به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی نخستین نمایشگاه صنعت موسیقی، در ابتدای این مراسم جلال ذکایی رییس نمایشگاه در سخنانی کوتاه گفت: از تمام کسانی که کمک کردند این نمایشگاه با این میزان استقبال برگزار شود، ممنونم. موسیقی تا امروز در ایران عمدتا در خوانندهها و آثار موسیقی خلاصه میشد اما ما از امروز قرار است نشان دهیم که جغرافیای موسیقی در سطوح کلانتری گستردگی دارد. از رییس اتحادیه تلفن همراه و محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای حمایت از نمایشگاه ممنونم. قطعا سال آینده نمایشگاه متفاوتتری را تجربه خواهیم کرد.
در ادامه فردین خلعتبری دبیر هنری نمایشگاه گفت: به دوستان برگزارکننده تبریک میگویم و به کسانی که غرفه دارند هم افتخار میکنم. مهمترین موضوع نمایشگاه ماجرای صنعت موسیقی است که مشخص شود این هنر از پارامترهای خیلی زیادی تشکیل شده است. ساز و نوازنده و آهنگساز و… . چیزی که مهم است این است که ما بتوانیم اجتماعی را از موزیسینها داشته باشیم که همدیگر را درک کنند و هوای هم را داشته باشند. هر کدام از این تخصصها برای زنجیره کامل صنعت موسیقی است و همین جزییات است که آن را برجسته میکند. در برگزاری نمایشگاه، اولین هستیم و قطعا در سالهای بعد گستردهتر خواهد شد و امیدوارم در سالهای آینده بیشتر و جدیتر باشیم. گروه ترنج تلاش کرد این اتفاق بیفتد و سختیهای زیادی هم بر سر راه بود. اگر نقصی هست باید برطرف کنیم. کشورما علیرغم همه مشکلات در موسیقی، در زمینه تولید ساز و موسیقی کشور عقب افتادهای نیست. صنعت موسیقی در ایران به دلیل نقض کپی رایت اوضاع درستی ندارد. امیدوارم سهم درستی در تولید ناخالص ملی داشته باشیم.
«سعد سکندرخان» رئیس موسسه فرهنگی اکو آخرین سخنران مراسم کوتاه افتتاحیه نمایشگاه صنعت موسیقی بود.
او سخنانش را اینگونه آغاز کرد: باعث افتخار من است که اینجا هستم. من اخیرا به عنوان رییس سازمان اکو منصوب شدهام و امیدوارم در سالهای مدیریتام بتوانیم فعالیتهایی که در حوزه موسیقی انجام میشود را بیشتر و بیشتر حمایت کنیم. موسیقی هنر آرامش در جهان است و بیشک نقش مهمی در زندگی انسان در دوران کنونی دارد. از مدیران این نمایشگاه بابت دعوت از من ممنونم.
پس از این افتتاحیه کوتاه، با بریده شدن روبان ورودی سالن C ، نمایشگاه صنعت موسیقی رسما افتتاح شد و غرفهداران با پذیرایی از مخاطبان حاضر در محل، ساعات شلوغی را از همان لحظات ابتدایی تجربه کرند.
امیر توسلی، محمدرضا علیمردانی و تعداد زیادی از نوازندگان سرشناس موسیقی ایران از جمله افرادی بودند که پس از افتتاحیه در غرفههای مختلف حاضر شدند.
بر اساس این گزارش، روزانه دو نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه نیز برگزار میشود که در روز نخست، پنل «موسیقی و چرخه اقتصادی» با موضوع «اهمیت ساختارهای حقوقی در چرخه افتصادی صنعت موسیقی» با حضور کارشناسان پذیرای مردم و اهالی موسیقی بود.
افسانه عابدین (وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه حقوق هنر) نخستین سخنران این نشست تخصصی بود.
او با اشاره به نقش موسیقی در زندگی امروز، گفت: موسیقی در زندگی ما نقش پررنگی دارد. علی رغم همهگیری موسیقی در جامعه ایرانی از سالهای دور، قانون ما در این حوزه قدیمی است و هنرمندان ما از حق خودشان بهرهمند نمیشوند.
وی گفت: صنعت موسیقی چند مزیت دارد: توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، خلق اثر و ضبط و انتشار. اما هرگز خالقان آثار موسیقی در قانون جدی گرفته نشدهاند و این بحران سالهاست که با همین نواقص گریبان موسیقی ما را گرفته است. سالها پیش قانون کپی رایت در ایران به تصویب رسید ولی در حال حاضر نقصهای زیادی دارد.
