به گزارش صبا، عصر امروز شنبه دوم دی ماه مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم در تالار وحدت آغاز شد.
اجرای قطعات موسیقی توسط گروه ارکستر به رهبری بهزاد عبدی همراه با پخش تصویر کودکان غزه آغازگر مراسم اختتامیه بود.
در ادامه محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره هفدهم روی سن رفت و در سخنانش به جایگاه جشنواره اشاره کرد و گفت: اینجا چراغی روشن است. عددها را دوباره مرور میکنیم، ارقام، نشانهاند. بیش از بیست هزار نفر در غزه قربانی شدهاند، بیست هزار آرزو، بیست هزار لبخند از دست رفته است.
دو هزار کیلومتر دورتر از ما، مستند، معنایی تازه به خود گرفته، وقتی از ثبت تاریخ سخن میگوییم، «غزه» یک سند است. نسل کشی آشکار و جنایتی هولناک، در جریان است. ما، امشب، اینجا، به بهانه سینمای مستند، گردهم آمده ایم، سینمای واقعگرای راستگو، پس «اینجا چراغی روشن است». به یاد همه قربانیان غزه. به یاد همه کودکانی که در خاک آرمیدهاند. به یاد دستهای خالی مادران و قلبهای شکسته پدران. به یاد «غزه».
محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد:
به نام خدا
خانم ها، آقایان سلام
خوش آمدید به آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، پیش از آغاز صحبتهایم خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای اسماعیلی و برادر عزیزم آقای محمد خزاعی سلام و خیر مقدم عرض کرده و از همراهیشان با جشنواره ی «سینماحقیقت» قدردانی میکنم.
همچنین قدردان همه همراهان و تیم برگزاری جشنواره هستم که ماههاست برای برگزاری این رویداد، تلاش میکنند: مشاوران انتخاب، گروههای داوری، داوران محترم بینالملل و مهمانانی که از سراسر دنیا به جشنواره ما پیوستند. اما اگر مستندسازان نبودند، این جشنواره طعمی نداشت. اگر عشق و شور و تلاش آنان نبود، سینماحقیقت، جان نمیگرفت و به هفدهمین دوره نمیرسید پس به احترام همه مستندسازانی که پدیدآورندگان این جشن و این ضیافت هستند.
دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: امسال، در جشنواره شاهد رقابت نسلهای مختلف و درخشش جوانان بودیم. امسال، بزرگان و اساتید سینمای مستند را در کنار خود داشتیم، گرمای حضورشان، این جشن را اعتبار بخشید. اما آنچه این جشن را شیرینتر و بهیادماندنی میکند، حضور جوانان است، آنهایی که با فیلمهایشان به جشنواره آمدند، آنها که با حضورشان در اکرانها، به خانه جشنواره رونق دادند و جوانان پرشوری که در کارگاههای آموزشی حضور پررنگشان را ثابت کردند.
جشنواره امسال، جشنواره ی فیلم های اجتماعی انتقادی و پرسشگر بود، جشنواره آثاری که تاریخ را یادآوری میکردند، مستندهای محیط زیست، فیلمهایی درباره زنان، درباره خانواده، درباره زیباییهای ایران، کاستیها و غم های مشترک. فیلمهای صادق و امیدوار، فیلمهایی که تماشاگر را به تکاپو و تلاش دعوت میکرد و او را محصور در شرایط و قربانی نمیدید. فیلمهای روشنِ صریح، فیلمهایی که راه حل ارائه میداد و از پاسخگویی طفره نمیرفت. با تدارک بخش غزه، به شکل جدی به مسئله تصویر فلسطین و غزه در رسانههای غربی پرداختیم و این موضوع را تحلیل کردیم.
