سینماحقیقت به جوانان انگیزه می‌دهد/ «پندار» و «همسفر» برای چه ساخته‌ شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۱
محمدجواد امیرانی در گفت‌وگو با صبا:

سینماحقیقت به جوانان انگیزه می‌دهد/ «پندار» و «همسفر» برای چه ساخته‌ شد؟

محمدجواد امیرانی تهیه‌کننده مستندهای «پندار» و «همسفر» درباره دو مستند حاضر خود در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت سخن گفت.

محمدجواد امیرانی تهیه‌کننده در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره دو اثر راه‌یافته خود «پندار» و «همسفر» به هفدهمین جشنواره بین‌المللی مستند ایران؛ سینما حقیقت، گفت: سوژه‌های هر دو اثر به نوعی معرفی شدند، در ابتدا روبرت شاهوردیان به عنوان مکانیک ماشین‌های سنگین، سوژه «همسفر» شد. در مرحله پژوهش به این رسیدیم که اتفاق بزرگتری کنار ماجرای شاهوردیان اتفاق افتاده‌است که آن هم ماجرای حاج عبدالله والی بود.

او ادامه داد: البته درباره حاج عبدالله والی آثار بسیاری داشته‌ایم اما از این منظر که او چه تاثیری روی اطرافیان خودش گذاشته است، کسی ‌ورود نکرده‌است. ما قصد داشتیم در این مستند از اطراف والی به خودش برسیم و به اینکه چگونه توانسته‌است دیگران را هم‌مسیر و همسفر کند بپردازیم.

این تهیه‌کننده درباره مستند دوم خود که در بخش ویژه اکران این دوره از جشنواره اکران می‌شود، تصریح کرد: «پندار» نیز قرار بود به بهنام دانش که از منطقه محروم در زمینه آموزش پیشرفت کرده و توانسته بود در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شود، بپردازیم اما او تمایل نداشت که در فیلم باشد.

او ادامه داد: به همین منظور مسیر را به سمت گروهی که تلاش می‌کنند عدالت آموزشی را در کشور و مناطق محروم گسترش بدهند، بردیم. متاسفانه در این روزها افرادی که در پایین تر از طبقه اجتماعی متوسط شهری قرار دارند، نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند و دوربین ما در «پندار» این گروه برای به ثمر رساندن علاقمندان به تحصیل را به تصویر می‌کشد.

امیرانی اذعان داشت: سینمای مستند بسیار وسیع و گسترده است و به قدری جای کار در آن زیاد است که خودم هنوز سلیقه‌ام را نتوانسته‌ام اعمال کنم. جشنواره سینماحقیقت به مستندسازان کمک می‌کند چرا که محل دیده شدن و درخشش آثار در سینمای مستند محدود است و اقتصاد آن را با سینمای داستانی نمی‌توان مقایسه کرد.

او در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره سینماحقیقت باعث درخشش مستندسازان می‌شود و انگیزه آن‌ها را افزایش می‌دهد که اتفاق بسیار بزرگی است. سینمای مستند نیاز به حمایت دارد و نهادهای دولتی و حاکمیتی در دنیا نیز در جهت اهداف خودشان از این سینما استفاده می کنند اما این صنعت در دنیا هم اقتصاد خود را پیدا نکرده است و این معضل در ایران بیشتر است و ارگان‌ها باید بیشتر از آن حمایت کنند.

پگاه زارعی

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