«رصتا» فرصتی برای ارتباط دوسویه مردم و ناشران محتواست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۳
سعید مقیسه در برنامه «سلام صبح بخیر»:

«رصتا» فرصتی برای ارتباط دوسویه مردم و ناشران محتواست

رئیس ساترا گفت: نمایشگاه «رصتا» فرصتی است تا مردم با انتشاردهنده‌های محتوا، ارتباط مستقیم داشته باشند و مشکلات، پیشنهاد‌ها یا ایده‌های‌شان را منتقل کنند.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری دومین نمایشگاه «رصتا»، سعید مقیسه، رئیس ساترا با حضور در برنامه «سلام صبح‌به‌خیر» شبکه سه سیما در صبح امروز ۵ دی‌ماه، درباره برگزاری دومین دوره نمایشگاه «رصتا» در مصلی امام خمینی(ره) گفت: همه سکوهای شبکه نمایش خانگی اعم از ناشر محور یا کاربر محور با اخذ مجوز فعالیت از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی می‌توانند فعالیت کنند.
وی ادامه داد: ساترا برای ایجاد هم‌افزایی، انتقال تجربه، ارتباط سکوها با مخاطبان و تحقق اهداف سازمان صدا و سیما در حوزه تنظیمگری اجتماعی، یک نمایشگاهی را به صورت سالانه برگزار و از همه سکوهای دارای مجوز از ساترا دعوت به حضور می‌کند.
وی افزود: در این مدت چهار روزه در نمایشگاه «رصتا» هم فعالان این عرصه به انتقال تجربه می‌پردازند، هم خدمات‌شان را به کاربران و مخاطبان‌شان اعلام می‌کنند. «رصتا» فرصتی است تا مردم با انتشاردهنده‌های محتوا ارتباط مستقیم داشته باشند و مشکلات، پیشنهاد‌ها یا ایده‌های‌شان را منتقل کنند. این نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۳ دی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
مقیسه درباره تعداد حضور سکوها در نمایشگاه «رصتا» توضیح داد: تا الان به بیش از ۴۰۰ سکو مجوز فعالیت داده شده است. ازآنجایی‌که برخی از سکوها در طول سال فعالیت لازم را نداشتند، امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند و برخی هم خودشان به دلیل حضور در سایر شهرهای کشور و هزینه های جانبی رفت و آمد، اسکان و حمل و نقل امکان حضور در نمایشگاه را پیدا نکردند.
وی افزود: تا الان بیشتر از ۱۵۰ سکو در این نمایشگاه حضور دارند و تعدادی از شرکت‌های مرتبط با فعالیت صوت‌و تصویر فراگیر نظیر اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت و برخی موسسات تولید محتوا و سایر موسسات دارای مجوز از وزارت ارشاد هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
رئیس ساترا درباره بازخوردهای مردم از نمایشگاه «رصتا» توضیح داد: به لطف خدا استقبال خوبی از دوره اول شد و امسال میزان حضور سکوها دو برابر شده است. در نمایشگاه امسال نشست‌های علمی برای فعالان صنعت، کارشناسان و مردم طراحی شده است. اگر مردم، فعالان حوزه تولید محتوا و سایر مخاطبان نمایشگاه در خود این توانمندی را می‌بینند که سکوی نمایش خانگی داشته باشند، میز خدمت برای مشاوره اخذ مجوز از ساترا در نمایشگاه «رصتا» ایجاد شده است و در همین نمایشگاه می‌توانند تقاضای مجوز داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا الزاماتی که در تلویزیون هست، در شبکه نمایش خانگی نیز رعایت می‌شود یا خیر؟ گفت: تفاوت جدی تلویزیون با شبکه‌های نمایش خانگی و فضای مجازی این است که در تلویزیون همه آثار ممیزی، بازبینی و بررسی قبل از پخش دارند. ولی در شبکه‌های نمایش خانگی به‌خصوص در کاربر محورها این‌گونه نیست که هر محتوایی ابتدا بازبینی و بعد منتشر شود. یعنی صداوسیما بر تمام آثارش نظارت پیشینی دارد. ساترا در فضای مجازی بر برخی از محصولات نظارت پیشینی دارد و بر تعدادی از محصولات هم نظارت پسینی می‌شود. نظارت پسینی به این معناست که یعنی ابتدا محتوا بارگذاری می‌شود و بعد بر مبنای رصد و اولویت‌بندی بازبین‌های ساترا و گزارش‌های مردم و کارشناسان بازبینی صورت می‌گیرد.
مقیسه در پاسخ به این سوال که گاهی شدت خشونت، مصرف دخانیات، لوازم آرایشی و حتی نیمه برهنگی را در آثار نمایش خانگی شاهد هستیم، توضیح داد: با گزاره شما موافق نیستم و این گزاره که در سکوهای دارای مجوز از ساترا شاهد نیمه برهنگی هستیم اشتباه است. ممکن است در فضای مجازی کشور یا دنیا تصاویر بسیار نامناسبی وجود داشته باشد اما اکثر این ها مربوط به سکوهای بدون مجوز است که در حال برخورد با آن‌ها هستیم. در این مدت از نمایش تعداد زیادی از آثار بدون مجوز جلوگیری شده است که این عملکرد قابل ارایه به مسئولین است و بسیاری از مسئولین هم در جریان عملکرد ساترا قرار گرفته اند البته قبول داریم که هنوز تا فعالیت مطلوب خود فاصله داریم و باید به نقطه ای برسیم که خانواده های ایرانی به هیچ وجه نگران سلامت محتوای شبکه نمایش خانگی نباشند.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود آن چیزی نیست که در سکوهای دارای مجوز از ساترا پخش شده باشد، تصریح کرد: متاسفانه گاهی برخی از تولیدات‌کنندگان آثار محتوایی که ممیزی خورده، آن بخشی که ممیزی شده است و مورد تأیید ساترا نبوده است و محتوای سالمی نیست را در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی منتشر می‌کنند که طبق قانون این کار هم تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