به گزارش خبرنگار سینما صبا، خبرگزاری ورایتی به رسم هرساله، عملکرد باکس آفیس هالیوود را تحلیل و بررسی میکند. گزارش ورایتی، از یکسری از شکستها دفاع نمیکند، اما با وجود شکست مالی تعدادی از آثار، آنها را پیروزی معنوی قلمداد میکند.
فیلم «باربی» Barbie با ۱.۴۴ میلیارد دلار فروش، در صدر گیشه امسال قرار دارد. انیمیشن «فیلم برادران سوپر ماریو» The super Mario bros movie با ۱.۳۶ میلیارد دلار فروش، در رتبه دوم قرار گرفت. «اوپنهایمر» Oppenheimer نیز با فروش ۹۵۱ میلیون دلاری جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.
جالب است که هیچ یک از این سه فیلم، دنباله و یا پیشدرآمد فرنچایزها نیستند. البته میتوان گفت که «باربی» بر اساس یک عروسک محبوب ساخته شده، «سوپر ماریو» یک بازی کامپیوتری مشهور است و «اوپنهایمر» یک دانشمند جریانساز در تاریخ بوده است.
در گزارشی به شکست آثار ابرقهرمانی پرداختیم؛ این مجموعه فیلمها تا چند سال پیش، گارانتی پرفروش شدن داشتند.
پیش از بررسی جزئیات فروش، فرمول سودآوری حدودی به این صورت است: بهعنوان مثال فیلمی با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده و ۱۰۰ میلیون دلار نیز هزینه بازاریابی و تبلیغات آن بوده است. اگر سهم فروش بین سالنداران و سازندگان اثر پنجاه پنجاه باشد، این فیلم باید ۶۰۰ میلیون دلار بفروشد تا ضرر روی دست سازنده نگذارد. حال ممکن است تا سهم فروش و هزینه بازاریابی تا درصدی متفاوت باشد.
جدای از «ابرقهرمانان»، آثار کارگردانان مشهور نیز در گیشه شکست خوردند؛ «قاتلین ماه گل» The killers of flower moon به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و «ناپلئون» Napoleon به کارگردانی ریدلی اسکات، هر یک با بودجههای ۲۰۰ میلیون دلاری با سرمایهگذاری کمپانی اپل ساخته شدهاند. این دو اثر به ترتیب ۱۵۶ و ۱۸۸ میلیون دلار فروختند که ضرر چند صد میلیون دلاری روی دستان سرمایهگذار گذاشتند.
این شکستها ضرری به ابرکمپانی اپل نخواهد زد. اپل بیشتر قصد وارد شدن بهصورت مستقیم در تولید محصولات فرهنگی و هنری را داشته و عجلهای در موفقیت فوری ندارد. عدهای از کارشناسان پیشبینی میکنند که این کمپانی، در چند سال آینده حداقل یک استودیو بزرگ هالیوودی را خواهد خرید.
تنها بلاکباستری که از محصولات دیزنی در گیشه امسال خوش درخشید، «محافظان کهکشان ۳» Guardians of the Galaxy 3 بود. فیلم ابرقهرمانی کریس پرت توانست ۸۴۵ میلیون دلار بفروشد. مابقی آثار پر خرج دیزنی در گیشه شکست خوردند. سه انیمیشن «پری دریایی کوچولو» The little mermaid ، «المنتال» Elemntal و «آرزو» Wish هر یک با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شدهاند؛ و به ترتیب ۵۶۹، ۴۹۶ و ۱۲۶ میلیون دلار فروختند. اگرچه ورایتی دو اثر اول را پیروزی خطاب کرد اما در واقعیت امر، هر سه شکست مالی بودهاند.
پیروزی «معنوی» به زعم لیبرالهای هالیوود این است که نژاد قهرمان قصه در «پری دریایی کوچولو» عوض شده بود و داستان «المنتال» درباره مهاجران و پناهندگان بوده است. انیمیشن «آرزو» آنقدر شکست سختی خورد که حتی پیروزی معنوی هم نیست.
دیزنی بهعنوان بزرگترین سازنده محتوای کودک در جهان، ارتباط خود را با خانوادهها از دست داده است. سازمان «گلاد» (سازمان حمایت از گروههای جنسی نوظهور) در گزارش سالانه خود از دیزنی تقدیر کرد و نشان داد که این کمپانی در نیمی از آثار خود کاراکترهای LGBTQIA داشته است.
با استناد به این شواهد، کمپانی دیزنی بزرگترین مروج مفاهیم چپگرایانه و انحرافات جنسی است؛ لذا پدر و مادرهای آمریکایی، اعتماد خود را به این تولیدکننده آثار کودک از دست دادهاند.
این کمپانی، پرخرجترین فیلم خود «ماموریت غیرممکن روزشمار مرگ قسمت اول» Mission: impossible Dead Reckoning را در بازه مناسبی اکران نکرد. از طرفی فیلم Sound of freedom سورپرایز این سال هالیوود، در حال نمایش بود و مخاطبان جمهوریخواه، به تماشای این اثر رفتند.
از طرف دیگر، دو فیلم «باربی» و «اوپنهایمر»، تنها یک هفته پس از فیلم تام کروز اکران شدند و گیشه را تا چند هفته به تسخیر خود درآوردند. تام کروز تمام تلاش خود را کرد تا سالنهای پریمیوم آیمکس را از دست ندهد، اما قرارداد «اوپنهایمر» با سالنداران، جلوی موفقیت ستاره هالیوودی را گرفت.
«جیغ ۶» جدیدترین قسمت از مجموعه فیلمهای ژانر وحشت توانست ۱۶۹ میلیون دلار بفروشد؛ اگرچه این اثر برای تولیدکنندگان سود مالی داشته است، اما جبران ضررهای امسال را نخواهد داد. فیلم «سیاهچالها و اژدهایان: شرافت دزدها» Dungeons & Dragons: honor among thieves با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شد، اما فقط ۲۰۰ میلیون دلار در گیشه فروخت.
پایان بخش اول/
علیرضا حسینمردی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است