برپایی اولین جشنواره رصتا همزمان با برگزاری نمایشگاه دوم / فقط فیلیمو ثبت‌نام نکرده‌ که دلیلش را نمی‌دانیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۲
در نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رصتا مطرح شد؛

برپایی اولین جشنواره رصتا همزمان با برگزاری نمایشگاه دوم / فقط فیلیمو ثبت‌نام نکرده‌ که دلیلش را نمی‌دانیم!

نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رصتا دوشنبه ۲۰ آذرماه با حضور رییس، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و دبیر نمایشگاه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور سعید مقیسه رییس، محمدصادق افراسیابی معاون تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و نوابی دبیر نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعید مقیسه ریاست ساترا درباره زمان و برگزاری دومین نمایشگاه ملی رصتا عنوان کرد: امسال دومین جشنواره رصتا را برگزار خواهیم کرد؛ رصتا مخفف رسانه‌های صوت و تصویر ایران است. نمایشگاه سال نخست در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و امسال دومین نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ را در مصلی امام خمینی(ره) خواهیم داشت. سکوهای دارای مجوز و واحدهای سازمان صداوسیما  در این دوره حضور خواهند داشت. افتتاحیه این دوره ساعت ۱۰ صبح ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و اختتامیه آن نیز ساعت ۱۵ روز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

او درباره اهداف این دوره از نمایشگاه رصتا بیان کرد: هدف ما، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین فعالین و ذی‌نفعان و حمایت کنندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. حمایت مادی و معنوی از این رسانه‌ها نیز هدف دیگری است که انشاالله دنبال خواهد شد. ایجاد فرصت برای توسعه رسانه‌های مربوطه برقراری امکان ارتباط مستقیم مخاطبین با مسئولان و متخصصان رسانه‌ها از جمله مجمع تحلیلگران و مجمع سواد رسانه از دیگر اهداف این دوره است.

مقیسه افزود: جلب حمایت‌های دولتی، رسانه ملی و شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فعالین زنجیره ارزش آفرینی رسانه‌ها از اهداف این دوره است و انتقال تجربه و اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه، جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای سالم و مفید و ایمن و ایجاد فضای رقابت رسانه‌ای بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان خدمات محتوای رسانه‌ای در جهت ارتقا کیفی، تبیین و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و خانواده‌ها و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی تولیدات به نفع تولیدکنندگان و مشاغل مرتبط با نمایش خانگی از جمله اهداف دومین نمایشگاه ملی صوت و تصویر فراگیر ایران است.

رییس سازمان تنظیم و مقرارات رسانه‌های فراگیر خاطرنشان کرد: از بین ۴۲۳ سکوی دارای مجوز از ساترا، یک تعدادی حائز شرایط شرکت در نمایشگاه نیستند چون فعالیت‌شان باید از یک حدی بیشتر باشد، اما از بین افراد دارای شرایط ۱۳۵ سکو ثبت‌نام کرده اند و شاهدید که این ارقام نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری است. همچنین حدود ۸۰ شرکتی که به صنایع مرتبط با رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مرتبط هستند، واحدهای سازمان صداوسیما، مراکز استان‌ها، شرکت‌های وابسته به صداوسیما، واحدهای مختلف ساتر و برخی نهادها و دستگاه های مرتبط از جمله شرکت‌کنندکان این دوره هستند.

 

مقیسه ضمن بیان اینکه قصد داریم برگزاری این دوره هدفمند باشد و مرتبط با رسانه های صوت و تصویر فضای مجازی باشد، گفت: در کنار بازدید از غرفه ها رویدادهایی نیز برقرار می‌شود و به موضوعات دیگر نیز می‌پردازیم. برنامه‌های جانبی رصتا شامل نشست‌های تخصصی برای همکاران ساترا و فعالان صنعت که سکوهای دارای مجوز؛ چه کسانی که غرفه دارند و چه کسانی که مجوز دارند برپا می‌شود  همچنین کارگاه‌های آموزشی برای مردم داریم که معمولا ۱۵ تا ۱۶:۳۰ برپا می‌شود.

او ادامه داد: تولید هوشمند و شناسایی بهترین محتوا و بهترین سکو از نظر اقتصادی مواردی است که در آن کارگاه ها آموزش داده می‌شود. با توجه به پیشرفت فزاینده اخیر هوش مصنوعی که در اختیار امور مردم قرار گرفته است تالار هوش مصنوعی را خواهیم داشت که به همراه مسابقه پیش خواهد رفت.

