‌ها و متدهای کاملی دارد. اینکه یک بازیگر در قامت نویسنده، از نگاه علمی به مسئله شخصیت شناسی نگاه کند، ارزشمند است.

وی درباره کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» نیز عنوان کرد: از زمانی که دیالوگ وارد سینما شد چقدر در خاطر ما مانده؟ فقط دیالوگ‌های خاص در ذهن مانده و اغلب دیالوگ‌های سینما روزمره است و جداکردن دیالوگ‌های خاص جذابیت داشت.

ایرج افشاری، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: جای این دو کتاب خالی بود که به همت حوریه مقدم بازیگر سینما و تلویزیون به رشته تحریر درآمد. فلسفه نگارش کتاب جاودانه شدن است اما فرمتی که در کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» می‌بینیم کمک می‌کند که از این جملات استفاده کنیم.

وی با اشاره به جملاتی از روژه گارودی و رومن گارودی اظهار کرد: جملات در این کتاب توسط حوریه مقدم، هنرمندانه و این دیالوگ‌ها با سختی انتخاب شده و تا به امروز کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» جزو نخستین آثار مکتوب درباره دیالوگ‌های ماندگار سینما است.

این نویسنده درباره کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» نیز گفت: نیاز به این کتاب‌ها داریم که شخصیت شناسی و رسیدن بازیگر به شخصیت، دقیق توضیح داده شده است. تحلیل شخصیت، طراحی و ارائه مهم‌ترین رکن شخصیت برای بازیگر است و این کتاب پیشنهاد می‌دهد این مسیر سخت چگونه ارائه شود.

در پایان این مراسم از ۲ کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» و «شخصیت شناسی در بازیگری» با حضور چهره‌ها رونمایی شد و حوریه مقدم نویسنده این دو اثر از اهالی فرهنگ و هنر تقدیر کرد.

وی با اشاره به هدف خود از نگارش این دو کتاب توضیح داد: امیدوارم کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» بتواند به اعتلای این عرصه کمک کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: کتاب «حرف‌هایی که در ذهن‌مان می‌ماند» نیز تلاشی برای حفظ خاطرات ما از آثار سینمایی و تلویزیونی است و با این هدف به رشته تحریر درآمد.

سید جمال ساداتیان، خسرو معصومی، عادل تبریزی، مهران مهام، محمد علی نجفی، مصطفی رستگاری، قاسم قلی پور، وحید موساییان، مجید تاج بخش، هلیا امامی، اکبر رحمتی، اکرم محمدی، عباس محبی، محمد رضا چراغعلی و… از دیگر حاضران این مراسم بودند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است