بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی با استقبال پرشور کودکان یزدی افتتاح شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱
با تاکید بر نقش قصه در شکل‌دهی شخصیت کودکان

بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی با استقبال پرشور کودکان یزدی افتتاح شد

آیین گشایش بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در پایتخت قصه‌گویی ایران با حضور مسئولان استان، مدیران جشنواره و ۸۰۰ دانش‌آموز در یزد برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین افتتاحیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایتخت قصه ایران با حضور فرهاد فلاح رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، علی‌اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری یزد، داوران، قصه‌گویان برگزیده کشور و دانش‌آموزان یزدی به راه افتادن کاروان شادپیمایی و با استقبال گرم کودکان و با حضور عروسک‌ها نواخته و شروع شد.

این مراسم بعد از پایان کاروان عروسکی در شهر یزد در سالن هلال‌احمر استان از ساعت ۱۰ صبح با تلاوت آیه‌هایی از قرآن کریم ازسوی محمدطاها میرجلیلی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد آغاز شد.

سپس دانش‌آموزان استان اجرای سرود داشته و پس از پیام آیت‌الله ناصری امام جمعه یزد به صورت نماهنگ برای میهمانان جشنواره در راستای اهمیت قصه و قصه‌گویی پخش شد.علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری یزد دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بودند.

سپس سه قصه‌گو به اجرای قصه‌هایی با عنوان‌های «آزادی اربیل»، «دمپایی»، «قمری و مار رنگین کمان» پرداختند.

قصه حماسه کودکان غزه باید به گوش جهانیان برسد

در ادامه این مراسم علی‌اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد پیش از ظهر روز ۲۷ آذر در آیین پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی یزد در سالن هلال‌احمر این شهر یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی و خصوصا شهدای غزه و شهادت بیش از ۷هزار کودک و زن فلسطینی و شهدای اخیر نیروی انتظامی و نیز سالروز شهادت شهید آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داشت.

وی، به راویان و قصه‌گویان در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی، فرهاد فلاح رئیس جشنواره و دیگر دست‌اندرکاران کشوری و استانی در برگزاری این جشنواره و نیز به مهمانان از کشورهای خارحی از جمله آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، اسکاتلند، انگلیس، ترکیه، تانزانیا، کنیا، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه که به صورت حضوری و یا برخط را که در این جشنواره حضور یافته‌اند، خیرمقدم گفت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد در سخنانی قصه‌های آفرینش پروردگار در طبیعت و نیز قصه‌های قرآنی را یادآور شد.

عزیزی از قصه به عنوان زیستن زندگی‌ها و فراتر از حیات انسان‌ها و سفر به نادنسته‌ها و ناگفته‌ها یاد کرد و افزود: در ورای هر قصه‌ای حقیقتی زیباست و قصه‌ها تجلی هویت، اصالت و پیشینه تمدنی هر ملتی هستند.

وی، تصریح کرد: قصه از لالایی مادران آغاز می‌شود و گاهواره کودکان را تاب می‌دهد تا در پیچ و تاب روزگاران و در فراز و فرودهای زندگی تاب بیاورند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد، با یادآوری شهادت بیش از ۷هزار کودک و زن فلسطینی در غزه، تأکید کرد: روایت حماسه بلند و قهرمانانه ملت مظلوم و مقتدر فلسطین باید با زبان قصه به گوش کودکان جهان برسد و قصه‌ها راوی صدای کودکان فلسطین و راوی مظلومیت‌شان در بیداری وجدان‌های خفته خواهند شد.

عزیزی، ابراز کرد: قصه کودکان غزه قصه رنجی عظیم بر شانه‌های نحیف اما استوار کودکان غزه است و مادران‌شان قصه پایداری درختان زیتون را بارها و بارها برای آنان زمزمه کرده‌اند و امروز قصه‌های این سرزمین را می‌سازند.

وی، با اشاره به میزبانی یزد از جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی، اظهار کرد: شهر یزد دیار دارالعباده و دارالعلم و دیار قنات و قنوت و قناعت و سرزمین قصه‌های عمیق و ناب است که روایت خشت خام آن میراث ناملموس جهان است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، افزود: قصه هر قنات این شهر حکایت همت بلند مردمش را دارد و قصه چهار هزار شهید یزد را بادگیرها زمزمه می‌کنند و قصه شب‌های پرستاره‌اش را بر بام خانه‌ها بازمی‌خوانند.

عزیزی، تصریح کرد: شهر یزد شهری که هنوز کوچه‌های آشتی‌کنانش قصه مردمی اصیل و خدا محور را در سینه خود دارد و هنوز استاد مهدی آذریزدی در گوشه‌ای از این شهر برای بچه‌های خوب قصه‌ای خوب می‌خواند.

