بهغیر یک اثر، تمامی آثار ابرقهرمانی کمپانی وارنر برادرز و دیزنی در گیشه شکست خوردند.
به گزارش خبرنگار سینما صبا، سرمایهگذاران کمپانیهای هالیوودی، از سال ۲۰۲۳به نیکی یاد نخواهند کرد. بهغیر از «محافظان کهکشان ۳» Guardians of Galaxy 3 مابقی آثار ابرقهرمانی در گیشه شکست سختی خوردند.
کمپانی دیزنی در این بین بزرگترین ضرر را روی دست سرمایهگذاران خود گذاشت. طی آخرین تخمینها از کارشناسان باکس آفیس، دیزنی بیش از یک میلیارد دلار ضرر را متقبل شده است. البته رسانههای جریان اصلی هالیوود نظیر ورایتی و ددلاین، تقصیر را بر گردن «خستگی مخاطب از ابرقهرمانان» Superhero fatigue انداختهاند؛ ولی حقیقت امر چیز دیگری است.
مشکل اصلی که دو کمپانی وارنر و دیزنی با آن مواجه شدند، کوبیدن مخاطبان اصلی این قبیل از آثار بوده است. بر کسی پوشیده نیست که هواداران این ژانر، مردان هستند. لذا وقتی که دستاندرکاران این فیلمها، حین پیش تولید و کمپین تبلیغاتی، با افتخار میگویند که ما آثاری فمینیستی ساختهایم و اثری از مردانگی در این فیلمها نمیبینید، با دستان خود کشتی را غرق کردهاند.
کمپانیها و رسانههای هالیوودی برچسبهای متعددی روی پیشانی منتقدان آثار ابرقهرمانی چند سال اخیر زدهاند. هر کسی که با فمینیسم و women empowerment مشکل داشته باشد، «زن ستیز» است. از طرفی هر کسی که با تغییر جنسیت و نژاد ابرقهرمانان مشکل داشته باشد، «همجنسگرا هراس» و «نژاد پرست» است.
به همین خاطر است که هواداران ابرقهرمانان، این ژانر را تا اطلاع ثانوی رها کردهاند.
«مارولها» The Marvels فیلمی که با بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بود و حداقل ۱۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات داشته است، ضعیفترین فروش را در میان کل آثار مارول در تاریخ داشته است؛ این شاهکار حتی به مرز یکصد میلیون دلار در گیشههای آمریکای شمالی نرسید. مشکل اصلی اثر جدای از شعارهای بارز women empowerment ، فیلمنامه، بازیگری و جلوههای ویژه ضعیف بود.
دیزنی در مجموع شاهد شکست اکثر آثار پر هزینه خود بود. «ایندیانا جونز ۵» Indiana Jones Dial of destiny با هزینهای بیشتر از «مارولها» ساخته شده بود و شکست سخت تری در گیشه خورد. هریسون فورد، ستاره این مجموعه از فیلمها، نماد قهرمان اکشن مرد در آمریکا است. دیزنی به مانند دیگر آثار امروزی خود، تصمیم گرفت تا چرخشی فمینیستی به فیلم داده و کاراکتر ایندیانا جونز را ذلیل نشان دهد. پاسخ این سیاست را هم هواداران «ایندیانا جونز» با ندیدن نسخه مدرن دیزنی، دادند.
وارنر DC
کمپانی وارنر نیز سالی پر از شکست را پشت سر گذاشت. مالک آثار ابرقهرمانی کمپانی دیسی، نه تنها در فیلمهایی که اکران کردند، شکست خوردند، بلکه برای جلوگیری از ضرر، چند فیلم را بهعنوان هزینههای جاری کمپانی و کاهش مالیات Tax write-off، پخش نخواهند کرد؛ مسئولان این مجموعه هالیوودی میدانستند که این آثار نیز در گیشه شکست خواهند خورد.
وارنر اینروزها، قسمت دوم «آکوامن» Aquaman 2 را روی پردههای سینما دارند. پیشبینیها نشان میدهد که این اثر نیز در گیشه شکست خواهد خورد و حتی ممکن است تا به نصف فروش قسمت اول هم نرسد. قسمت اول در حدود ۱.۲ میلیارد دلار فروخته بود. مشکل فیلم دوم، عدم وجود یک داستان منسجم نیست، بلکه مخاطبانی که این فیلم را دیدهاند، قصه را پوچ (حتی با استانداردهای آثار ابرقهرمانی) توصیف کردهاند.
یکی دیگر از نکاتی که تماشاگران به آن اشاره داشتند این بود که گویا سازندگان اثر، اختیار تام را به جیسون ماموا (ستاره فیلم) دادند تا اداهای جیسون ماموما گونه در این فیلم داشته باشد. عدهای نیز ممکن است حضور امبر هرد در این اثر را بهانه ضعف فیلم قلمداد کنند که باید در مورد کاراکتر او بگوییم که نقش مهمی در قصه ندارد. لذا کمبودهای متعدد اثر، بر گردن امبر هرد نیست.
امیدی به آینده آثار ابرقهرمانی نیست. هیچ یک از مدیران روی کار، تمایلی به اصلاح رفتارهای خود ندارند. گویا هالیوود منتظر است تا نسل فعلی مخاطبان منقرض شده تا آنها با خیال راحت شعارهای سیاسی لیبرالها را به خورد مخاطب دهند.
علیرضا حسینمردی
There are no comments yet