لزوم ایجاد یک مرجع برای تجمیع تولیدات مستند کشور | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۲
مدیر عامل «سینماشهر» تاکید کرد:

لزوم ایجاد یک مرجع برای تجمیع تولیدات مستند کشور

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر معتقد است باید در کنار اکران آثار سینمایی، اکران مقطعی و تک سانسی برای حوزه مستند هم ایجاد کنیم.

به گزارش صبا، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر در دومین روز از هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با حضور در پردیس سینمایی چارسو از این رویداد سینمایی بازدید کرد.

هاشم میرزاخانی در ابتدا درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره‌های تخصصی در دنیا برای به رقابت نشستن تعدادی هنرمند در حوزه تخصصی خودشان است. موضوع مستند یکی از شاخه‌های اصلی سینمای جهان به حساب می‌آید و به طبع جشنواره مستند ایران نیز به عنوان یکی از پایه‌های اصلی سینمای ایران درخصوص شکوفایی مستندسازان کمک و فعالیت می‌کند. در دنیا آمار مستندسازان همیشه بر کسانی که کار داستانی انجام می‌دهند، غلبه دارد. خیلی از هنرمندانی هم که در حوزه داستانی ورود کرده‌اند قطعا ابتدای کار با مستند دست و پنجه نرم کرده‌اند. مستند به عنوان یک پایه اصلی و گونه مهم سینمای جهان جزو آثاری است که علاقه‌مندان خاص دارد و جامعه هدفش نخبگانی است. همچنین سوژه برای این حوزه بسیار متکثر است و از طرف هر فیلمساز می‌تواند با نوع نگاه خود ببیند و به موضوعی بپردازد و هر کسی با خلاقیت خود اثری تولید کند.

میرزاخانی ادامه داد: مستند حتی می‌تواند هدایتگر جامعه شود و در حوزه فرهنگسازی خیلی از موضوعاتی که بشر امروزی با آن درگیر است، اثرگذار باشد. کار جشنواره «سینماحقیقت» هم این است. الان شما رجوع کنید به برگزیدگان دوره‌های اول این جشنواره، عمده این افراد به جایگاه‌های رفیعی رسیده‌اند و حتی برای برخی از این عزیزان بزرگداشت گرفته شده‌است. این به این معنی است که این جشنواره دارد کار خود را به خوبی و درست انجام می‌دهد. یعنی آدم‌ها را شناسایی می‌کند، معرفی می‌کند و باعث رشد و ترقی آن‌ها می‌شود، درنهایت هم اسباب این مهیا می‌شود که تعدادی آثار مستند جذاب روی پرده بیاید.

او با اشاره به اینکه تعدادی از فیلم‌های مستند را دیده‌است، گفت: چند فیلم را در مجموعه به واسطه اینکه کار فنی داشته‌اند، دیده‌ام. واقعا جذابیت‌های خاصی در نوع پردازش مستندسازان دیده می‌شود و خوشحالم از اینکه تکنیک تا این حد به کمک مستندسازان آمده است. وقتی از بین هزار و اندی اثر بین پنج تا ده درصد به بخش مسابقه می‌آید، این به این معنی است که یک غربال جدی اتفاق افتاده است و آثاری که واقعا ارزش دیدن و بحث کردن دارند، انتخاب شده‌اند. مهم‌تر از همه این دورهمی و پاتوق شدن است. این که خانواده مستندساز ایران در یک ایام خاصی دور هم جمع می‌شوند، همدیگر را می‌بینند، گفتگوی حرفه‌ای با هم دارند. همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند که سطح مستند کشورمان بالاتر برود.

مدیرعامل موسسه سینماشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره توجه بیشتر به نمایش و اکران فیلم‌های مستند بیان کرد: در بحث مخاطب مستند فارغ از جهان نیستیم. در دنیا هم مساله مستند از اکران عمومی مستثنی است چون عرض کردم سینمای مستند، سینمای فرهیختگان و خاصی است. کمااینکه مثلا در جشنواره فجر ملاحظه می‌کنید که برای آثار داستانی صف می‌کشند و مخاطب عام آن را دنبال می‌کند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که یک شق‌القمری انجام می‌دهیم و مستند هم به بطن جامعه می‌آید. معمولا مدیوم‌های مستند هم مدیوم‌های تلویزیون محور است و این در کل جهان هم دیده می‌شود که اصلا عمدتا برای این مدیوم تولید و تهیه می‌شود. با همه این توضیحات لذت دیدن فیلم مستند روی پرده با صدا و تصویر و موقعیت خوب حق علاقه‌مندان به این حوزه است و باید به فکر این باشیم که در کنار اکران آثار سینمایی، اکران مقطعی و تک سانسی برای این حوزه هم ایجاد کنیم.

او ادامه داد: البته با تمهیداتی که دوستان ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشته‌اند، در مجموعه هنر و تجربه هم به بخش فیلم کوتاه و هم مستند توجه می‌شود. ما هم در توسعه این سینماها کمک می‌کنیم و فارغ از آن وجود یک پلتفرم به عنوان یک مرجع تجمیع شده کل تولیدات مستند کشور جزو ملزوماتی بود که خیلی وقت است روی این مساله دغدغه وجود دارد و خود آقای حمیدی مقدم دغدغه این را دارد که لااقل اکران مستندها معطوف به یک زمان خاص نباشد و مخاطب هرموقع که اراده کند بتواند با گرفتن یک اکانتی وارد آن پلتفرم و سکوی نمایش شود و اثر مدنظر خود را ببیند. به امید خدا با پیگیری‌هایی که خود آقای حمیدی مقدم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شروع کرده‌اند، بتوانیم این پلتفرم نمایش آثار مستند کشور را تجمیع کنیم و یک منبع و مرجعی برای علاقه‌مندان به مستند مهیا کنیم.

درباره اکران هم با تمهید هنر و تجربه اگر دغدغه بیشتری ایجاد شود و خود علاقه‌مندان به مستند هم اقبالی نشان بدهند و استقبال کنند، بین خود سینماگران نیز اقبال ایجاد می‌شود و امکان گرفتن سانس از آن‌ها جدی‌تر می‌شود و ما نیز در این زمینه و توسعه این مساله تمام قد و با افتخار در خدمت مجموعه هستیم.

نشر اول: تسنیم

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