ما به بخشی از برنامههایمان برای جشنواره «سینماحقیقت» دست یافتیم، فرصت این را پیدا کردیم تا گفتگو کنیم، بخت این را داشتیم که به تماشای آثاری متنوع با افکار و سلایق متفاوت بنشینیم و در نهایت، ضیافتی رنگارنگ و پرشور برپا کنیم. اما دو موضوع اصلی هنوز باقی مانده، ما در حال عبور از مسیری هستیم که طراحی کرده بودیم، هزینههای تولید بالا رفته و دست ما به عنوان نهاد متولی تولید در سینمای مستند خالیست، جناب آقای وزیر باید برای این موضوع کاری کرد، سینمای مستند ایران، نیازمند توجه و حمایت جدیست. در سوی دیگر، هدف ما رسیدن به بازارهای منطقهای و جهانی است، «سینماحقیقت» و سینمای مستند ایران میتواند یک «هاب» منطقهای باشد، قابلیتها و اعتبارش را دارد، نمایش، توزیع و دیده شدن مستندها، نباید آرزوی محال شود، باید هدفی قابل دسترسی به حساب آید. هدف ما تنها حضور جشنوارهای نیست، افزایش مخاطبان، ورود به تلویزیونها و پلتفرمها و بازارهای جهانی برایمان مهم است.
امشب، میزبان شما هستیم، فیلمسازان و هنرمندانی که میکوشند ثبت کننده و موثر باشند، این حضور و احساس مسئولیت است که سینمای مستند ایران را زنده نگه میدارد، سینمایی که در پنج روز گذشته بخشی از قدرت، جذابیت و شکوهش را در خانه جشنواره دیدیم، امیدوارانه به انتظار هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» میمانیم، و به آینده سینمای مستند ایران چشم میدوزیم.
تیزر اصلی جشنواره، تیزر معروف تندیس فیروزه روی پرده رفت تا بخش بعدی مراسم آغاز شود. پس از آن تیزری از فیلمهای این دوره نمایش داده شد.
در ادامه محمدرضا شهیدیفرد مجری مراسم روی صحنه آمد و گفت: در شب آغازین از زمستان ۱۴۰۲ و در اختتامیه جشنوارهای که مهمترین جشنواره سینمای مستند در منطقه است، دور هم جمع شدهایم. سینمای مستند ما تصویر جامع و کاملی از زندگی مردم ایران با بهره گرفتن از تاریخ و نگاه به آینده نشان میدهد. سینمای مستند ما گذشته، امروز و آینده را در بر میگیرد و گوشههای ناخوانده تاریخ را نشانه میگیرد.
در بخش بعدی مراسم، گروه مشاوران انتخاب آثار و داوران بخش بینالملل معرفی شدند و سپس هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی روی صحنه آمدند و پلانهایی از مستندهای کوتاه بخش بینالملل جشنواره پخش شد.
دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بینالملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید.
رویا ربانی پس از دریافت جایزه خود گفت: از حضور گرم شما که رونقبخشجشنواره است، تشکر میکنم. من اولین جایزه و مهمترین جایزه را از مخاطبان گرفتم. از هیات داوران بابت انتخاب فیلم تشکر میکنم و در آخر دوست دارم بگویم که این جایزه متعلق به همه عوامل فیلم است.
دیپلم افتخار بخش مستند کوتاه بینالملل به فیلم «پورزال» کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد رسید.
ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: از همه عوامل فیلم تشکر میکنم. خودم هنگام تماشای فیلم برای مردم سیستان و بلوچستان که بیهیچ امیدی زندگی کرده و نه خاک دارند و نه آب و نه هوا بغضم میگیرد. این جایزه را به مردم سیستان و بلوچستان تقدیم میکنم. احسان فرخی فرد نیز بیان کرد: از عوامل فیلم که چهار ماه شبانهروزی تلاش کردند و همچنین از هیات داوران تشکر میکنم.
جایزه بهترین مستند کوتاه بین الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» به کارگردانی رحاب نزال رسید.
او در ویدیویی از بینندگان خواست به تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به عنوان شهروند و هنرمند صدای مردم غزه و کودکان باشند.
دیپلم افتخار مستند نیمه بلند بخش بینالملل به فیلم «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش رسید.
یشیل تاش روی سن رفت و جایزهاش را دریافت کرد.
جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بینالملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کربش رسید.
ویدیویی از این فیلمساز پخش شد و او از هیات داوران تشکر کرد.
جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستتد نیمهبلند بینالملل، به مستند «در دست ساخت» اثر مارکوس تویوو اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیات داوران به مستند نیمه بلند همنوایی عاشقانه ساخته آذر مهرابی اهدا شد.
