به گزارش خبرنگار سینما صبا، دومین روز از ایستگاه هفدهم جشنواره بینالمللی سینما حقیقت با حضور عوامل و علاقهمندان سینمای مستند پیگیری شد. در این دوره از جشنواره در کنار نمایش آثار بخشهای مختلف، برنامههای جانبی دیگری مانند برگزاری نشستها و کارگاههایی مختلف پیش بینی شده است. اما همچون ادوار گذشته، اکران فیلمهای بخش مسابقه ملی همچنان پررونقترین بخش این جشنواره است.
«فرزند لیش» به کارگردانی مصطفی فرد، مستندی پرتره درباره ناصر وحدتی خواننده و پژوهشگر گیلانی است و نام اثر به زادگاه او اشاره دارد. فیلمساز تلاش کرده ابعاد مختلف زندگی این هنرمند را در مدت زمانی نسبت کوتاه به تصویر بکشد.
فیلم «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچکزاده دیگر اثر به نمایش درآمده در روز دوم جشنواره بود. مستندی بلند که در بخش مسابقه ملی حضور دارد. کوچکزاده در این فیلم با نگاهی تاریخی- تحلیلی به مشکلات رزیدنتهای رشته پزشکی میپردازد و بدون آنکه خود دست به قضاوت بزند، سوالاتی را از جانب دانشجویان و مسئولین طرح میکند.
مستند «قویدل» به کارگردانی علی فراهانی صدر دیگر مستند مهم روز گذشته بود که در آرای مردمی به عنوان پرمخاطبترین فیلم روز دوم جشنواره انتخاب شد و به همین دلیل در روز سوم جشنواره و از ساعت ۱۱ مجددا به نمایش درخواهد آمد. فیلم با نگاهی متفاوت و خلاقانه به ماجرای خونهای آلوده که در دهه هفتاد از فرانسه وارد کشور شد میپردازد و ابعاد مربوط به پیگیریهای قضایی این پرونده را با روایتی اول شخص از طرف «احمد قویدل» که به عنوان نماینده شکایت نقش مهمی در پیروزی قربانیان داشت، روایت میکند. این فیلم در عین حال به مرور زندگی پر فراز و نشیب احمد قویدل میپردازد و به نوعی مستندی پرتره از او به حساب میآید. فیلمساز در عین حال که در حوزه تحقیق و پژوهش موفق عمل کرده و برخی از ناگفتههای این پرونده را از زبان کاراکتر اصلی فیلم مطرح میکند، در حوزه کارگردانی نیز با بازسازی خلاقانه آنچه بر قویدل گذشته است، لحظههایی جالب توجه خلق کرده که سرشار از موقعیتهایی کمدی است و اینگونه یکی از تلخترین وقایع رخ داده در تاریخ معاصر ایران را، با ظرافتی مثال زدنی روایت کرده است.
در روز دوم جشنواره، علاوه بر اکران ۵۲ فیلم مستند، کارگاه «مستند انیمیشن» اینا ساهاکیان، کارگاه «خلاقیت و نوآوری در مستند حیات وحش» مهدی نورمحمدی و کارگاه «پژوهش تصویری و پژوهش برای تصویر» شهابالدین عادل برگزار شد. مدرسان این کارگاهها میکوشند به صورت همزمان داشتههای تجربی خود و نیز مباحث تئوریک موجود را در مدت زمانی کوتاه و به صورت فشرده به مخاطبان منتقل کنند. شهابالدین عادل در کارگاه خود تلاش داشت اهمیت پژوهش در سینما را واکاوی کند و اطلاعاتی تاریخی درباره ریشه شکل گیری پژوهش های سینمایی را با حاضران در میان بگذارد.او با صورت بندی انواع روشهای علمی تحقیق، به ارائه مثالهای برای هر یک از آنها پرداخت.
مهدی نورمحمدی نیز در کارگاه «خلاقیت و نوآوری در مستند حیات وحش»، با اشاره به سنتهای موجود در این گونه از فیلمهای مستند، سینمای حیات وحش ایران را تلفیقی از شیوههای گوناگون موجود دانست. نورمحمدی همچنین به بیان چالشهای پیرامون ساخت مستندهای حیات وحش در ایران پرداخت و در این خصوص نکاتی را با علاقهمندان درمیان گذاشت.
همچنین در این روز، مراسم «دیداری دوباره با مرتضی پورصمدی» با حضور خانواده این هنرمند و سینماگران برگزار شد. پورصمدی از فیلمبرداران صاحبنام سینمای ایران بود که از خود آثار ماندگار فراوانی را به یادگار گذاشت. در این مراسم، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره، نشان فیروزه سینماحقیقت را به مرجان قنبری مهر، همسر زندهیاد مرتضی پورصمدی اهدا کرد.
روز گذشته همچنین هنرمندان سرشناسی در خانه جشنواره حاضر شدند که شاید مطرحترین آنها لوریس چکناواریان و محمدحسین حقیقی بودند. بسیاری از این چهرههای مطرح به عنوان مهمانان ویژه برای تماشای آثار در سانسهای گوناگون در پردیس سینمایی چارسو حاضر میشوند.
هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدیمقدم از ۲۷ آذر ماه تا ۲ دی ماه در حال برگزاری است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است