نقالی و پرده خوانی در مدارس احیا شود

آیت‌الله محمدرضا ناصری‌یزدی دیگر سخنران حاضر در این مراسم با بیان اینکه انسان متاثر از بیان است، گفت: این یکی از خلصت‌های انسان است و خداوند قدرت شنیدن و گفتن را به آدمی داده است و اینکه شنیدنی‌ها را به چه نحوی بشنویم و چگونه آن را بیان کنیم از عنایت‌های خداوند است.

ناصری افزود: خداوند متعال حس زیبا دیدن و زیبا شنیدن و زیبا گفتن را به انسان داده است چرا که آدمی طالب این نیازهاست.

امام جمعه یزد گفت: انسان باید زیبا حرف بزند، زیبا ببیند و زیبا بشنود و این هنر و قدرتی است که خداوند در وجود هر کس نهاده است و این مهم روحیه کمال در انسان محسوب می شود.

وی همچنین تصریح کرد: فطرت انسان کمال‌طلب است و همیشه می‌خواهد بهتر بشنود و بهتر ببیند، قصه‌گویی نیز یک هنر است که انسان‌ها می‌توانند سخنان خود را در قالب قصه برای دیگران تعریف کنند و زیبایی‌ها را انتقال بدهند.

ناصری ادامه داد: برخلاف صحبت عادی که چندان در ذهن نمی‌ماند قصه جایگاه مطالب را در ذهن‌ها بیشتر می‌کند.

ناصری با تاکید بر فعال شدن پرده‌خوانی در مدارس گفت: اگر نقالی را در مدارس راه بیندازید و در مدارس توسعه و ترویج دهید نوجوانان و جوانان بیشتر با فرهنگ و داستان‌های قدیمی آشنا می‌شوند.

کودکان در قصه‌ها به دنبال معنا هستند تا لذت

فرهاد فلاح رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز در این مراسم گفت: امسال جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به نام سردار دلها حاج قاسم سلیمانی مزین شده است و جایزه ویژه سردار سلیمانی به بهترین قصه اختصاص پیدا خواهد کرد.

فلاح افزود: مفتخریم نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی را برای اولین بار در طول جشنواره در پایتخت قصه و قصه‌گویی به یکی از قصه‌گویان اهدا کنیم و گامی مثبت برای ثبت جهانی قصه‌گویی برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه با شعار با قصه لبخند بسازیم برگزار و با هدف مردمی‌سازی قصه در خانواده‌های ایرانی برگزار می‌شود.

فلاح با تأکید بر اینکه قصه‌ها در زندگی‌های ما جاری و ساری هستند و قابلیت نقل و روایت دارند گفت: بچه‌ها بیشتر از اینکه دنبال لذت باشند دنبال معنا هستند و قصه چیزی است که بیش از هر چیزی به زندگی ما معنا می‌دهد و برای انتقال تجربه و آموختن به دیگران بسیار موثر است‌.

فلاح تصریح کرد: قصه می‌تواند تمام حواس مخاطبان را جمع کند و آن‌ها بدون خستگی ساعت‌ها با آن وقت بگذرانند، قصه‌ها نه تنها می‌تواند انسان‌ها را بزرگ کنند بلکه با قصه می‌توان کسب و کارها را هم بزرگ کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: به این واسطه در جشنواره قصه‌گویی امسال قصه‌هایی با موضوع پیشرفت، اراده و کسب و کار اضافه شد و اجراهای خوبی صورت گرفت. به امید اینکه برای تقویت حوزه اقتصاد از ظرفیت قصه گویی استفاده ببریم.

فلاح گفت:‌ قصه‌ها با یک شخصیت آغاز می‌شود، شخصیت اصلی دچار مشکل و گرفتاری می‌گردد به دنبال راهنما گشته و راهنما به او ایده می‌دهد و او تلاش می‌کند و قهرمان قصه در چالش پیروز می‌شود و مخاطبان قصه نیز از آن درست عبرت و تجربه می‌گیرند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هر قصه ممکن است یک روایت باشد اما هر روایتی قصه نیست، قصه شاکله پیوسته دارد.

فلاح ادامه داد: ما به دنبال این سیاست بودیم که قصه را مردمی‌سازی و عمومی‌سازی کنیم و خانواده‌ها از ظرفیت قصه برای تعلیم و تربیت فرزندان خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال ظرفیت رسانه را به جشنواره اضافه کردیم گفت: قصه‌ها از طریق رسانه به تمام نقاط کشور می‌رسد و همه بچه‌های این مرز و بوم قصه‌ها را خواهند دید و شنید.

فلاح گفت: هر شب یک ساعت از طریق شبکه پویا ساعت ۲۰.۳۰ مهمان خانه‌های مردم خواهیم بود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا از ۲۷ تا ۳۰ آذر در یزد برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000