روایت جهان‌پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» در سومین «روایت حبیب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۳

روایت جهان‌پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» در سومین «روایت حبیب»

نشست خبری سومین رویداد ملی «روایت حبیب» با عنوان روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» با حضور سید مهدی ابطحی دبیر رویداد، سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی و سید حسن سبزواری سرپرست نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش صبا، سید مهدی ابطحی در نشست رسانه‌ای روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» گفت: قرار است حوزه هنری همزمان با چهارمین سالگرد حاج قاسم سلیمانی، روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» را با هدف تبیین شاخص‌های مکتب این شهید ، در چهل زورخانه برگزار کند. این کار بین حوزه و زورخانه و کشتی پهلوانی مشترک است وروز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ساعت ۱۹ در زورخانه‌ها برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه بیشتر به ورزش زورخانه تاکید کرد: این برنامه چند هدف دارد اول آنکه که لبیک به پیام رهبر است. دوم یاد خاطره حاج قاسم در زورخانه را زنده می‌کند.

دبیر روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» در خصوص بخش‌های مختلف روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» این خبر را اعلام کرد که در شب شهادت حاج قاسم سلیمانی، در زورخانه‌ها برنامه ورزش و نوای مرشد، نصب تصویر در گود زورخانه و آیین گلریزان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این رویداد که قرار است همزمان در ۴۰ زورخانه و با حضور همرزمان سردار دلها، ورزشکاران و پهلوانان ورزش‌های باستانی به اجرای آیین ورزش باستانی بپردازند.

زورخانه ورزش نیست بلکه فرهنگ است

در ادامه سیدحسن سبزواری سرپرست نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، با اشاره به اینکه زورخانه ورزش نیست بلکه فرهنگ است گفت: در تاریخ یکم آذر سال جاری مدال آوران در دیداری که با رهبر داشتند گفتند ورزش زیبایی است و آن را احیا کنید. در همین راستا مشارکت فدراسیون با حوزه با امضای تفاهم‌نامه‌ شکل جدی به خود گرفت.

وی با تاکید بر اینکه روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» به نوعی لبیک به رهبر است گفت: حاج قاسم ورزشکار زورخانه بود و قهرمانان ملی در زورخانه‌ها حضور دارند.

وی با یادآوری در پیش بودن میلاد حضرت زهرا (س) به آیین گلریزان برای مادرانی که با داشتن جرایم غیرعمد در زندان هستند پرداخت.

سعید لشگری با اعلام اینکه در ایام تولد بانوی دوعالم هستیم و از حاج قاسم سلیمانی یاد می کنیم گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی، حوزه هنری با حضور هنرمندان بزرگ و متعهد بنا گذاشته شد. تا عرصه هنر انقلاب را داشته باشیم. ما متعهد به توجه به ایام مهم هستیم و این روند تا امروز ادامه یافته و گسترده‌تر شده است. به تعبیری اینجا پایگاه همیشه حزب اللهی انقلاب خواهد ماند. پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی هم برنامه‌ریزی‌ها شروع شد. کاروان روایت راه‌اندازی شد و در ده استان طی دوسال برنامه‌های فرهنگی هنری اجرا شد و این‌بار فکر ایده جدیدی داشتیم و به برنامه‌های جدید رسیدیم.

وی ادامه داد: در سال اول و دوم روایت‌های مردمی و هنری را داشتیم. این کاروان برای مردم بخش‌های اجرایی متنوعی داشت ولی امسال به دو دلیل تغییر برنامه داشتیم و دلیل آن هم زمان‌بر بودن کاروان و ایجاد گستره ملی بود.

لشگری تاکید کرد: حوزه هنری به دنبال روایت‌های جدید از حاج قاسم سلیمانی بود تا اینکه به پهلوانی ایشان تمرکز کردیم که همچون سالهای قبل این اتفاق هم یک تعهد هنرمندانه است.

لشگری با اشاره به نگاه و رویکردها نسبت به معرفی حاج قاسم سلیمانی به نسل جدید و اجتناب از فراموش شدن سردار وطن، روایت حبیب را عرض ارادت به سالار شهیدان مقاومت دانست.

سید مهدی ابطحی در این نشست به گردآوری محصولات و آثار تجسمی تصویری مراکز استان‌ها اشاره کرد و در ادامه گفت: با گردآوری محصولات شبکه توزیعی ایجاد شد تا کسانیکه در استان ها می‌خواهند کار تبلیغات شهری و رسانه‌ای انجام دهند، بتوانند از آن استفاده کنند. بر همین اساس ۱۵۰  اثر تولیدی در قالب مجموعه نرم‌افزاری گردآوری شد و هفته گذشته در اختیار مراکز استانی قرار گرفت.

مرام پهلوانی حاج قاسم

وی همچنین با اشاره به عکس معروف حاج قاسم سلیمانی با لباس ورزش باستانی اظهار کرد: یکی از دلایلی که امسال به دنبال اجرای این برنامه بودیم بخاطر وقایع اخیر در غزه و جنایت‌های رژِیم صهیونیستی و استفاده از واژه جهان پهلوان به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود چراکه وی مرام پهلوانی را از مکتب امیرالمومنین (ع) آموخت و روحیه حماسی ایرانی اصیل را از این محیط یاد گرفت و تا پایان زندگی هم به این مرام پای‌بند بود و همیشه یاور مظلوم و دشمن ظالم بود.

