به گزارش خبرنگار سینما صبا، موفقیت در سینما میتواند به امری قطعی بدل شود. مسیری که به سمت موفقیت ساخته شده به زعم برخی مستلزم تلاش، استعداد و پشتکار است. برخی دیگر داشتن ارتباط یا به قول معروف پارتی را مقدم میدانند. در هیچ قانونی نامی از فیلم دیدن برده نشده است. انگار جایگاهی برای فیلمبازها تعیین نشده است! در صورتی که آشنایی با سینما و تاریخ آن میتواند مسیر رسیدن به موفقیت را بسیار تسهیل کند. مستند «حافظه سینما؛ فیلمی درباره فرناندو مندز لیته» اهمیت جهان سینهفیلیا (فیلمبازها) را برای مخاطب برجسته و شفاف میکند. قصه این مستند درباره مردی است که عاشق سینماست. او با تماشای چندین و چند فیلم و گردآوری پوستر آنها در یک دفترچه اُنس عجیبی با این هنر میگیرد. او پس از به نوشتن نقد فیلم روی میآورده و پیرامون فیلمها قلمفرسایی میکند. اما قصه در این نقطه به پایان نمیرسد! فرناندو به مدیوم کارگردانی نقبی زده و سپس به فعالیتهای صنفی میرسد. او مدیر جشنواره و یک صنف سینمایی در اسپانیا میشود.
یکی از بخشهای مهم این مستند شروع یا همان اوپنینگ آن است. شروعی که با فیلم «توتفرنگیهای وحشی» ساخته برگمان به بار مینشیند. در همین ابتدا مخاطب به پیوند این مستند با تاریخ سینما پی میبرد. در ادامه صحبتهای مندز این پیوند را با روایت زندگیاش قوی و محکم میکند. زندگیِ فرناندو مندز نمایانگر بخشی مهمی از تاریخ سینمای اسپانیا و همچنین جهان است. همین امر برای مخاطب -حتی مخاطب فیلمباز- پرسشی ایجاد میکند. پرسشی من باب اینکه چرا نام او ناآشنا است؟ پاسخ این پرسش در متن مستند داده شده است. سایه پدرو آلمودوار در ساحت سینمای بینالملل بر سر فرناندو سنگینی و از نفوذ او به کشورهای دیگر جلوگیری کرده است. حال مستند «حافظه سینما؛ فیلمی درباره فرناندو مندز لیته» میتواند فرصتی برای اهالی سینما باشد تا با نیمه پنهان تاریخ سینمای اسپانیا و جهان آشنا شوند. فرصتی که علاوهبر این آشنایی میتواند بحث جنون سینما را نیز مطرح کند. جنونی که در انسانهای رمانتیک، فانتزیک، خلاق و در بعضی موارد بیمار بیشتر دیده میشود.
There are no comments yet