مقیسه عنوان کرد: در نمایشگاه رصتا شاهد گفتگوی صنفی خواهیم بود و مستحضرید که مجمع رصتا شامل تمام سکوهای دارای مجوز از ساترا است که معادل و متناظر با هر شورای تصمیم گیری در ساترا یک کمیسیون اقتصادی شورای راهبری یک نفر را از کمیسیون اخصصی رصتا معرفی می کنند در شورای تصمیم گیری ساترا لذا نماینده صنف وجود دارد که شورای راهبری مجمع رصتا معرفی می‌کند.

او تصریح کرد: رویدادهای دیگری همچون افتتاحیه مرکز خدمات رسانه و تبادل و تفاهم‌نامه، در کنار اجرای برنامه‌های رادیو و تلویزیونی میزبان استودیو رادیویی است که شامل رادیو نمایشگاه و تست گویندگی است. استودیو تلویزیونی داریم که به مصاحبه با مسئولین، سکوه‌ها و انتقادات و ایده‌ها و راهکارهای آینده می‌پردازد. هرسال یک برنامه تبلیغی از همه سکوها تولید می‌کنیم تا برای استفاده‌های ترویجی خود سکوها مورد بهره‌وری قرار بگیرند.

در ادامه مقیسه از برپایی نخستین جشنواره رصتا همزمان با برگزاری دومین دوره نمایشگاه رصتا خبر داد و گفت: این جشنواره چند برگزیده خواهد داشت بر اساس شاخصه‌های متفاوت انتخاب می‌شوند. برترین اثر رسیده به دست ما با بررسی شاخص سلامت محتوا صورت می‌گیرد یعنی آثاری که برای مجوز تولید یا انتشار در شوراهای مربوطه امتیازدهی شده‌اند، بهترین اثر از سلامت محتوا انتخاب می‌شود و به آن پاداش داده می‌شود. جایزه دوم به رسانه‌ای تعلق می‌گیرد که خدمات فنی بهتری ارائه می‌دهد از جمله تعدد خدمات، بالاترین امنیت و بیشترین تعامل با مخاطب را دارد این جایزه را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس ساترا گفت: همچنین بهترین سکوی دارای کنترل والدین؛ یعنی هر پدر و مادری بتواند برای فرزند خودش پروفایل جداگانه تشکیل دهد و فیلم و اثری که خارج از رده بندی سنی است را خود کودک نتواند ببینند و انتشار و اعلام رده بندی سنی آثار را رعایت کرده است جایزه دیگری را به خود اختصاص می‌دهد و برای بهترین اثر بین این تولیدات با داوری هیات داوران معرفی خواهند شد و جایزه تعلق خواهد گرفت. بهترین غرفه نمایشگاه نیز معرفی خواهد شد و جایزه دریافت خواهد کرد و سال آینده محورهای دیگری که شایسته قدردانی است، معرفی خواهند شد.

مقیسه بیان کرد: ما سکوهای اصلی داریم که ضمن اهداف‌شان تعریف می‌شوند اگر منظور از سکوی اصلی، سکویی باشد که با مخاطبان تعامل بیشتری دارند باید گفت پلتفرم‌های نماوا، فیلم نت، تماشاخانه و روبیکا تا کنون در دومین دوره این جشنواره ثبت نام کرد‌ه‌اند، اما پلتفرم فیلمیو ثبت نام نکرده است که ما دلیلش را نمی‌دانیم و باید از خودشان بپرسید. اینکه بخش خصوصی رقم قابل توجه‌ای را برای سریال تاریخی هزینه کند به ما مربوط نیست اما حفظ حقوق انتشار دهندگان، تولیدکنندگان و کاربران آن‌ها از جمله اهداف ماست.

او در پایان گفت: هرکدام از رسانه‌ها تولیدات ویژه قابل پخش از رسانه ملی و محتوایی ارائه کنند صداوسیما می‌تواند با تبلیغ و خرید رایت انتشار آن‌ها کمک کند.یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه «رصتا» در سال گذشته تشکیل مجمع «رصتا» بود که این مجمع باعث افزایش مشارکت سکوهای دارای مجوز از ساترا در حوزه های مختلف نظارتی، حمایتی و صیانت از حقوق کاربران شد، سکوها دور هم جمع شدند و میزان هم‌افزایی رسانه‌های دارای مجوز از ساترا برای ارتقای زیست‌بوم افزایش پیدا کرد.

دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۱۰ تا ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران برپا می‌شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000