آذر مهرابی پس از دریافت جایزه خود گفت: از هیات انتخاب و داوری بسیار تشکر میکنم. من دیشب حدود سی ثانیه آقای اسکویی را دیدم و به من گفتند از تو خیلی ممنون هستم که یک «فیلم» ساختهای. من فیلمساز هستم و دوست دارم باز هم فیلم بسازم. اولین پلانهای این فیلم برای سال ۹۷ و آخرین پلانهای فیلم برای ۱۴۰۲ است. برای سینمای مستند باید فکری کرد. دوربین من در روند ساخت خراب شد و من نمیتوانم دوربین یا ست مونتاژ بخرم و مجبور هستم این جایزه را به صاحب خانهام بدهم. سینمای مستند پشتوانه شغلی ندارد. من از صندوق اعتباری هنر کمک خواستم و بعد که فهرست انتظار هنرمندان برای کمک ده میلیون تومانی را در صف دیدم، شرمنده شدم.
سپس هانا پولاک داور این بخش در صحبتهای کوتاه خود گفت: امیدوارم همه مردمان دنیا در صلح زندگی کنند. فیلم مستند تصویر دقیقتری برای چگونگی مواجه با مشکلات جهانی ارائه میدهد. فیلمهای حاضر در جشنواره به ما آگاهی بسیاری درباره خیلی از مسائل داد و از این بابت از همه دوستان تشکر میکنم.
در ادامه جیمز لانگلی دیگر داور این بخش بیان کرد: خیلی خوشحال هستم که شانس بودن در کنار مردم ایران را دارم. در وضعیتی که تمامی مردم دنیا در رنج هستند، خوب است که به تماشای فیلمهای مستند که ارائه دهنده راهکار هستند، بنشینیم.
او ادامه داد: این اولین باری نیست که من به ایران میآیم. پیشتر حدود یک سال و نیم در ایران زندگی کرده بودم و باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» همانند مردم ایران بسیار مهماننواز است. دوست دارم به هموطنان آمریکاییام بگویم، به ایران سفر کنند.
سپس مهرداد اسکویی یکی دیگر از داوران بخش بینالملل گفت: خیلی خوشحال هستم که در کنار بزرگترین مستندسازان جهان توانستم به تماشای فیلمهای مستند بنشینم. تاریخ در این نقطه جغرافیا به تماشای فیلم مستندسازان و ترسیم دغدغهها و جنگها و مصیبتها برای ارائه راهحلی نیاز دارد. این فیلمها میتوانند پیامرسان کسانی باشند که درد دارند اما صدایشان به گوش جهان نمیرسد. خوشحال هستم که بخشی از این جشنواره بودم.
او گفت: در این دوره فیلمسازهای زن ایرانی در دورترین نقاط ایران فیلمهای مستند ساختند که واقعا شگفتیآفرین بود.
در ادامه این مراسم هیات داوران در بخش مستند بلند بینالملل معرفی شدند و رضا میرکریمی و میلیوشا آیتوگانووا روی صحنه آمدند و سلیمان سیسه عضو دیگر این گروه که حضور نداشت، ویدئویی برای این مراسم ارسال کرد.
سلیمان سیسه در ویدئوی ارسالی خود گفت: من سینماگر اهل مالی هستم ایران کشور بزرگی است و حضور در قامت داور در چنین جشنوارهای برای من افتخاری بهغایت بزرگ است. از این موقعیت استفاده میکنم و برای مردم ایران درود میفرستم.
دیپلم افتخار مستند بلند بخش بینالملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران مستند بلند بخش بینالملل به مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی رسید.
جایزه بهترین مستند بلند بخش بینالملل به مستند «نخ طلایی» اثر نیشتا جین اهدا شد.
نیشتا جین در پیام ویدئویی خود گفت: دوست دارم از هیات برگزاری جشنواره تشکر کنم. بهخصوص آقای محمد حمیدی مقدم و شیرین نادری زحمات بسیاری کشیدند و از آنها سپاسگزاری میکنم. متاسفم که امکان حضور در ایران را نداشتم اما روحم با شما در ایران است.