محمد سعید صادقی دومین سخنران این نشست نیز درباره اهمیت ساختارهای حقوقی در چرخه اقتصادی این صنعت، گفت: در سال ۵۲ قانون کپی رایت آثار صوتی به تصویب رسید. درآمدزایی از کپی رایت بسیار مهم است. آهنگسازهایی که کار دلی و قوی انجام میدهند از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند و دلیل اصلی آن کپی رایت است. Cmo (حق کپی رایت جمعی) باید هر چه سریعتر به ایران بیاید. ما در ایران ۸۰ شبکه استانی و ملی و ۴۰ شبکه رادیویی داریم که در صورت داشتن قانون درست و مشخص، باید منبع درآمد درستی برای موزیسینها باشند ولی متاسفانه سوخت شدهاند و کسی که صدا را تولید کرده حقی نسبت به کپی رایت ندارد و این حق صرفا برای آهنگساز و تولیدکننده اثر است.
دومین پنل روز نخست نمایشگاه با موضوع «صنعت موسیقی و قانون» با سخنان حامد سهرابی (مشاور وزیر ارشاد) آغاز شد.
در این بحث که موافقان و مخالفان فراوانی را در بین حضار داشت، مدیر کل دفتر حقوق و مالکیت فکری وزارت ارشاد توضیح داد: اصالت و تشخیص اصالت، چالش اصلی ماست. هنرمندان موسیقی چندان تمایلی به ثبت آثار ندارند. تا پایان سال ۱۴۰۰ هفده هزار اثر منتشر کردیم و سهم موسیقی بسیار اندک است. صنعت موسیقی رتبه آخر را در بخش هنری دارد.
او با اشاره به نبود یک چهارچوب مشخص در حوزه قراردادهای موسیقی، گفت: سیستم مشخصی برای قراردادهای حوزه موسیقی تعبیه نشده است. ما صرفا میتوانیم نقش هدایتکننده داشته باشیم. در این حوزه صنوف نقش خودشان را درست اجرا نکردهاند. تنها کاری که من توانستم آن را جا بیندازم این بود که وزارتخانه را از روابط حقوقی بین اشخاص خصوصی دور کنیم. متاسفانه قراردادهایی شبیه ترکنمچای بین خوانندهها و بعضی از شرکتهای نشر بسته میشود که در آن اصل تعادل و انصاف رعایت نمیشود.
سهرابی افزود: مشکل بعدی تشخیص امکان نقض حق است چون بخشهای مختلف در آثار هنری نقش دارند. ما مرجع قضایی به تعداد لازم برای حوزه مالکیت فکری و هنری نداریم و پدیدآورندان آثار هم اطلاعات درستی از بخش مالکیتی ندارند. البته که عمده نقض مالکیت فکری در فضای مجازی است. همه این موارد دلایلی ست که شورای مالکیت فکری را در وزارت ارشاد تشکیل دادیم. دو قاضی و سه استاد دانشگاه و استاد موسیقی را در شورای مالکیت فکری دعوت کردهایم و قوانین را اصلاح میکنیم. همه تلاش ما اصلاح قانونی است که در سال ۵۲ تصویب شده است و هیچ به روز رسانیای تا به حال درباره آن صورت نگرفته است.
کاوه راد دومین سخنران این نشست تخصصی بود. او سخنانش را اینگونه آغاز کرد: در قانون ایران دو روش برای پیگیری موضوع مالکیت هنری وجود دارد؛ کیفری و حقوقی. اما نکته اصلی ضعف نظری کارشناسان در قوه قضاییه در بخش مالکیت فکری است. مسئله مهمی که کارشناس باید تشخیص بدهد این است که آیا نقض اتفاق افتاده است یا خیر. به دلیل فقدان نص قوی و همچنین عدم تسلط کافی کارشناسان به موضوع، میتوانم مدعی شوم که با یک فاجعه در دادگاهها رو به رو میشویم. مثلا در دادگاههای مالکیت، این روزها پادکستها بیشترین پروندهها را به خود اختصاص دادهاند. جزییات پیچیده و زیادی قابل طرح است اما تنها راهی که توانایی حل این مشکلات را دارد، تصویب لایحه مالکیت فکری است. تا زمانی که بر اساس قانون سال ۱۳۵۲ پیش برویم، هیچ قدمی در تامین منافع هنرمندان برداشته نخواهد شد. من هیچ ارادهای را نمیبینم که نظام قوانین ما تغییر کند. امیدوار به تغییر شرایط نیستم.
سوره صادق نیز به عنوان آخرین سخنران در این نشست تخصصی گفت: احساس من این است که هنرمندان ایران مقابله با تاراج را انجام نمیدهند. اگر هدف ما از موسیقی سرگرمی ساز به سمت صنعتی شدن موسیقی و داشتن سهمی از اقتصاد است، این موضوع بدون اینترنت آزاد ممکن نیست. زیست بوم دیجیتال و طرفداران را اینترنت تعیین میکند. باید امکان دسترسی قانونی افراد به آثار را درست کنیم و قوانین را به روز کنیم و ضمانت اجرا داشته باشیم.
گفتنی است نمایشگاه صنعت موسیقی از پنجم تا هشتم دی ماه در برج میلاد برگزار میشود و ساعات بازدید از ۱۰ صبح تا ۱۹ است.
There are no comments yet