ماموریت اصلی کانون، جهت‌دهی به قصه‌گویی و سیاست‌گذاری کلان است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۴
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی:

ماموریت اصلی کانون، جهت‌دهی به قصه‌گویی و سیاست‌گذاری کلان است

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهمترین ویژگی جشنواره امسال را ارتقای محتوایی و نگاه جدی به تاریخ کهن اسلامی می‌داند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و کتاب صبا، نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی باحضور حامدعلامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و فرهاد فلاح رییس این دوره از جشنواره باهدف تشریح محورهای مختلف جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.

درابتدای این نشست حامد علامتی با اشاره تاریخچه جشنواره قصه‌گویی گفت: نخستین دوره از جشنواره درسال ۷۶ در استان گیلان کلید خورد و از آن سال به بعد جشنواره قصه‌گویی ۲۵ دوره را پشت سرگذرانده است و کانون این توفیق را پیدا کرده تا متولی این رویداد باشد. با افتخار می‌توان گفت، ما سابقه ربع‌قرن قصه‌گویی را در کشورمان سپری کرده‌ایم. دراین سال‌ها درکنار برگزاری جشنواره درهردوره، کتاب‌هایی منتشر و جلسات نقد و بررسی برگزار شده است.

علامتی اضافه کرد: قصه‌گویی ریشه در فرهنگ ما دارد و می‌بایست نسبت به آن توجه بیشتری شود. اما این‌که چرا جشنواره قصه‌گویی برای کانون اهمیت دارد به این خاطر است که قصه‌گویی همواره اقدامی فرهنگی به شمار می‌رود. طبعا اگر به این حیطه اهمیت بیشتری دهیم دیگر رویدادهای فرهنگی مانند نقاشی، مجسمه، موسیقی و…هم از بطن قصه‌گویی شکل خواهد گرفت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تصریح کرد: قصه‌گویی اصلی‌ترین عنصر و ابزار تربیتی و درعین‌حال ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین به شمارمی‌رود که از میزان تاثیرگذاری بالایی برخوردار است. تاریخ قصه‌گویی با تاریخ بشر برابری دارد و رمز مانایی‌اش به این خاطر است که قصه‌گویی برپایه فرهنگ بنا شده است. بنابراین، قصه‌گویی به‌عنوان هدف جدی برای کودکان ونوجوانان انتخاب شده است. به خصوص این‌که ریشه در کانون خانواده دارد.

او اضافه کرد: ماموریت اصلی کانون در جشنواره قصه‌گویی، جهت‌دهی به قصه‌گویی و سیاست‌گذاری کلان دراین حوزه است. نکته حائز اهمیت دراین زمینه، ثبت ملی قصه‌گویی است که امسال در فهرست میراث ناملموس قرارگرفت. این اقدام اگرچه اتفاق خوشایندی به شمار می‌رود اما مقدمه ساز ثبت جهانی قصه‌گویی در یونسکو هم خواهد شد. به‌طوری که درحال حاضر مقدمات این کار فراهم شده است اما به انجام رسیدن آن زمان می‌برد.

به گفته علامتی، بخش مدرن و کلاسیک، بخش آیینی‌سنتی، بخش زبان اشاره، بخش نود ثانیه و بخش بین‌الملل از جمله بخش‌هایی هستند که در بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی گنجانده شده‌اند. هم‌چنین، موضوعات دینی و قرآنی و مذهبی، قصه نامداران و معرفی شخصیت‌های برجسته مانند شهید سردار قاسم سلیمانی، اراده و پیشرفت نیز از موضوعات جشنواره امسال هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اضافه کرد: شعار جشنواره امسال «با قصه لبخند بسازیم» است. البته این لبخند به معنی طنز نیست و رویکرد ما درجشنواره حکمت‌آموزی به کودکان است. در قصه‌ها حکمت‌هایی نهفته است که می‌تواند لبخند را به لب کودکان بنشاند. درضمن، برای آن که شاهد ارتقاء محتوای قصه گویی باشیم سعی کرده‌ایم از زاویه‌ای نو به این مقوله نگاه کنیم. نکته دیگر این که معتقدیم قصه‌ها باید به کودکان ونوجوانان امید تزریق کند.‌

علامتی با اشاره به این که درجشنواره امسال کشورهای مختلفی حضور یافته‌اند گفت: آرژانتین، فرانسه، آفریقای جنوبی، لبنان، تانزانیا، کنیا، انگلیس، اسکاتلند و ترکیه از جمله کشورهایی بوده‌اند که دربخش بین‌الملل جشنواره امسال شرکت کرده‌اند. علاوه برآن، امسال دوجایزه ویژه در جشنواره داریم که جایزه شهید سلیمانی و جایزه لبخند از این جمله است. هم چنین، جایزه جهانی قصه‌گویی را هم داریم که بی‌تردید می‌تواند مقدمه‌ای بر ثبت جهانی قصه‌گویی باشد.

به گفته علامتی، در جشنواره امسال ۱۷۵۳۶ قصه به ثبت رسیده است و در بخش ملی ۵۳۳ اثر و در بخش بین‌الملل ۴۵۰ قصه به ثبت رسیده است. علاوه برآن، ۱۸۰اثر به بخش پایش ملی راه یافته‌اند که ۶۰ اثر از کشورهای مختلف به مرحله نهایی راه یافته است.در کنار آن، بیش از صدهزار دانش آموز درمرحله استانی جشنواره حضور داشته‌اند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اضافه کرد: درماه‌های گذشته یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی انتخاب شده و جشنواره هم در یزد برگزار می‌شود. دبیرخانه دائمی جشنواره و مراسم اختتامیه همزمان با فرا رسیدن شب یلدا در این شهر برگزار خواهد شد. امسال بخش ویژه دیگری هم خواهیم داشت که به مناسبت حوادث غزه طراحی شده است.

درادامه این نشست، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و رییس جشنواره امسال گفت: بالاترین آماری که نهادها در ثبت قصه‌گویی داشته‌اند هزارنفر بوده است و آماری که کانون اعلام می‌کند درحال حاضر ۱۷هزارنفر است. این نشان‌دهنده میزان اعتماد و قدمت کانون است. ما درحاشیه جشنواره امسال به برگزاری نشست‌های نقد وبررسی خواهیم پرداخت که طبعا در ارتقاء کیفی جشنواره نقش زیادی‌ دارد. درکنارآن، دوره‌های تخصصی قصه‌گویی را برگزار می‌کنیم و بعدازآن باشگاه داوران قصه‌گویی را خواهیم داشت و قصد داریم قصه‌گویان را شناسنامه‌دار کنیم.

درپایان نشست که به طرح سوال خبرنگاران اختصاص داشت، حامد علامتی در پاسخ به سوال خبرنگار «صبا» مبنی براین‌ که مهم‌ترین مشخصه جشنواره امسال در قیاس با دوره‌های گذشته چه بوده است گفت: بدون‌شک توجه به ارتقاء محتوایی از جمله ویژگی‌هایی است که امسال در برگزاری جشنواره قصه‌گویی به آن توجه زیادی کرده‌ایم، هم‌چنین نگاهی جدی به تاریخ کهن اسلامی داشته‌ایم که مشخصه بارز این دوره از جشنواره را تشکیل داده است.

 

 

 

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000