سپس رضا میرکریمی یکی از داوران این بخش گفت: فیلم مستندی که جایزه اصلی را گرفت، بهنظرم اثر خوبی بود که مستندساز برای خودش وظیفهای مادامالعمر را درنظر گرفته بود. وقتی فیلم به پایان میرسید میشد گذر یک عمر زمان را حس کرد.
در ادامه این مراسم محمد حمیدیمقدم با حضور روی صحنه گفت: جشنواره فیلم «کازان» جشنوارهای مهم است که برای اولین بار از واژه اسلام استفاده کرده است و هر ساله به سینمای ایران توجهی ویژه دارد و اغلب جایزه میگیرند. این جشنواره با هدف همگرایی دینی در کازان برگزار میشود. ما در جشنواره سینماحقیقت باتوجه به روابط بسیار خوب تاتارستان و ایران و رد و بدل فرهنگی و علاقه و عشق آنها به حوزه فرهنگی ایران حس کردیم این روابط نیازمند گسترش است. ما برای سپاس و قدردانی این جایزه را برای اهدا به میلیوشا آیتوگانووا انتخاب کردیم.
همچنین رضا میرکریمی در صحبت کوتاه خود درباره این جشنواره گفت: بلندنظری همراه با مدارای این جشنواره باعث میشود گردهمایی خوبی از همه استعدادهای کشورهای اسلامی را در آن ببینید.
آیتوگانووا نیز بیان کرد: قبل از هر چیزی از محمد خزاعی تشکر میکنم. باعث خوشوقتی من بود که در کازان در خدمت شما بودیم. هرسال کیفیت فیلمهای ایرانی بیش از قبل میشود. دوستی ایران و جشنواره کازان تبدیل به سمبل و نمادی شده که در آینده میتواند پیامآور اهداف مشترک بسیاری باشد.
در بخش دیگری از این مراسم اختتامیه، آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر به صحنه آمد و بیان کرد: قبل از هر چیز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر میکنم که شرایط ایران آمدن من را فراهم کردند. لحظههای ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته میشوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.
او ادامه داد: یکی از دغدغههای روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آنها سلب شده است. نویسنده لبنانی هم میگفت سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.
با پخش تصاویری از سردار حاج قاسم سلیمانی، بخش اهدای جایزه سرباز وطن آغاز شد.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و زینب سلیمانی برای اهدای جایزه روی سن رفتند.
جایزه سرباز وطن به مستند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری اهدا شد.
عاید نبا فیلمساز فلسطینی در کنار محمد خزاعی و محمدمهدی اسماعیلی در بخش تقدیر از وائل الدحدوح روی سن رفت.
در این بخش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و در ابتدای سخنان خود گفت: خدای متعال را شاکر هستم که در آغاز فصل زمستان، به بهار حوزه فرهنگ و هنر ورود کرده و فصل جشنوارههای فرهنگی و هنری کشور را گرامی میداریم. آغاز جشنوارهها همراه با هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد.
او ادامه داد: جشنواره امسال به لحاظ کمی و کیفی، طبق گزارشهای خوبی که سازمان سینمایی و آقای محمد حمیدی مقدم عنوان کردهاند، به نظر میرسد که راه رشد خود را طی کرده است. اینجا دوستانی که موفق به کسب جایزه شدند نیز گلایههای درستی را مطرح کردند. در فضای مدیریتی سینمایی کشور باید به راهحلهای روشنی برای حمایتهای دقیق و نقطهای از فعالان این حوزه برسیم.