وی درباره رویداد جهان پهلوان بیان کرد: برای برگزاری این ویژه برنامه، در مرکز استان‌ها یک زورخانه مشخص شده که حوزه هنری در آن فعال است. در انتخاب مجموعه زورخانه‌ای به پیوست‌های فرهنگی آنجا هم توجه شده و تلاش کرده‌ایم پیوست هنری و فرهنگی در انتخاب فضای زورخانه‌ای رعایت شود برای مثال فرم زورخانه‌ها و اینکه فضای خوبی برای حضور خانواده‌ها باشد دقت کرده‌ایم برای مثل در زورخانه باغ موزه قصر به پیوست فرهنگ انقلاب اسلامی توجه داشته‌ایم.

احیای آیین‌های اصیل ایرانی و رسانه‌ای

ابطحی ضمن یادآوری توافق مراکز استانی با ستاد دیه از آزادی زندانیان غیرعمد در سالروز میلاد دخت نبی اکرم (س) سخن گفت و تاکید کرد: ما نگاهمان به این اتفاق چندان کمیتی نبوده بلکه ما هدفمان احیای آیین‌های اصیل ایرانی و رسانه‌ای و دیده شدن آن بود. همچنین اینکه در قالب این رویداد حتی یک مادر دلشاد شود و به خانه بازگردد اتفاق بسیار خوبی است.

سید حسن سبزواری سرپرست نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در بخش دیگر این نشست گفت: امسال قرار است به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» را برگزار کنیم و برای سال آینده هم فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای آمادگی دارد تا با نهادهای فرهنگی به مناسبت‌های مختلف و ایام ملی و مذهبی برنامه‌ای در فضای زورخانه‌ای داشته باشد.

وی با معرفی آیین زورخانه‌ای اظهار کرد: در شب میلاد حضرت زهرا (س) آیین زورخانه‌ای گلریزان برگزار می‌شود چراکه مردم و جامعه ورزش پهلوانی استقبال خوبی از گلریزان داشته‌اند و ما معتقدیم عنوان «آزادی مادران» حتما با استقبال خوبی از سوی مرشدان، پهلوانان و ورزشکاران زورخانه‌ای همراه خواهد بود.

سید مهدی ابطحی در معرفی دیگر بخش‌های روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» تشریح کرد: یکی از برنامه‌های قدیمی در حوزه هنر مقاومت که از سالها پیش در پنجشنبه اول هر ماه برگزار شده و هفته گذشته به سیصد و پنجاه و سومین جلسه خود رسیده، «شب خاطره» است. این رویداد با توجه به تنوع فضا و مکان در این رویداد هنری هم برنامه‌ریزی شده و قرار است ما تنوع روایت را بر اساس  زیست بوم هر منطقه داشته باشیم. همچنین اشعار دفتر شعر حوزه هنری در اختیار مرشدان زورخانه‌ها قرار می‌گیرد تا در این زمینه هم شاهد تنوع بیشتر باشیم. اجرای نمایش و نقالی و پرده‌خوانی اجرای سرود و موسیقی از دیگر بخش‌های این رویداد خواهد بود.

وی همچنین در سخنانش به این نکته اشاره کرد که به فراخور تولیدات سال گذشته استان‌ها آیین رونمایی از آثار در قالب روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» انجام خواهد شد.

ابطحی در ادامه درباره دستاوردهای کاروان روایت حبیب گفت: در خیلی از مباحث توزیع تولیدات فاخر چرخه معلول و دارای نقصی داشته و گاه تولیدات هنری به مخاطب نرسیده است. در این زمینه کاروان هنری روایت حبیب شاید یک شبکه فعال توزیع محصولات و تولیدات هنری باشد که تولیداتش را به صورت بی‌واسطه به مخطب مورد نظر می‌رساند.

وی ادامه داد: فضای حوزه هنری از آغاز فضای محصور در گالری‌ها و سالن‌ها نبوده و ما با بدنه مردم به صورت مستقیم روبه‌رو بوده‌ایم و آثار هنری را برای مردم تولید کرده‌ایم و خوب است این شبکه تولید امسال به مردمی‌ترین شکل خود برسد و شاهد شبکه تاثیرگذار و فعال از تولیدات هنری حوزه هنری در استان‌ها باشیم.

روایت‌هایی که دستمایه تولیدات هنری می‌شوند

سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی  سپس با یادآوری اینکه کاروان روایت حبیب را کارناوالی معرفی کرد که در مناطق محدودی برنامه هنری اجرا کرده گفت: ما در روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» می‌خواستیم این اتفاق در سطح ملی باشد بنابراین تغییری در سبک برنامه‌ریزی برای اجرا در استان‌های مختلف ایجاد کردیم که حالا حتی به شهرستان‌ها هم رسیده است.

وی اظهار کرد: در قالب کاروان روایت حبیب روایت‌هایی را داشتیم که تاکنون یا ذکر نشده بودند و یا در قالب مردمی و برای مردم روایت نشده بودند. یاران، نزدیکان  و… خاطراتی را نقل کردند که گنجینه ارزشمندی از روایت‌ها را امروز برای ما ایجاد کرد و دستمایه تولیدات بعدی ما خواهد بود.

لشگری در پایان سخنانش به اثرگذاری و تاثیرپذیری دوطرفه هنرمندان و حاج قاسم سلیمانی به واسطه تولیدات هنری اشاره کرد.

در بخش پایانی این نشست سید حسن سبزواری سرپرست نائب رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: تا پیش از این برخی از مرشدان بیمه نبودند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار فعالان این حوزه را با عنوان هنر و موسیقی پذیرفت و طی چند ماه گذشته بیش از ۵۵ نفر از فعالان این حوزه در صندوق اعتباری هنر عضو شدند و از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

وی که از پهلوانان ایرانی نشست رسانه‌ای روایت جهان پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» را با خواندن یک روایت به پایان رساند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است