نمایش‌های آیینی و سنتی نیازمند کمک است/ هنوز ناامید نشده‌ام! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۸
جواد انصافی در گفت‌وگو با صبا:

نمایش‌های آیینی و سنتی نیازمند کمک است/ هنوز ناامید نشده‌ام!

جواد انصافی بازیگر و کارگردان از وضعیت نامناسب نمایش‌های آیینی و سنتی گفت و دو راه‌حل برای آن برشمرد.

جواد انصافی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار تئاتر صبا درباره خود و کارهایش گفت: اخیرا اجرای نمایش کمدی «عروس فراری» را در پردیس تئاتر «شهرزاد» روی صحنه داشته‌ام که در آن علاوه بر کارگردانی، نقش «سیاه» را هم بازی کردم. این نمایش ۱۶ اجرا بیشتر نداشت زیرا نمایش‌های سنتی آنچنان که باید، در مجموعه شهرزاد جواب نمی‌دهد.

او درباره علت این امر افزود: متاسفانه کمک هزینه‌هایی که در گذشته به نمایش‌های سنتی داده می‌شد، قطع شده است بنابراین کار در این حوزه دیگر چندان به صرفه نیست. سعی کردیم نمایش «عروس فراری» را در چندین سالن دیگر هم روی صحنه ببریم اما به دلیل مهیا نبودن شرایط، این امکان هنوز هم فراهم نشده است! وضعیت در نمایش سنتی به اندازه‌ای بغرنج شده است که گاهی اوقات نمی‌توانیم هزینه رفت و برگشت عوامل را تامین کنیم.

این پیشکسوت هنرهای آیینی گفت: به شخصه به دلیل دغدغه‌ای که در این باره دارم از وضعیت پیش آمده ناامید نشده‌ام به همین دلیل نمایشی با عنوان «یاقوت» را که یک نمایش سیاه بازی است و یک کار آیینی دیگر که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره‌اش گفت‌وگوهایی انجام داده‌ام، آماده روی صحنه بردن دارم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اجرا در شهرستان راهکاری برای روی صحنه بردن نمایش‌های سنتی نیست، گفت: از آنجایی که در این زمینه اقداماتی انجام شده است، این راهکار هم جواب نمی‌دهد مثلا تلاش شد که حداقل برای ۲ یا سه شب در شهرستان‌ها اجرا داشته باشیم اما متاسفانه بلیت‌فروشی خوبی صورت نگرفت. البته در این میان برخی باند بازی‌ها نیز سبب شده است که نتوانیم در شهرستان‌ها کاری را روی صحنه ببریم!

انصافی درباره وضعیت تئاتر آزاد هم توضیح داد: در این حوزه نیز وضعیت چندان مناسب نیست و تنها تعدادی از کارها با استقبال مواجه می‌شوند. البته در این شکل از نمایش متاسفانه تلاش می‌شود با به کار بردن کلمات نامناسب به هر قیمتی مخاطب را جذب کرده و خنداند!

او درباره دیگر فعالیت‌هایش مطرح کرد: جدا از کار بازی و کارگردانی مشغول نگارش سه کتاب نیز هستم؛ یکی از این کتاب‌ها درباره طنازان تئاتر کمدی است که در آن‌ها همه افرادی که در حوزه نمایش کمدی در کشورمان کار کرده‌اند، معرفی می‌شوند. می‌توان گفت که این کتاب یک دایره‌المعارف درباره نمایش آیینی است. این کتاب ۸۰۰ صفحه دارد اما فعلا وزارت ارشاد به دلیل کمبود بودجه همراهی لازم را در انتشار آن انجام نمی‌دهد.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: کار در تلویزیون هم چندان مطلوب نیست و پیشنهاد بازی‌ها به شدت کم شده است در این میان تنها در پلتفرم‌ها وضعیت تا حدی مقبول است. در پلتفرم‌ها نیز امکان کار کردن برای همه فراهم نیست و تنها عده‌ای خاص قادرند فعالیت داشته باشند.

انصافی در پایان تصریح کرد: برای رونق نمایش سنتی چند کار می‌توان انجام داد که به ۲ راهکار اشاره می‌کنم؛ ابتدا اینکه این شکل از نمایش در دانشگاه تدریس شود، در این راستا هر جا برای تدریس از من دعوت می‌شود، می‌گویم تنها نمایش آیینی و سنتی تدریس می‌کنم. همچنین با اجرای جشنواره‌های مجازی می‌توان تا حدودی به رونق این شکل از  هنر کمک کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است