اسماعیلی بیان کرد: در سال جاری برای فیلم کوتاه، با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت. در حوزه حمایت از تولیدات شهرستانها عدد حمایت قابل توجه است. شاید یک سوم کارها از شهرستانها به دبیرخانه میرسد و شاید ما از ۷۰ فیلم مستند حمایت کردیم و این حوزه همچون سایر حوزهها کار ساخت پرهزینهای دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: تا همین دو سال پیش با بودجهای کم میشد از فیلمی حمایت کرد اما امروز کار حمایت گرانتر و به تبع آن سختتر شده است. برای مثال ما شبکه نمایش خانگی را داریم. هدف ما حمایت جدی از این حوزه است. بخش عمدهای از حمایتهای ما خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و نیازمند توسعه است. ما آمادگی این حمایت را داریم و دوستان من در سازمان سینمایی باید طرحهایشان را ارائه دهند. این نکته را همینجا عرض میکنم که اگر امسال از ۷۰ اثر مستند حمایت شده است، ما این آمادگی را داریم که سال بعد با دو برابر بودجه، تعداد دو برابری اثر را حمایت کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: تا همین دو سال پیش با بودجهای کم میشد از فیلمی حمایت کرد اما امروز کار حمایت گرانتر و به تبع آن سختتر شده است. برای مثال ما شبکه نمایش خانگی را داریم. هدف ما حمایت جدی از این حوزه است. بخش عمدهای از حمایتهای ما خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و نیازمند توسعه است. ما آمادگی این حمایت را داریم و دوستان من در سازمان سینمایی باید طرحهایشان را ارائه دهند. این نکته را همینجا عرض میکنم که اگر امسال از ۷۰ اثر مستند حمایت شده است، ما این آمادگی را داریم که سال بعد با دو برابر بودجه، تعداد دو برابری اثر را حمایت کنیم.
او در ادامه گفت: مساله مهم امروز کشور موضوع آب است. ما از وزارت نیرو برای ساخت سریالی در حوزه آب درخواست حمایت کردیم. سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیتها است. این را باید بگویم که سینماحقیقت، جشنوارهای است که به نام و عنوان خود وفادار است. امسال بسیاری از مستندها در حمایت غزه بود که بیش از بیست هزار نفر جلوی چشم همه مردم دنیا در آنجا به قتل رسیدند. آیا خون مردم فلسطین کمرنگتر از انسانهای شریف دیگر نقاط دنیا است؟ چرا هیچ واکنشی نمیبینیم؟ قطعنامهها هم با حدف موضوع آتش بس راضی به حرف شده است.
اسماعیلی ادامه داد: اقلیت نژادپرست ظالم، خشن و خونخوار که مدیریت این فضا را در سازمانهای جهانی جلو میبرند، آنها دوست ندارند صدا و تصویری از ظلمشان پخش شود اما مستندسازان این مهم را انجام میدهند. از محمد خزاعی درخواست حمایت بیشتر از مستندسازان را دارم تا امکان فعالیت بیشتر فیلمسازان جوانان فراهم شود. در پایان نیز از هیات داوران، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقهمندان به حوزه فرهنگ و رسانه تشکر میکنم.
در ادامه اختتامیه جشنواره هفدهم، بهزاد عبدی و ارکسترش دوباره روی صحنه آمدند و قطعهای اجرا کردند.
سپس دکتر مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری به روی صحنه آمد.
جایزه ویژه مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری به مستند «بحران خاموش» ساخته محمدحسین حقیقی اهدا شد.
محمدحسین حقیقی پس از دریافت جایزه خود گفت: من دوست دارم این جایزه را زمانی بدهند که فیلم را رئیس جمهور و هیات دولت دیده باشند. با احترام تا آن زمان جایزه را به ایشان برمیگردانم.
با اصرار مجری، حقیقی جایزه را با خود برد.
سپس نوبت به بنیاد پانزده خرداد رسید که حمید رضا ولیان زادگان و یاسر اشراقی روی صحنه آمدند.
جایزه ویژه بنیاد پانزده خرداد به مستند «نفس» ساخته علیرضا باغشنی اهدا شد.
باغشنی پس از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم که فیلم من بتواند کمی از مشکل جمعیتی کشور را حل کند. ما مستندسازان کمر همت به خدمت به انقلاب و نظام بستهایم. امیدوارم بقیه مستندسازان نیز درباره این موضوع مهم شروع به ساخت اثر کنند.
یاسر اشراقی گفت: بنیاد پانزده خرداد امیدوار است در آینده ایرانی جوان و قوی داشته باشد. به عنوان اولین جشنواره، از جشنواره فیلم کوتاه تهران از سه فیلم تقدیر کردیم و حالا نوبت به جشنواره سینماحقیقت رسید. در کنار همه بخشهایی که به دنبال اعتلای ایران عزیز هستند از دکتر سیمین رودی برای مستندی که به نجات جنینهای سقط جنین کمک میکند، تقدیر و تشکر میکنم.
