حمایت بنیاد پانزده‌ خرداد از ساخت آثاری با موضوع جمعیت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۶

حمایت بنیاد پانزده‌ خرداد از ساخت آثاری با موضوع جمعیت

نشست «حمایت از تولید فیلم مستند در حوزه جمعیت و خانواده» امروز ۱ دی ماه در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت برگزار شد.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، نشست «حمایت از تولید فیلم مستند در حوزه جمعیت و خانواده» با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و بنیاد ۱۵ خرداد صبح امروز ۱ دی ماه در پنجمین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» برگزار شد.

یاسر اشراقی معاون اجتماعی بنیاد پانزده‌ خرداد در ابتدای این نشست درباره ورود بنیاد پانزده خرداد به حوزه تولیدات فرهنگی گفت: بنیاد پانزده خرداد یک سابقه ۴۲ ساله دارد و یکی از ۳ مجموعه ای است که توسط حضرت امام تاسیس شد. در زمان دفاع مقدس این بنیاد توسط تعاونی‌ها و فروشگاه‌های سراسر کشور به صورت نامحسوس توزیع ارزاق را برعهده داشت و بیش از هزار خانه بهداشت را در مناطق دوردست کشور تاسیس کرده‌ است. همچنین این بنیاد اقدامات دیگری مانند تامین آب شرب مردم قم را با ساخت سد ۱۵ خرداد انجام داده است.

او افزود: از همان سال‌های ابتدایی فعالیت‌های بنیاد، بخش سمعی بصری مربوط به تولیدات فرهنگی وجود داشته است و اولین کاری که آقای میرکریمی به نام «برای او» تولید کردند با حمایت بنیاد پانزده‌ خرداد تولید شده است. از سوی دیگر مرکز نوآوری را تاسیس کردیم که با نگاه به مسائل حوزه جمعیت فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: در حوزه زیرساختی فعالیت‌هایی داشتیم که یک نمونه آن اطلس جمعیت است. باتوجه به اهمیت این موضوع ما با همکاری سازمان نقشه‌برداری و مرکز آمار و ثبت احوال و… زیرساخت این اطلس را آماده کرده‌ایم. با این‌ نگاه تمام بخش‌هایی که می‌خواهند در حوزه جمعیت اقدامی انجام دهند، باتوجه به جمعیت همان استان اقدام کنند.

اشراقی گفت: در پویش ایران جوان خانواده‌های دانشجویان متاهل که صاحب فرزند هستند، مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند و تسهیلاتی برایشان درنظر گرفته شده است.

او افزود: مهم‌ترین مبحث بنیاد پانزده‌ خرداد حوزه فرهنگی است که مورد تایید مقام‌ معظم رهبری نیز قرار دارد. برخلاف چیزی که در افکار عمومی وجود دارد که مشکل اقتصادی باعث کم شدن فرزند‌آوری است اتفاقا با توجه به آمار در دهک‌های اقتصادی بالا، فرزندآوری کم‌تر است.

معاون اجتماعی پانزده خرداد درباره تلویزیون ایران جوان تصریح کرد: با مجوز صداوسیما امروز تلویزیون ایران جوان  افتتاح می‌شود. این تلویزیون به پایگاه داده خانواده و جمعیت تبدیل شده است و تمام تولیدات در سایت تلویزیون ایران جوان قرار می‌گیرند. بنیاد پانزده‌ خرداد نیز چند نماهنگ و فیلم و برنامه تلویزیونی ساخته و حمایت کرده است که در این تلویزیون قرار داده می‌شوند.

او درباره حمایت از تولیدات فرهنگی توضیح داد: ما برای اولین بار تفاهمنامه‌ای با انجمن سینمای جوان برای حمایت از چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امضا کردیم و جایزه ایران جوان من در اختتامیه آن رویداد اعطا شد. همچنین ما پایگاه داده اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان را از دوستان گرفتیم تا کم کم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

اشراقی گفت: بنیاد پانزده‌ خرداد ۴ فیلم کوتاه را با انجمن سینمای جوان خواهد ساخت. در همین راستا هم با دیگر نهادها ارتباط برقرار خواهیم کرد و همچنین با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم تفاهمنامه امضا کردیم و جایزه بهترین مستند ایران جوان در اختتامیه «سینما حقیقت» اهدا خواهد شد. ما محدودیتی برای حمایت از آثار نداریم و فقط کیفیت آثار مورد توجه ما قرار دارد.

