جبار آذین گفت: در سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» جدا از نقش قوی تخیل در پردازش مضامین و داستانسازی گیرا، فیلمنامه از ساختار و نگارش اصولی برخوردار و نقش پژوهش تاریخی مستند در آن پررنگ است.
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره سریال «سرزمین مادری» اظهار کرد: توجه به «هویت محوری» و حفظ فرهنگها و آیینها و سنتها در مسیر احیا و تثبیت و بالندگی «هنر و فرهنگ ملی» از برنامهها و اهداف فرهنگی و اجتماعی رسانه ملی است و پیمان جبلی بر اجرای آن سخت پای میفشرد و آن را از ارکان محتواسازی و تحولات کیفی و کمی تولیدات صداوسیما میداند. تولید مجموعههای استاندارد و فاخر و مناسب اجتماعی، بزرگراهی است که میتواند نظر و دیدگاه رییس سازمان صداوسیما را متبلور و متجلی کند. به همین دلیل است که تولید سریالهای تاریخی و دینی و مذهبی و اجتماعی بر مبنای تاریخ ایران باستان و معاصر و بازخوانی و بازنمایی هنری آنها با رویکرد معرفی و پاسداشت آثار و میراث فرهنگی ملی و دینی و عنایت به زندگی و فرهنگ و مناسبات کشور و اقوام ایرانی در دورههای مختلف تاریخی، مدنظر هنرمندان و سریالسازان و مدیران رسانه ملی و سیمافیلم قرارگرفته و شاهد تولید آثار متعدد و متنوع ارزشمند و دیدنی در این عرصه هستیم.
وی افزود: تازهترین اتفاق در این ارتباط تولید و پخش سریال خوب و خوش ساخت و با محتوا و تاریخ و هویت محور و وطنپرستانه «سرزمین مادری» ساخته تماشایی کمال تبریزی، کارگردان نامدار سینما و تلویزیون در سیما هستیم. این سریال که در جریان تولید و پخش خود که جزو ویژگیها و سختیهای تولید آثار تاریخی و اجتماعی و همچنین رودررویی با نظرها و سلیقهها و روایتهای گوناگون تاریخی است با مسائل و مشکلاتی روبرو بود و پخش آن به علت برخی انتقادها و اعتراضها متوقف شد. بعد از بازنگری و بازسازی و لحاظ بیشتر خواستها و سلیقهها و پیشنهادها و رایزنیها، اکنون شبها بینندگان بیشماری را با خود همراه کرده و تماشاگران را به سفرهای پرخاطره و تماشایی به گوشههایی از سرزمین زیبای مادری میبرد و با بازخوانی کتاب و دوره و برههای سراسر کشکمش و مبارزه به روایت هنرمندانه نسل جوان را با فرازها و فرودهای وطن و زندگی مردم در مقطعی از تاریخ آشنا میکند.
این منتقد سینما ادامه داد: «سرزمین مادری»، داستان خانوادهای با محوریت پسری به نام «رهی» است که وقایع سیاسی و اجتماعی ایران را از سال هزاروسیصدوبیست تا رخداد انقلاب اسلامی پنجاهوهفت به تصویر میکشد و مخاطب همراه «رهی» به نظاره رویدادها، حوادث و شخصیتهای مطرح آن مینشیند و تاریخ معاصر کشور را از نگاه کمال تبریزی و نویسنده فیلمنامه سریال؛ علیرضا طالبزاده تورق میکند.
آذین تاکید کرد: دراین سریال، جدا از نقش قوی تخیل در پردازش مضامین و داستانسازی گیرا، فیلمنامه از ساختار و نگارش اصولی برخوردار و نقش پژوهش تاریخی مستند در آن پررنگ است. گزینش مناسب بازیگران برای ایفای خوب نقشها و پرداخت و هدایت درست آنها، ازجمله بازیهای دیدنی؛ حسین محجوب، ثریاقاسمی، محسن تنابنده، هنگامه قاضیانی، بیتافرهی، امیر آقایی، الهام حمیدی، آشا محرابی، عنایت شفیعی، فرشته صدرعرفایی، پژمان بازغی وعلی شادمان، طراحی واجرای صحنه و لباس و چهرهپردازی وفاداری تاریخی، احترام به باورها و فرهنگ و سلیقه مردم و کارگردانی حرفهای از امتیازهای مجموعه قوی و استاندارد «سرزمین مادری» است.
وی در انتها بیان کرد: وقفهای که در پخش این سریال فاخر و مانا از سیما رخ داد تا مدتها بینندگان تلویزیون را از تماشای آن محروم کرد، ولی همت رسانه ملی در حمایت ازهنرمندان و آثارملی و همکاری خوب تبریزی و تهیهکننده آن؛ محمدمسعود در جهت تامین و احترام به نظر و خواست مردم، سبب خیرشده، چراکه این تاخیر منجر به بازنگری و بازنمایی و انجام برخی اصلاحات شده که به قوت و جذابیت و انسجام و زیبایی بیشتر این سریال انجامیده و استقبال گسترده مخاطبان میلیونی گواه آن است و نشان میدهد که سریال «سرزمین مادری» در جایگاه شایسته خود در کارنامه هنری کمال تبریزی و همکارانش، رسانه ملی و رضایت مردم ایستاده است.
There are no comments yet