دکتر سیمین رودی نیز در سخنان کوتاه خود گفت: در ایران هفتاد و پنج هزار جنین عزیز ما سقط شدند که امیدوارم جلوی این اتفاق گرفته شود و بیشتر به چنین مسائلی پرداخته شود.
با پخش تیزری به کارگردانی علیرضا دهقان، مراسم به اهدای جوایز شهید آوینی رسید.
مصطفی دالایی، مهدی نقویان و محمد حمیدی مقدم برای اعطای جایزه «شهید آوینی» روی صحنه آمدند.
جایزه و تندیس نقرهای شهید آوینی به مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی اهدا شد.
مصطفی رزاق کریمی پس از دریافت جایزه خود گفت: چندسالی ساخت مستند «احمد» طول کشید. من اعتقاد دارم موضوع تحقیق در سینمای مستند از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحقیق درباره دوران معاصر انقلاب مهم است تا بدون تحریف و دروغ بتوانیم درباره آن کار کنیم.
جایزه و تندیس طلایی شهید آوینی به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.
با معرفی تصویری داوران ملی، بخش دیگری از مراسم کلید خورد.
جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به فیلم «پورزال» به کارگردانی احسان فرخیفرد و ماریا ماوتی رسید.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند در بخش ملی به فیلم «هفت سال اینجا» به کارگردانی سیدمصطفی سیدالحسینی رسید.
جایزه بهترین پژوهش بخش ملی به حامد کلجهای برای مستند «آذر آبادگان» رسید.
حامد کلجهای پس از دریافت جایزه خود گفت: در ابتدا از هیات انتخاب تشکر میکنم. مستند قبلی من که پنج سال برای آن کار کرده بودم، حتی به جشنواره راه پیدا نکرد. این اتفاق نشان میدهد انتخاب آثار و هیات مشاوران در جشنواره روند بهتری پیدا کرده است. از هیات داوران تشکر میکنم و درضمن تشکر ویژهای دارم از همسرم که در این وضعیت معیشتی با من همراهی میکند. وضعیت معیشتی مستندسازان بسیار سخت است. جشنواره هفدهم میتوانست برای من نقطه پایان مستندسازی باشد. فیلم «آذرآبادگان» فیلمی تاریخی درباره پاسداشت تمامیت ارضی ایران است. این جایزه را به همه کسانی که به ایران فکر میکنند و به مرزبانان، تقدیم میکنم.
جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمدرضا ابوالحسنی برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.
جایزه بهترین گوینده گفتار متن به ناصر طهماسب برای مستند «می ۱۹۶۷» رسید.
احسان امی کارگردان مستند با دریافت جایزه مرحوم ناصر طهماسب گفت: امروز که به من گفتند ایشان کاندیدا هستند، هرچه تلاش به برقراری ارتباط میکردیم، موفق نمیشدیم. نمیدانستیم چه اتفاق غمباری افتاده است. آقای طهماسب در برابر هیولای نطقکش شبه روشنفکری ایستاد و شخصیتی بزرگ بود.
جایزه بهترین صداگذاری به حسن مهدوی برای مستند «آب بندان» رسید.
جایزه بهترین موسیقی متن به اکبر ابراهیمی برای مستند «آخرین کوسه نهنگ» رسید.
جایزه بهترین تدوین به حسن وزیرزاده، ساسان فلاحفر و عباس وهاج برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.
جایزه بهترین تصویربرداری بهصورت مشترک به رامتین بالف و رشاد بالف برای مستندها «آخرین کوسه نهنگ» و مهدی آزادی برای مستند «پورزال» رسید.
مهدی آزادی پس از دریافت جایزه خود گفت: به برگزارکنندگان جشنواره خسته نباشید میگویم. دوست دارم از همسرم که پشتوانه من در همه لحظههای زندگیام است، تشکر کنم که همواره فضای خانه را گرم نگه میدارد.
سپس همسرش روی صحنه آمد و آزادی جایزه را به او تقدیم کرد.
جایزه ویژه هیات داوران به علی فراهانی صدر برای مستند «قویدل» و جابر بادیاد برای مستند «دختر کوه نور» رسید.