اشراقی تصریح کرد: ما ۴ سرفصل کلی را برای حمایت از تولیدات فرهنگی در حوزه جمعیت تعریف کرده‌ایم اما توجه ما لزوما بر این ۴ موضوع نخواهد بود و مواردی مانند اشتغال و مهاجرت معکوس هم‌ مورد حمایت بنیاد قرار می‌گیرند. این ۴ مورد عبارت از بحث مخاطرات تحدید نسلی و پیری جمعیت، بحث سقط جنین، مخاطرات تک‌فرزندی و نمایش خانواده‌های شاد و پرفرزند است.

در ادامه مخاطبان و فیلمسازان حاضر در جلسه نکات و پرسش‌های خود را مطرح کردند.

احسان جاودان مدیرعامل مجموعه آسمان در این نشست تصریح کرد: عملا در کشور ما و کشورهای دیگر این پدیده اکنون وجود دارد که مخاطبان محتوای موردنظرشان را به جای اینکه از تلویزیون‌هایی که به وسیله امواج آثار را منتقل می کردند، دریافت کنند از طریق تلفن‌های هوشمند با محدودیت خیلی کمتر دریافت می‌کنند. بنابراین این اتفاق که محتوای تولیدشده را با حجم بیشتری به مخاطب رساند، اکنون دغدغه بنیاد پانزده‌ خرداد است.

او تاکید کرد: امر دولتی کردن فرزندآوری حتما در آینده نتیجه معکوس خواهد داشت. ما نیز به عنوان افرادی که در حوزه جمعیت تولیدمحتوا می‌کنیم نباید به این فرضیه دامن‌ بزنیم که این موضوع خواست حکومت است بلکه یک مصلحت اجتماعی است. این گل‌درشت کردن موضوع می‌تواند از جایی به بعد نتیجه معکوس داشته باشد.

جاودان در پایان تصریح کرد: ابهام درباره آینده مهم‌ترین عاملی است که پیش از موضوعاتی مانند معیشت و فرهنگ و سبک زندگی باعث کم شدن فرزندآوری می‌شود.

محمدرضا بهشتی دبیر اجرایی جشنواره‌ هم در ادامه این مراسم گفت: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و بنیاد پانزده‌ خرداد در حوزه فیلم‌هایی با موضوع خانواده و جمعیت مشارکت خواهند داشت زیرا اکنون جمعیت یکی از بحران‌های کشور هم‌تراز با آب است. با شناختی که دوستان از مرکز گسترش دارند، می‌دانند که ما سعی داریم فیلم‌هایی را بسازیم که ازنظر محتوایی و فرمی یک پله بالاتر از نهادهای دیگر مانند تلویزیون باشد. قطعا ما فیلم‌های تبلیغاتی نخواهیم ساخت و فیلمسازان ما با تحقیق و پژوهش به این موضوع خواهند پرداخت.

او در پایان تصریح کرد: شاید بزگ‌ترین مشکل ما اکنون ابهام داشتن نسبت به آینده و چشم اندازی رو به آینده باشد. بزرگ‌ترین کار ما قطعا نگاه صادقانه و عمیق نسبت به موضوع و اثر است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با برگزاری مراسم اختتامیه فردا در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    132/271/835/500
  • مست عشق
    54/070/366/500
  • سال گربه
    35/792/142/500
  • بی بدن
    35/619/960/500
  • آسمان غرب
    6/006/495/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/184/663/500
  • آپاراتچی
    5/159/083/500
  • نوروز
    3/553/600/500
  • پرویزخان
    3/373/987/000
  • نیلگون
    پیش فروش 600/000