اولین رویارویی ۲۰۲۴ بین ۳ کارگردان زن/ این رقابت شکل می‌گیرد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۷

اولین رویارویی ۲۰۲۴ بین ۳ کارگردان زن/ این رقابت شکل می‌گیرد؟

امسال تعدادی از مدعیان وجود دارند که می‌توانند به دنبال پیوستن به لیست کارگردانان زن برای کسب پیشنهاد بهترین کارگردانی جایزه اسکار باشند.


به گزارش خبرنگار سینما صبا، در طول ۹۵ سال اول اسکار، تنها هفت زن تا به حال نامزد بهترین کارگردانی شده‌اند: لینا ورتمولر در سال ۱۹۷۷ برای «هفت زیبایی»، جین کمپیون در سال ۱۹۹۴ برای «پیانو» و در سال ۲۰۲۲ برای «قدرت سگ». سوفیا کاپولا در سال ۲۰۰۴ برای «گمشده در ترجمه»، کاترین بیگلو در سال ۲۰۱۰ برای «قفسه آسیب دیده»، گرتا گرویگ در سال ۲۰۱۸ برای «لیدی برد»، امرالد فنل در سال ۲۰۲۱ برای «عمان جوان امیدوارکننده» و کلوئه ژائو در همین سال برای فیلم «سرزمین عشایر».
اینکه فنل و ژائو در همان سال نامزد شدند، به خودی خود تاریخی است. این تنها باری است که بیش از یک زن در یکسال نامزد بهترین کارگردانی شده است. اما آیا این موضوع در سال جاری تغییر خواهد کرد؟
تعدادی از مدعیان وجود دارند که می‌توانند به دنبال پیوستن به لیست کارگردانان زن برای کسب پیشنهاد بهترین کارگردانی باشند.


اول سلین سانگ، کارگردان «زندگی‌های گذشته» است. سلین سانگ (زاده ۱۹۸۸) کارگردان، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس اهل کره جنوبی-کانادایی ساکن ایالات متحده است. از جمله بازی‌های او می‌توان به Endlings و The Seagull on The Sims 4 اشاره کرد. اولین فیلم کارگردانی او زندگی‌های گذشته در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۳ منتشر شد.  او تنها کارگردان زنی است که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود  نامزدی را کسب کند. در این زمان از نوشتن، پیش‌بینی می‌ شود که مارتین اسکورسیزی (قاتلان ماه گل)، کریستوفر نولان (اپنهایمر)، جاناتان گلیزر (منطقه مورد علاقه) و دنیس ویلنوو (تلماسه: قسمت دوم) در کنار سانگ نامزد خواهد شد.


جاستین تریت، کارگردان «آناتومی یک سقوط» نیز نوید خوبی خواهد داشت. این فیلم که ساندرا هولر (که در «منطقه مورد علاقه» گلیزر نیز بازی می‌کند) در نقش زنی است که مظنون به قتل شوهرش است. تنها شاهد این رویداد، پسر نابینای این زوج است. جاستین تریت (زادهٔ ۱۷ ژوئیه ۱۹۷۸) کارگردان، فیلمنامه نویس و تدوینگر فرانسوی است. تریت برای فیلم هیجان انگیز دادگاهی Anatomy of a Fall برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ شد و سومین کارگردان زن برنده این جایزه شد.تریت فارغ التحصیل هنرهای زیبای پاریس است. اولین فیلم بلند کارگردانی او، Age of Panic، به عنوان بخشی از برنامه ACID در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳ ارائه شد، و در فهرست ۱۰ برتر Cahiers du Cinéma در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۰ را کسب کرد.در سال ۲۰۱۶، او کمدی-درام رمانتیک ویکتوریا را نوشت و کارگردانی کرد که نامزد جایزه سزار برای بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اصلی شد. در سال ۲۰۱۹، فیلم کمدی-درام او سیبیل در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ نمایش داده شد، جایی که برای نخل طلا رقابت کرد.


و در آخر، گرتا گرویگ ( زاده ۴ اوت ۱۹۸۳) بازیگر، نویسنده و کارگردان آمریکایی است. او دومین نامزدی بهترین کارگردانی خود را برای «باربی» به دست آورد، فیلمی که در سال ۲۰۲۳ است: این فیلم نقدهای تحسین برانگیزی دریافت کرده است، یک میلیارد دلارفروش داشته است. این فیلم مارگو رابی را در نقش یک باربی روایت می‌کند که شروع به یک بحران وجودی می‌کند و باید به دنیای واقعی سفر کند تا با کمک کن رایان گاسلینگ بفهمد چه مشکلی پیش آمده است. باربی در عین حال یک فیلم اجتماعی گزنده و یک کمدی خنده‌دار است. او از بازی در فیلم‌های مستقل و مشارکت در نویسندگی فیلم‌های مستقل به کارگردانی فیلم‌های استودیویی بزرگ گسترش یافت. گرویگ در سال ۲۰۱۸ در فهرست سالانه ۱۰۰ تایم از تأثیرگذارترین افراد جهان قرار گرفت. گرویگ کار خود را با همکاری جو سوانبرگ در فیلم‌هایی مانند هانا از پله‌ها (۲۰۰۷) و شب‌ها و آخر هفته‌ها (۲۰۰۸) شروع کرد. او با همسرش نوآ بامباخ در چندین فیلم از جمله گرینبرگ (۲۰۱۰) و فرانسیس‌ها (۲۰۱۲) همکاری کرده است که برای آنها نامزد جایزه گلدن گلوب، معشوقه آمریکا (۲۰۱۵) و سر و صدای سفید (۲۰۲۲) شد. او همچنین در فیلم‌هایی مانند دختران در پریشانی ویت استیلمن (۲۰۱۱)، وودی آلن به روم با عشق (۲۰۱۲)، نقشه مگی ربکا میلر (۲۰۱۵)، جکی پابلو لارن (۲۰۱۶)، مایک میلز (۲۰th Centy) بازی کرد. و جزیره سگ‌های وس اندرسون (۲۰۱۸).

رضا بُرآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است