هیات داوران با توجه به تمرکز ویژه جشنواره امسال به موضوع آب و مساله جمعیت، فیلمهای «آب بندان» در موضوع آب، «بحران خاموش» در موضوع جمعیت و «در پناه نیزار» در موضوع محیط زیست را شایسته توجه دانست.
در این بخش محمدحسین حقیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به فیلمسازان جوانی که در این دوره گوی سبقت را از پیشکسوتان ربودند تبریک میگویم. سینمای مستند در حال شکوفایی است و شاید آن چه که در سینمای آرمانی دهه شصت به دنبال آن میگشتیم ادامهاش را باید در سینمای مستند جستجو کنیم. این جایزه را به فرد خیری در اصفهان که بانی ساخت این مستند شد، تقدیم میکنم. الان دیگر بحث آب منتفی است و به فرمایش رهبری خطرناکترین بحران ما بحران جمعیت است.
او ادامه داد: سالمندی زلزله نیست که شاید بیاید شاید نیاید. ما در حال ورود به چاله سالمندی هستیم که باید جلوی آن گرفته شود.
جایزه بهترین فیلم مستند به مهدی ایمانی شهمیری برای مستند «تکثیر در اسارت» رسید.
جایزه ویژه دبیر جشنواره به مستند «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچکزاده و مستند پدگر به محمد دین دشتی اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر به احمد قویدل شخصیت فیلم قوی دل اهدا شد.
جایزه استعداد نو به مستند «برار انسیه» به کارگردانی سید صادق کاظمی اهدا شد.
تندیس جشنواره و جایزه نقدی ۳۵ میلیونی جایزه این بخش به فیلم قوی دل به تهیهکنندگی سعید الهی اهدا شد.
در بخش دیگری از این مراسم، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من دوست دارم گلایههای سینماگران را بشنوم و برای آنها راهکار پیدا کنم. من با شما همدردی میکنم. دوست داشتم در شرایط بهتری سکاندار این مسئولیت میشدم. ای کاش بحثهای اقتصادی امروز به جای این مسائل جایش را به سوژههای نابتری میداد. من در بدترین شرایط اقتصادی یا شرایط سیاسی سکاندار شدم اما من از خانواده خود سینمای ایران و رنجکشیده هستم و درد شما را میفهمم.
او ادامه داد: من برای بهبود این شرایط تلاش خواهم کرد. جلسات مکرری هم برای بهبود وضعیت داشتم و علیرغم حرفهای بعضی از عزیزان من فکر میکنم افقهای آینده روشن است. دغدغه من تنها سینمای مستند نیست و تمامی اهالی خانواده سینما را در بر میگیرد. سال بعد، سال بهتری خواهد بود و سال ۱۴۰۳ سالی بهتر در زمینه اقتصاد سینما، معیشت و تولید خواهد بود.
خزاعی در پایان سخنانش گفت: در همینجا درگذشت ناصر طهماسب صدای ماندگار را تسلیت میگویم و همچنین برای کیانوش عیاری که ساعتی قبل به دلیل سکته بستری شدهاند آرزوی سلامتی میکنم.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این دوره از جشنواره به سعید الهی تهیهکننده مستند «قویدل» اهدا شد.
سعید الهی گفت: این اولین بار است که یک فیلم هم برنده جایزه تماشاگران و هم برنده جایزه ویژه شهید آوینی میشود. این ماجرا پیامآور این است که میتوان فیلمی ساخت که هم نظر متخصصان و هم نظر مردم را جلب کند. فکر میکنم این اتفاق برای اولین بار افتاده است.
در پایان این مراسم نیز علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در روزهای اولی که من برای مسئولیت مدیر عامل خانه سینما انتخاب شدم، اسنپ گرفتم و بعد راننده اسنپ به من گفت که من مستندسازم و عضوی از خانه سینما. همان لحظه من فکر کردم کلید خانهای را در دست گرفتم که یک مستندساز بهعنوان موتور دانش، خلاقیت و هنر راننده اسنپ شده است. اما حالا خوشحالم که این جوان در این سالن جایزه گرفت و جمعیت انبوهی برای او دست زدند. امیدوارم سینماحقیقت بتواند حقیقت سینمای فاخر ما را به گوش و چشم کسانی که چشم و گوششان را بر حقیقت سینما بستند، باز کنند.